گردهمایی زنان لزبین ایرانی

قتل‌های سریالی همجنسگرایان در تورنتو

bruce mcarthur

بروس مک‌آرتور باغبانی که مرتبا به محله معروف به دهکده همجنسگرایان در تورنتو رفت و آمد داشته است متهم به قتل ۵ مرد همجنسگراست. احتمال می‌رود قربانیان بیشتر باشند.


 
آپدیت: بقایای ششمین قربانی قاتل سریالی در ۲۳ فوریه ۲۰۱۸ شناسایی شد. هویت قربانی اسکندرج (اسکاندا) ناواراتنام تشخیص داده شده است.
آپدیت: بقایای هفتمین قربانی قاتل سریالی دهکده همجنسگرایان در تورنتو شناسایی شد. هویت قربانی عبدالبشیر فیضی تشخیص داده شده است.

بروس مک‌آرتور، باغبان ۶۶ ساله در تورنتو به اتهام قتل چندین مرد همجنسگرا در تورنتو که اغلب مهاجر بودند دستگیر شده است.
وی در دادگاه به قتل پنج مرد همجنسگرا اعتراف کرده است. بقایای ششمین قربانی به دست آمده اما شناسایی نشده است. 
این پنج نفر همگی در دهه ۴۰ یا ۵۰ عمر خود بوده و اسامی آن‌ها از این قرار است:
مجید کیهان،
سروش محمودی،
دین لیسوویک،
سلیم اسن،
آندرو کینزمن.
دو تن از قربانیان این مرد از همجنسگرایان ایرانی ساکن در دهکده همجنسگرایان تورنتو بوده‌اند.
جزییات قتل‌ها بسیار تکان‌دهنده است. مک‌آرتور اعضای بدن قربانیان را قطع کرده و در حیاط خانه‌هایشان دفن کرده است.
واکنش رسانه‌های فارسی‌زبان به شکل دیگری دردناک است.
یک سایت فاسی‌زبان تیتر زد «جنایتکار همجنسگرا»،‌ بدون اینکه اشاره کند که تمام قربانیان او خود از جامعه همجنسگرایان، مهاجر یا بی‌خانمان بودند.
البته که هر زمان جرایمی این چنینی علیه اقلیت جنسی صورت می‌گیرد، رسانه‌ها در اعلام اینکه او خود همجنسگرا بوده یا تمایلاتش به همجنس را سرکوب می‌کرده تعلل نمی‌کنند (از جمله در مورد عمر متین و کشتار همجنسگرایان در اورلاندو). اما موضوع ما گرایش جنسی قاتل نیست. پرونده قتل‌های سریالی سعید حنایی را به یاد داریم،‌ مردی که با زنان تن‌فروش رابطه جنسی برقرار می‌کرد و سپس آن‌ها را به قتل می‌رساند. به طور مشابه ثبت شده است که سعید امامی، مامور و شکنجه‌گر وزارت اطلاعات نیز قبل از قتل به زنان قربانی‌اش تجاوز می‌کرد. اما به یاد نداریم که هرگز تیتر «جنایتکار دگرجنسگرا» را جایی دیده یا شنیده باشیم. تجاوز جنسی به زندانیان زن و مرد نیز از این موضوع مستثنی نیست. پیداست آنجا که قصد پلید نشان دادن همجنسگرایان باشد، پسوند همجنسگرا که نشان از یک ظرفیت کشش جنسی/عاطفی است و هیچ ارتباطی به ارتکاب جرم ندارد،‌ چاشنی خبر می‌شود.
سایت دیگری به طور مشابه فراموش نکرد که قاتل را همجنسگرا بنامد و عکسش را منتشر کند. اما از نام بردن قربانیان خودداری کرد. تصویر دو قربانی ایرانی را شطرنجی کرد و اسامی دو فرد مقتول ایرانی مجید کیهان و سروش محمودی را به صورت «م.ک» و «س. م» اعلام کرد که جای تاسف فراوان دارد.
این سایت همچنین از دهکده همجنسگرایان تورنتو با عنوان محله‌ای که تمایلات جنسی خاص در آنجا زیاد است نام برد.
در ادامه جزییات این پرونده ها را می‌خوانید.
 

هفت سال ناپدید شدن‌های مداوم

ناپدید شدن‌ها از سال ۲۰۱۰ با مورد یک همجنسگرای تبعیدی ایرانی آغاز شد. این ناپدید شدن‌ها ادامه یافت. این افراد اغلب از جامعه مهاجر تورنتو و اعضای جامعه ال‌جی‌بی‌تی بودند.
این وضعیت به مدت چند سال تا جایی پیش رفت که اعضای جامعه ال‌جی‌بی‌تی در تورنتو به وجود یک قاتل سریالی در محل سکونت خود اطمینان پیدا کردند.
اما چنین فرضیه‌ای توسط پلیس رد شد. پرونده‌ها توسط پلیس پیگیری جدی نشد و طی این هفت سال به نتیجه‌ای نرسید.
اکنون بروس مک‌آرتور به قتل پنج مرد در سال‌های گذشته اعتراف کرده است که دو تن از آنان ایرانی و یک تن دیگر نیز آسیایی و همگی همجنسگرا بوده‌اند.
پلیس در ابتدا وجود هرگونه شواهدی مبنی بر اینکه یک قاتل سریالی در میان است تکذیب کرد. اما بعد از اعترافات متهم، تایید کرد که او یک قاتل سریالی است.
احتمال آنکه تعداد قربانیان از این بیشتر باشد وجود دارد.
پلیس اکنون در حال تحقیق در محل حدود ۳۰ منزل برای پیدا کردن بقایای قربانیان احتمالی دیگر است.
بنابراین حدس و گمان جامعه همجنسگرایان تورنتو مبنی بر وجود یک قاتل سریالی که آنان را هدف گرفته است اشتباه نبود.
اما پلیس تورنتو تا پیش از ناپدید شدن آندرو کینزمن که یک سفیدپوست بود، گزارش‌ها را جدی نگرفته بود و آن‌ها را به هم نامرتبط دانسته بود.

Bruce McArthur's alleged victims

از راست به چپ: آندرو کینزمن، سلیم اسن، دین لیسوویک، سروش محمودی، مجید کیهان. پنج نفر از قربانیان شناخته شده قاتل سریالی بروس مک‌آرتور در دهکده همجنسگرایان تورنتو.


 

تایم‌لاین حوادث

تاریخ‌های مهم در پرونده همجنسگرایان به قتل رسیده:
اکتبر ۲۰۱۲ – گزارش ناپدید شدن مجید کیهان، ۵۸ ساله، همجنسگرای ایرانی که آخرین بار در محله دهکده همجنسگرایان دیده شده بود،‌ به پلیس داده شد.
نوامبر ۲۰۱۲ – پلیس تورنتو پرونده تحقیقاتی هیوستن را برای تحقیق در ناپدید شدن سه مرد همجنسگرا، به نام‌های مجید کیهان، عبدالبشیر فیضی و اسکندرج ناواراتنام، به راه انداخت.
آوریل ۲۰۱۴ – پلیس پرونده تحقیقاتی هیوستن را مختومه اعلام کرد و گفت هیچ یک از یافته‌های تحقیق کسی را به عنوان متهم ارتکاب جرم معرفی نمی‌کند.
آگوست ۲۰۱۵- گزارش می‌شود که سروش محمودی، ۵۰ ساله، در تورنتو ناپدید شده است.
می ۲۰۱۶ – جولای ۲۰۱۷ – به اعتقاد پلیس، همجنسگرای مهاجری به نام دین لیسوویک، ۴۷ ساله، بدون آدرس مشخص محل زندگی، در این بازه زمانی توسط بروس مک‌آرتور به قتل رسیده است. گزارش ناپدید شدن وی هرگز داده نشد (احتمالا به علت بی‌خانمان بودن).
۱۴ آوریل ۲۰۱۷ – گزارش می‌شود که سلیم اِسِن، ۴۴ ساله، از دهکده همجنسگرایان ناپدید شده است.
۲۶ ژوئن ۲۰۱۷ – گزارش می‌شود که آندرو کینزمن، ۴۹ ساله، از دهکده همجنسگرایان تورنتو ناپدید شده است.
آگوست ۲۰۱۷ – پلیس پرونده تحقیقاتی پریزم را برای تحقیق در ناپدید شدن سلیم اسن و آندرو کینزمن به راه می‌اندازد.
۸ دسامبر ۲۰۱۷ – رئیس پلیس مارک ساندرز در تورنتو هرگونه شواهدی مبنی بر اینکه قاتل سریالی در خیابان‌های تورنتو وجود داشته باشد را انکار می‌کند.
۱۷ ژانویه ۲۰۱۸ – پلیس شواهدی مبنی بر مسئولیت بروس مک آرتور در قتل کینزمن و اسن و عده دیگری با هویت نامشخص، کشف می‌کند.
۱۸ ژانویه ۲۰۱۸ – مک آرتور به اتهام قتل کینزمن و اسن دستگیر می‌شود. احتمال مسئول بودن او در قتل عده دیگری مطرح می‌شود.
۱۹ ژانویه ۲۰۱۸ – مک آرتور در اولین جلسه دادگاه حاضر می‌شود.
۲۹ ژانویه ۲۰۱۸ – اتهام قتل عمد محمودی، کیهان و لیسوویک به اتهامات مک آرتور اضافه می‌شود. پلیس از او به نام قاتل سریالی نام می‌برد و در حال تحقیق برای یافتن سایر قربانیان است.
 

ناپدیدشدگان دیگر

در سپتامبر ۲۰۱۰ اسکندرج ناواراتنام، ۴۰ ساله، آخرین بار در یک باشگاه شبانه در دهکده همجنسگرایان دیده شد. به نقل از سی‌بی‌سی وی از سال ۱۹۹۹ تا الاقل ۲۰۰۸ با بروس مک‌آرتور در رابطه عاطفی بوده است.

Related image

اسکاندا (Skandaraj Navaratnam) از ناپدیدشدگان جامعه همجنسگرایان در تورنتو. پرونده وی تا امروز بی‌نتیجه مانده است.


سه ماه بعد در دسامبر ۲۰۱۰، عبدالبشیر فیضی، مهاجر ایرانی ۴۴ ساله در دهکده همجنسگرایان ناپدید شد.
پرونده اسکندرج و عبدالبشیر در تحقیقات پرونده هیوستن بی‌نتیجه ماند.
Abdulbasir Faizi

عبدالبشیر فیضی ۴۴ ساله‌، مهاجر ایرانی و همجنسگرا. وی از جمله ناپدیدشدگان جامعه همجنسگرایان در تورنتو بود که پلیس این شهر هنوز هیچ پاسخی برای پرونده او نداده است.


 
در ماه دسامبر ۲۰۱۷ زن جوانی در دهکده همجنسگرایان ناپدید شد و به پلیس گزارش شد. ظرف چند روز جسد وی تنها چند ساختمان آن‌طرف‌تر از مکانی که آخرین بار دیده شده بود، پیدا شد.
پلیس در ابتدا گفته بود علت مرگ یک حادثه بوده است. اما بعدتر علت مرگ فشار بر روی گلو تشخیص داده شد.
پلیس اکنون به دنبال یافتن متهم یا متهمان به قتل است.
جسد او را پلیس پیدا نکرد. مادر او بود که جسد دخترش را یافت.
پلیس به بی‌تفاوتی متهم شده است، چرا که در صورتی که پلیس سریعا از آدرسی که دریافت کرده بود یک بازرسی صورت می‌داد شاید می‌شد او اکنون زنده باشد.
مرگ تِس ریچی باعث شد اعضای جامعه ال‌جی‌بی‌تی بار دیگر نسبت به بی‌تفاوتی پلیس به تهدید امنیت جانی جامعه همجنسگرایان تورنتو اعتراض کنند.
فرد دیگری که در این منطقه ناپدید شد زن ترنسجندری به نام آلورا ولز بود. آلورا بی‌خانمان بود. پدرش در پنجم نوامبر ۲۰۱۷ گزارش داد که دختر ۲۷ ساله‌اش ناپدید شده است. اما وی احتمال می‌داد که به دلیل بی‌خانمان بودن دخترش، پرونده او جدی نمی‌گیرند.

راست: آلورا ولز چپ: تس ریچی – دو تن از ناپدید شدگان/مقتولان از دهکده همجنسگرایان تورنتو. اعضای این جامعه باور دارند که پلیس پرونده آنان را جدی نگرفته است.


 

تبعیض پلیس علیه همجنسگرایان مهاجر؟

از سال ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۱۷ گزارش ناپدید شدن همجنسگرایان مهاجر در تورنتو با بی‌اهمیتی نیروی پلیس این شهر مواجه شد. سرنوشت این پرونده‌ها به جایی نرسید و پلیس اعلام کرد هیچ ارتباطی میان این ناپدید شدن‌ها/قتل‌ها نیافته است.
اما در ژوئن سال ۲۰۱۷ ورق برگشت.
یک همجنسگرای غیرمهاجر و سفیدپوست به نام آندرو کینزمن، یک روز پس از رژه افتخار تورنتو در محله مجاور دهکده همجنسگرایان تورنتو ناپدید شد.
پلیس برای یافتن حقیقت درباره ناپدید شدن او و یک مرد همجنسگرای دیگر (سلیم اسن) که دو ماه قبل از کینزمن ناپدید شده بود، پرونده تحقیقاتی پریزم را گشود.
این پرونده ظرف چند ماه به نتیجه رسید. پلیس بروس مک‌آرتور را زیر نظر گرفت که به دستگیری او در ۱۸ ژانویه منجر شد.
پس از دستگیری وی احتمال ربط داشتن این فرد با پرونده افراد دیگری که طی هفت سال گذشته از جامعه مهاجر و همجنسگرا ناپدید شده بودند مطرح شد و بعضی از آن‌ها در دادگاه اثبات شد.
تحقیقات پلیس هنوز ادامه دارد.
از میان این قربانیان پلیس تایید کرده است که قاتل با آندرو کینزمن روابط جنسی برقرار کرده است. پلیس از افشای اطلاعات درباره وجود یا عدم وجود رابطه و نوع رابطه قاتل با سایر قربانیان امتناع کرده است.
پس از دستگیری وی مشخص شد که این متهم ۶۶ ساله در سال ۲۰۰۱ بخاطر حمله فیزیکی به مردی با لوله، از نزدیک شدن به منطقه‌ای شامل محله دهکده همجنسگرایان توسط پلیس منع شده بود،‌ از وی نمونه دی‌ان‌ای گرفته شده و از گذران وقت با تن‌فروشان مذکر نیز قانونا منع شده بود.
گروه اتحاد پیشگیری از ایدز آسیای جنوبی، به مدیریت یک همجنسگرای سری‌لانکایی در تورنتو با انتشار نامه‌ای سرگشاده، پلیس تورنتو را به تبعیض بر اساس نژاد و گرایش جنسی در اختصاص منابع و تلاش ناکافی برای تحقیق در ناپدید شدن چهار مرد اهل آسیا در تورنتو در هفت سال گذشته متهم کرد. آن‌ها خواستار تحقیق درباره این موضوع و انتشار نتایج برای عموم مردم شدند.

کلیسای Metropolitan Community تورنتو در روز یکشنبه چهارم فوریه مراسم یادبودی برای قربانیان قاتل سریالی بروس مک‌آرتور برگزار کرد.


 

پرسش‌های پیش‌رو

به نظر می‌رسد که جامعه همجنسگرایان و سایر اقلیت های جنسی در تورنتو باید سوالات زیر را از خود و از مقامات این شهر بپرسند:
 

  • چرا پلیس در پرونده قتل سه مرد همجنسگرای مهاجر (پرونده تحقیقاتی هیوستن)‌ به نتیجه‌ای نرسید؟ آیا تحقیقات با تمام توان صورت گرفت؟
  • بروس مک‌‌آرتور برای پلیس تورنتو شناخته شده بوده است، چرا با وجود اینکه لااقل به مدت نه سال با اولین مرد ناپدید شده دهکده همجنسگرایان در رابطه عاطفی بوده است، توسط پلیس تورنتو تحت نظر گرفته نشد؟
  • در سال‌های پس از آن چرا تلاش بیشتری صورت نگرفت و به هشدار اعضای جامعه ال‌جی‌بی‌تی در تورنتو که به وجود یک قاتل سریالی در میان خود شک داشتند اهمیت داده نشد؟
  • چرا ناپدید شدن یک سفیدپوست باید باعث شود پلیس تحقیقات را از سر و اینبار جدی بگیرد؟
  • آیا پلیس تورنتو تبعیض نژادی اعمال کرده است؟
  • آیا زیست جنسی قربانیان و طبقه اجتماعی آنان سبب شده است که پلیس گزارش ناپدید شدن همجنسگرایان مهاجر/بی‌خانمان را کم‌اهمیت فرض کند و تبعیض اعمال کند؟
  • چرا پلیس به جز در مورد آندرو کینزمن اطلاعاتی در مورد اینکه قاتل چه روابطی با مقتول‌ها برقرار کرده است منتشر نکرده است؟
  • چه راهکارهایی برای تضمین عدم تبعیض برخورد نیروهای پلیس و سایر مقامات در شهر چند ملیتی تورنتو برای جامعه آسیب دیده اقلیت‌های جنسی در این شهر وجود دارد؟
  • گروه‌های فعال اقلیت‌های جنسی مهاجر در این شهر در پیگیری این پرونده‌ها و حمایت از اعضای آسیب‌پذیر این جامعه چگونه عمل کرده‌اند؟

 
به گزارش رسانه‌های کانادا، اعضای جامعه همجنسگرایان تورنتو ماه‌ها پیش از اینکه پلیس این مسئله را تایید کند و بر آن صحه بگذارد از وجود یک قاتل سریالی در محله خود باخبر بودند.
حال اعضای این جامعه باید بررسی کنند که برای ارتباط بهتر با مقامات و شنیده شدن صدایشان چه باید کرد. آن‌ها باید خواهان تحقیق جدی و بدون تبعیض مقامات در پرونده سایر ناپدیدشدگان – از جمله ایرانیان ناپدیدشده – شوند که سرنوشت آنان هنوز مشخص نشده است.
بسیار مهم است که اعضای جامعه،‌ در هم‌اندیشی با هم، برای تامین امنیت در رابطه گرفتن و در اجتماع و برای اینکه به عنوان اعضایی از ساکنان و شهروندان، بدون تبعیض طبقاتی/نژادی/جنسی/جنسیتی به رسمیت شناخته شده و جدی گرفته شوند، راهکارهایی بیاندیشند.
 
 


شش‌رنگ در شبکه‌های اجتماعی‎:

🌈 https://6rang.org
🌈 t.me/Iran6Rang
🌈 instagram.com/6rangiran
🌈 facebook.com/6rang.Iran
🌈 youtube.com/user/6rangIran
🌈 tribunezamaneh.com/archives/author/6rang-org‎

Info@6rang.org

6 پاسخ

تعقیب

  1. […] قتل‌های سریالی همجنسگرایان در تورنتو […]

  2. […] که در گزارش پیشین شش‌رنگ از قتل‌های سریالی دهکده همجنسگرایان ذکر شد، پلیس […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *