اعتراض فرانسه و آلمان به حکم اعدام زهرا صدیقی همدانی و الهام جوبدار

دولت فرانسه روز چهارشنبه، ۷ سپتامبر ۲۰۲۲ به حکم اعدام صادر شده از سوی دادگاه انقلاب جمهوری اسلامی ایران علیه دو فعال حقوق اقلیت‌های جنسی و جنسیتی  به اتهام «ترویج همجنس گرایی»، اعتراض کرد.امروز نیز مسئول حقوق بشر دولت آلمان، لوییز آمتزبرگ، در توییتی اعلام کرد که دولت آلمان ضمن اعتراض  به این احکام،  از ایران به فوریت می خواهد که تمام احکام اعدام را متوقف کند. او در این توییت اضافه کرده که حقوق جامعه ال‌جی‌بی‌تی کیو حقوق بشر است.

وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای با تاکید بر مخالفت جهانی خود با مجازات اعدام و حمایت از حقوق همجنسگرایان، اعلام کرد: «فرانسه از احکام اعدام خانم الهام چوبدار و خانم زهرا صدیقی همدانی توسط ایران ابراز تاسف می کند.»

این احکام، احکامی بسیار غیرعادی هستند که در مورد همجنس‌گرایی صادر می‌شوند و کنشگران این حوزه معتقدند که صدور چنین حکمی برای یک زن همجنسگرا سابقه نداشته و این اولین بار است.

عفو بین‌الملل اعلام کرد که از این احکام “بهت‌زده” شده است و ابراز نگرانی کرد که محکومیت‌ و احکام آنها ماهیت تبعیض آمیز دارد. سازمان غیردولتی حقوق بشر ایران مستقر در نروژ در بیانیه ای اعلام کرد که “با واکنش های فوری و شدید جامعه بین المللی و جامعه مدنی می توان جان آنها را نجات داد”

واکنش دولت‌های غربی و همچنین فشار به جمهوری اسلامی برای لغو حکم اعدام و آزادی فوری ساره و الهام در چنین شرایطی که در حال انجام مذاکرات هسته‌ای هستند بسیار مهم و تعیین کننده است.

شش‌رنگ از شما دعوت می‌کند تا سازمان‌ها و فعالین حقوق بشر در کشورهای متفاوت، با مطلع کردن مراجع ذی‌ربط از آن‌ها بخواهند تا دولت خود را به اعتراض به این حکم غیر انسانی دعوت کنند. برگزاری تجمع و ارسال نامه به سازمان‌ها و تشکل‌های حقوق بشری در هر کشوری که هستید، در چنین شرایطی بسیار حائز اهمیت است.

در صورت برگزاری تجمع و اعتراض در شهرتان، به ما اطلاع دهید تا از مخاطبین خود برای شرکت در آن  دعوت کنیم.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *