دستگیری و پخش اعترافات اجباری ۵ فرد ترنس در رسانه وابسته به سپاه پاسداران

در تاریخ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲،  ویدئویی از حمایت مردم از چند فرد ترنس در خیابان‌های تهران در مقابل یک آمر به معروف در شبکه های اجتماعی همه‌گیر شد.

فرد مزاحم(آمر به معروف)، پس ازبی‌توجهی این افراد به تذکرهای او در رابطه با رعایت «حجاب» و «هنجار» جامعه  از آنها فیلمبرداری کرده است که آنها با کمک مردم، موفق به وادار کردن او به پاک کردن فیلم هایشان می‌شوند.

اما ماجرا به این‌جا ختم نمی‌شود، ۲۹ خرداد همشهری آنلاین با پخش گزارشی تهیه شده توسط «ستاد اطلاعاتی سپاه پاسداران، به نام گرداب» دستگیری «مردان زن نمایی» که به یک آمر به معروف حمله کرده و «با استفاده از راه‌پیمایی خیابانی اقدام به ترویج ابتذال و بی بند و باری در سطح شهر کرده‌اند» خبر داد.

طبق گزارش گوینده، نیروهای امنیتی طی ۲۴ ساعت این ۵ فرد ترنس را شناسایی و به دستگاه قضایی تحویل می‌دهند. 

رسانه‌ی صابرین نیوز که وابسته به سپاه است و سیاست‌های افراطی جمهوری اسلامی را ترویج و تبلیغ می‌کند، ویدئوی اعتراف اجباری این افراد را پخش کرده‌ است.

به نظر می‌آید اقدام به ساخت پرونده‌ امنیتی برای این افراد  از ابتدا با پخش چنین گزارش‌هایی آغاز شده است. استفاده از عبارت «مردان زن نما» که واژه ای توهین آمیز و ترنسفوب است، برای توصیف  بازداشت شدگان نیز نشان می‌دهد که خودداری استفاده از کلمه ترنس عمدی است. 

همراهی و همدلی مردم با جامعه ال‌جی‌بی‌تی ترس بزرگی برای نیروهای جمهوری اسلامی‌ست، به همین دلیل از به کار بردن کلمات دقیق و مناسب برای این جامعه خودداری کرده و با نفرت‌پراکنی برای گسستن این پیوند تلاش می کنند.

مزاحمت آمرین به معروف و مصونیت آن‌ها از هر نوع پیگیری قضایی و قانونی سبب خشم جمعی شده و محیط اجتماع و خیابان ها را برای مردم عادی ناامن کرده است.  در یک سال اخیر پس از خیزش انقلابی ژینا، تعداد زیادی از این افراد با ایجاد مزاحمت برای مردم با آن‌ها درگیر شده و گاها این درگیری‌ها به مرحله درگیری فیزیکی نیز رسیده است.

با توجه به هویت جنسیتی این افراد و تیتر تحریک کننده و نادرست رسانه‌های وابسته به حکومت، خطر آزار و اذیت و شکنجه این افراد بالاست.

قبلا هم نمونه های زیادی از اعتراف‌گیری اجباری علیه مبارزین مدنی ساخته شده است. یکی از برجسته ترین موارد، در دوره اخیر به دلیل حجاب سپیده رشنو است. کسب اعتراف‌ اجباری در بین افراد جامعه ال‌جی‌بی‌تی+ نیز به اهرمی برای اعمال فشار بدل شده است.  نمونه ساره صدیقی همدانی و اینک این چند نفر گویای این است که  این عمل به ابزاری برای  تزریق سناریوهای ساختگی و تحریک اذهان مردم جامعه علیه آن‌هاست.

ما نگرانی خود را در مورد خطر تجاوز و آزار جنسی علیه این افراد چه در زندان‌ها و چه در  روند بازجویی و رسیدگی به پرونده اعلام می‌کنیم. احتمال انتقال آن‌ها به زندان مردان و یا زیرزمین بند یک زندان اوین وجود دارد.

هر دو حالت خطری بالقوه برای سلامت جسمی، جنسی و روانی آن هاست. زیرزمین بند یک زندان اوین، بندیست که افراد ترنس را در آن نگهداری می کنند،  سال گذشته فیلم های دوربین مداربسته از این بند توسط گروه عدالت علی منتشر شد که حاکی از شرایط اسف بار این بند و زندانیان  بود.

شش‌رنگ خواهان آزادی بی قید و شرط این افراد است و نقض حقوق این افراد در رابطه با اعتراف گیری اجباری و زندانی کردن آن‌ها را از طریق نهادهای بین المللی پیگیری خواهد کرد.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *