ایران و جهان مسرور از رسیدن ساره به کشوری امن جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی+ ایران خواست و توانست

شش‌رنگ طی خبری مهم در ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ اعلام کرد که ساره (زهرا صدیقی همدانی) که توسط نیروهای سپاه پاسداران در پنجم آبان ۱۴۰۰ هنگام خروج از ایران و در مرز ارومیه دستگیر شده بود و به اتهام «افساد فی الارض» از طریق «ترویج همجنسگرایی»، «ارتباطات با شبکه‌های معاند جمهوری اسلامی» و «ترویج مسیحیت» به اعدام محکوم شده بود به کشوری امن رسیده است. 

حکم اعدام ساره پس از کمپین بسیار گسترده‌ای که به کوشش شش‌رنگ و با همراهی جامعه ال‌جی‌بی‌تی+ ایران و جهان، جامعه بین‌الملل از سیاستمداران تا هنرمندان راه اندازی شده بود، نقض و او با تودیع وثیقه آزاد شده بود.

خبر این پیروزی بزرگ برای جنبش ال‌جی‌بی‌تی+ ایران در رسانه‌ها بازتاب گسترده‌ی در رسانه‌های مطرح خبری و فعالین حقوق بشر داشت، که نمونه‌هایی از آن را می‌بینید:

 

شبکه‌ی ایران‌اینترنشنال با گزارشی از روند دستگیری و اتهامات وارده به او، طی خبری خبر رسیدن ساره به کشوری امن را پوشش داد. ایران‌اینترنشنال به نقل از شش‌رنگ نوشت: «زهرا صدیقی همدانی، مدافع حقوق گروه‌های جنسیتی، از ایران خارج شد».

ایران‌اینترنشنال همچنین طی مصاحبه‌ای با شادی امین، مدیر شبکه‌ی شش‌رنگ در خصوص آزادی ساره به جزییات این مساله پرداخت. شادی امین در این مصاحبه جزییاتی از روند آزادی ساره و رسیدنش به کشور امن گفت. 

مصاحبه‌ی شادی امین با ایران‌اینترنشنال در خصوص آزادی ساره در رسانه‌های مختلف ازجمله ایرون.کام نیز بازتاب پیدا کرد. 

ردیف تریبون از دیگر صفحاتی بود که مصاحبه‌ی شادی امین در خصوص رسیدن ساره به کشور امن را بانشر کرد. 

همچنین سایت خبری تحلیلی اخبار روز با انتشار بیانیه‌ی شش‌رنگ خبر رسیدن ساره به کشوری امن را پوشش داد. 

سازمان جوانان کمونیست، نیز با پوشش این خبر نوشت: «خروج ساره از ایران و رهایی از حکم ضدانسانی اعدام، حاصل تلاش و پیروزی فعالین و جنبش رنگین‌کمانی ایران است».

 

دویچه‌وله فارسی نیز با پوشش خبری رسیدن ساره به کشور امن در شبکه‌های اجتماعی خود، طی گزارشی از روند دستگیری و رسیدگی به پرونده‌ای او به نقل از شش‌رنگ نوشت:«زهرا_صدیقی_همدانی (ساره)، فعال ال‌جی‌بی‌تی که مدتی در ایران زندانی بود کشور را ترک کرده است».

ایران‌وایر از دیگر رسانه‌های خبری نیز با پوشش خبر آزادی ساره گزارش شایا گلدوست زن ترنس و کنشگر حقوق جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی+ در این خصوص را پوشش داد. 

مرکز مستقل حقوق بشر در ایران (IranHumanRights.org) نیز خبر آزادی ساره را پوشش داد. 

 

خبر آزادی ساره همچنین در شبکه‌هایی که در حوزه‌ی حقوق اقلیت‌های جنسی و جنسیتی فعالیت دارند نیز بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد که می توان به: 

رنگین‌کمانان ایرانی LGBT+ (جنبش دفاع از حقوق همجنسگرایان، دوجنسگرایان، ترنس‌ها و کوییرها) اشاره کرد. رنگین‌کمانان ایرانی با انتشار این خبر نوشت: «خروج ساره از ایران و رهایی از حکم ضدانسانی اعدام، حاصل تلاش و پیروزی فعالین و جنبش رنگین‌کمانی ایران است».

کائوس گ‌ل، و ماینوریتی آذربایجان انجمن‌های مطرح فعال در حوزه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ترکیه و آذربایجان نیز این خبر مسرت‌بخش را در صفحات خود بازنشر کردند. 

 

فعالین حقوق بشر و حقوق اقلیت‌های جنسی و جنسیتی نیز با پوشش گسترده‌ی این خبر این آزادی را موفقیتی بزرگ برای جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی+ ایران دانستند. از جمله:

Sven Lehmann، کفیل سیاسی ساره ، وزیر امور خارجه‌ی پارلمان آلمان و کمیسر کوییر دولت فدرال  

Laly van Bangen و Anduril فعالین حقوق بشر، و سازمان لزبین های اروپا و آسیای مرکزی هم این خبر را انعکاس دادند.

 آرام بلندپز، تهیه ‌کننده و برنامه ساز آشکارا لزبین ایرانی،  سمیرا محی الدین روزنامه‌نگار، مسیح علینژاد خبرنگار و فعال حقوق زنان، مینا خانی کوییر فمینیست و فعال حقوق بشر،  سیمین صبری فعال حقوق بشر تورک و دانیلا سپهری فعال مسائل ایران و فرهاد مجیدزاده، از اعضای حزب دموکرات آذربایجان و فعال تورک  نیز از دیگر پوشش دهندگان این پیروزی بزرگ بودند. 

ما تلاشمان را کردیم عکس‌العمل‌های همدلانه نسبت به این پیروزی را جمع آوری کنیم و از امید و همبستگی بگوییم. اگر فردی از این لیست جا مانده است برای ما در کامنت‌ها بنویسید تا لیست اضافه کنیم.

بار دیگر این پیروزی بزرگ و نتیجه اتحاد، همدلی و مقاومت را تبریک می‌گوییم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *