نفرت‌پراکنی علی خامنه‌ای علیه جامعه ال‌جی‌بی‌تی+ هراس از پاسخگو شدن در مجامع بین المللی در مورد نقض حقوق همجنسگرایان

علی خامنه‌ای هفته اول دی‌ماه در سخنرانی خود با جمعی از زنان طرفدار حکومت،  به نفرت پراکنی علیه جامعه ال‌جی‌بی‌تی + پرداخت. او در این سخنرانی زنان را به فرمانبرداری، همسرداری و فرزندآوری  تشویق کرده از آن‌ها خواست تا شوهرانشان را برای شرکت در انتخابات آماده کنند.

خامنه ای در سخنان خود، با استفاده از الفاظ توهین‌آمیز مثل «همجنس‌بازی» و از گرایش جنسی به‌عنوان امری تبلیغی و مسئله‌ای سیاسی برای از بین بردن اساس و بنیاد خانواده یاد کرد و پذیرش تنوع در گرایش‌های جنسی را بی‌مبالاتی غرب و آزادی جنسی و افراط دانست.

موضوع قابل توجه در این سخنرانی اشاره مستقیم خامنه‌ای به مورد سوال قرار دادن مسئولین جمهوری اسلامی در مورد نقض حقوق همجنس‌گرایان است، او در این مورد می گوید:« مثلاً از یک مسئول ایرانی که در فلان مجمع بزرگ اروپایی یا آمریکایی شرکت کرده، می پرسند آیا شما با همجنس‌بازی موافقید، اگر بگوید نه، او را هُو میکنند! علّتش چیست؟ این چه منطقی دارد؟»

این بار اول نیست که خامنه‌ای با تکیه به واژه‌هایی چون «بنیان خانواده» نوک پیکان نفرتش را به سمت جامعه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی می‌گیرد. هرچند از آغاز انقلاب ژینا  و با حضور گسترده بسیاری از افراد جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌+   زن ستیزی و نفرت پراکنی وی شدت بیشتری گرفته است. 

نباید این نکته مهم را نادیده گرفت که موضع گیری های این چنینی خامنه‌ای به عنوان شخص اول حکومت ، مجوزی برای افزایش خشونت و سرکوب جامعه ال جی بی تی+ را در پی دارد. 

هرچند به نظر می‌رسد فشارهای بین المللی که  با تلاش سازمان‌های حقوق بشری و فعال در زمینه  حقوق جامعه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی  نسبت به حکومت خصوصا در چند سال اخیر صورت گرفته است، زنگ خطری برای حکومت جمهوری اسلامی است و همانطور که  خامنه ای در سخنان خود به آن نیز اشاره کرده است به خوبی آگاه  و ترسان از این موضوع است که  مسئولان جمهوری اسلامی باید در جوامع بین المللی پاسخگوی قوانین ضد‌ انسانی که برای روابط دو همجنس مقرر کرده اند، باشد. 

گفته علی خامنه ای نشان می دهد که تلاش شش‌رنگ در ایجاد شرمساری و پاسخگویی مسئولین جمهوری اسلامی در مورد نقض حقوق اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در نهادهای بین المللی از طریق ارائه گزارش‌هایی از شرایط اعضای این جامعه اثربخش بوده و باعث ایجاد فشار برایشان شده است. 

از نمونه ی این گزارش‌ها، گزارش «جنگ علیه جسم و جان» که گزارشی  از حضور معترضان ال‌جی‌بی‌تی+ در انقلاب ژینا که هدف خشونت و سرکوب مضاعف به واسطه گرایش جنسی، هویت و بیان جنسیتی‌شان نسبت به باقی افراد-که به نُرم‌ها و هنجارهای جامعه نزدیک‌تر بوده‌اند- قرار گرفته‌اند، بوده که در نشست جانبی در مقر سازمان ملل در ژنو رونمایی شد.

از شما دعوت می‌کنیم چنانچه مورد حمله و خشونت قرار گرفتید، با ارائه گزارشات خود، ما را در ارائه و جمع آوری بیشتر این گزارش ها همراهی کنید.

همچنین برای گرفتن مشاوره روانشناسی و حقوقی نیز می‌توانید به پلتفرم همیشه‌رنگین‌کمان مراجعه کنید.

 

كراهية علي خامنه‌ای ضد مجتمع المیم+

الخوف من المحاسبة في المحافل الدولية بسبب انتهاك حقوق المثليين/ات

 

في الأسبوع الأول من شهر دی (یوم ۲۷ من شهر کانون الاول/ دیسمبر)، في خطابه مع مجموعة من النساء المؤيدات للحكومة، نشر علي خامنه ای الكراهية ضد مجتمع المیم+.  في هذا الخطاب شجع النساء على الطاعة، تكوين الزوج و إنجاب الأطفال وطلب منهن إعداد أزواجهن للمشاركة في الانتخابات.

واستخدم خامنه ای في خطابه كلمات مهينة مثل«الشذوذ الجنسي» وأشار إلى التوجه الجنسي كمسألة دعائية وقضية سياسية لتدمير أساس الأسرة واعتبر قبول التنوع في التوجهات الجنسية إهمال الغرب والحرية الجنسية والإسراف.

موضوع ملحوظ في هذا الخطاب يشير خامنه ای بشكل مباشر إلى استجواب المسؤولين في الجمهورية الإسلامية حول انتهاك حقوق المثليين/ات و یقول عن هذا القضیه: «على سبيل المثال، يسألون من مسؤول إيراني يشارك في مؤتمر أوروبي أو أمريكي كبير عما هل يوافق على المثلية، فإذا قال لا سيتم إطلاق صيحات الاستهجان عليه! ما هو السبب؟ أي منطق لديه؟»

وهذه ليست المرة الأولى التي يوجه فيها خامنه ای، بالاعتماد على كلمات مثل «أساس الأسرة»، شعل رأس كراهيته تجاه مجتمع الأقليات الجنسية والجندرية. ومع ذلك، منذ بداية ثورة ژینا ومع الحضور الكبير من الأشخاص من مجتمع المیم+، لقد ازدادت كراهيته للنساء و نشر الكراهية.

لا ينبغي لنا أن لا نتجاهل النقطة المهمة وهي أن مثل هذه المواقف التي يتخذها خامنه ای، باعتباره کشخص الأول في الحكومة، کرخصة تؤدي إلى زيادة العنف والقمع في المجتمع المیم+.

لكن يبدو أن الضغوط الدولية التي أحدثتها جهود المنظمات الحقوقية والناشطة في مجال حقوق الأقليات الجنسية والجندرية تجاه الحكومة، خاصة في السنوات القليلة الماضية، تشكل إنذاراً للحكومة للجمهورية الإسلامية وكما ذكر خامنه ای في خطابه، فهو يدرك هذه المسألة جيداً ويخاف منها أنه ينبغي محاسبة المسؤولين الجمهورية الإسلامية أمام المجتمع الدولي على القوانين المناهضة للإنسانية التي تم وضعها للعلاقات الأشخاص من نفس الجنس.

ويظهر بيان علي خامنه ای أن جهد شش رنگ في خلق العار ومحاسبة المسؤولين في الجمهورية الإسلامية فيما يتعلق بانتهاك حقوق الأقليات الجنسية والجندرية في المؤسسات الدولية من خلال تقديم تقارير عن أوضاع أفراد هذا المجتمع قد کانت فعالة وتسببت في الضغط عليهم.

ومن أمثلة هذه التقارير تقرير«الحرب ضد الجسد والروح»، وهو تقرير عن وجود متظاهرين من مجتمع المیم في ثورة ژینا، والذين كانوا هدفاً للعنف والقمع المزدوج بسبب ميولهم الجنسية، هويتهم وتعبيرهم الجندري المقارن ببقية الأشخاص -الذي كانوا أقرب إلى معايير وأعراف المجتمع- و انکشف التقرير خلال اللقاء الجانبي الذي عقد بمقر الأمم المتحدة بجنيف.

ندعوكم إذا تعرضتو للاعتداء والعنف، من خلال تقديم تقاريركم رافقونا في تقديم وجمع المزيد من هذه التقارير.

كما يمكنك الرجوع إلى منصة دائمًا قوس قزح، للحصول على الاستشارة النفسية والقانونية.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *