حقایق در مورد زهرا صدیقی همدانی (ساره) و الهام چوبدار

دادگاه انقلاب اسلامی ارومیه دو فعال حقوق اقلیت‌های جنسی را به اتهام فساد فی الارض به اعدام محکوم کرد.

شش‌رنگ خواستار لغو فوری حکم اعدام و آزادی زهرا صدیقی همدانی (ساره) و الهام چوبدار است.

 

زهرا صدیقی همدانی (ساره)

زهرا صدیقی همدانی، معروف به ساره، ۳۱ ساله، یک فعال LGBTQ است که در اربیل عراق به عنوان صاحب رستوران زندگی می کرد. او مادر یک پسر ۱۲ ساله و یک دختر ۱۴ ساله است. ساره یک گروه تلگرامی LGBTIQ را تاسیس و اداره می کرد، مصاحبه ‌ها و لایوهای اینستاگرامی درباره حقوق جامعه LGBTIQ انجام می‌داد. او همچنین ویدیوهایی را منتشر می‌کرد و در اینستاگرام از زندگی عاشقانه خود حرف می زد.

در ماه مه ۲۰۲۱ بی بی سی فارسی مستندی را در مورد آزارهایی که افراد LGBTQ در منطقه کردستان عراق (KR-I) متحمل می شوند، پخش کرد. در این مستند ساره نیز در مورد تبعیضات جامعه ال‌جی‌بی‌تی و همچنین روایت خودش بطور مشروح و علنی سخن گفت.

در اوایل اکتبر ۲۰۲۱، ساره به طور خودسرانه توسط آسایش (سازمان اطلاعاتی و امنیتی اولیه حکومت اقلیم کردستان) در اربیل دستگیر و به مدت ۲۱ روز به دلیل  حضورش در مستند بی‌بی‌سی بازداشت شد.

در طول بازداشت، ماموران اطلاعاتی و امنیتی او را مورد شکنجه و بدرفتاری های دیگری از جمله ضرب و شتم، شوک الکتریکی و سلول انفرادی طولانی مدت قرار دادند. پس از آزادی از بازداشت، او دائماً در ترس از دستگیری مجدد بود. ساره تصمیم گرفت کردستان عراق را به سمت ایران ترک کند و به ترکیه رفت و در آنجا قصد درخواست پناهندگی داشت۱.

او قبل از شروع خطرناک ترین قسمت سفر خود از مرز ایران و ترکیه، یک پیام ویدئویی ضبط کرد و از یک فرد مورد اعتماد خواست که اگر سالم به ترکیه نرسید، آن را منتشر کند. در ویدئویی که در ۷ دسامبر  ۲۰۲۱ (۱۶ آذر ۱۴۰۰) توسط شش رنگ (شبکه لزبین‌ها و ترنس‌جندرهای ایرانی)  پخش شد، از ترس شناسایی و دستگیری، می‌گوید: «می‌خواهم بدانید ما  جامعه ال‌جی‌بی‌تی چقدر فشار را تحمل می‌کنیم. ما جان خود را به پای احساساتمان می‌گذاریم، اما به خود واقعی‌مان می‌رسیم… امیدوارم روزی برسد که همه ما بتوانیم در کشورمان در آزادی زندگی کنیم… من اکنون به سوی آزادی می روم. امیدوارم به سلامت برسم اگر موفق شوم، به حمایت از جامعه ال‌جی‌بی‌تی ادامه خواهم داد. من پشت سر آنها می ایستم و صدایم را بلند می کنم. اگر موفق نشوم، جانم را برای این هدف داده‌ام.»

وی در تاریخ۲۷ اکتبر   ۲۰۲۱ (۵ آبان ۱۴۰۰)  توسط نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در استان آذربایجان غربی دستگیر شد. پس از دستگیری، مدت ۵۳ روز از مکان نگهداری او هیچ خبری نبود و بدین ترتیب ناپدید شده قهری بود.. متعاقباً معلوم شد که سپاه پاسداران او را در سلول انفرادی در بازداشتگاهی در ارومیه نگه داشته است. او می گوید در این مدت یکی از ماموران سپاه پاسداران او را تحت بازجویی های شدید همراه با توهین لفظی و توهین به هویت و ظاهرش، تهدید به اعدام یا آسیب رساندن به او و تهدید به سلب  حضانت فرزندانش از او کرده است. این اعمال ناقض ممنوعیت مطلق شکنجه و سایر بدرفتاری هاست. بازجوها با استفاده از شکنجه و بدرفتاری ساره را وادار کردند تا اعتراف کند که در قاچاق زنان ایرانی به کردستان عراق برای فحشا دست داشته است. علیرغم فشارهای زیاد، او از ارائه اعترافات دروغ به آنها خودداری کرد.

در ۳۰ دسامبر ۲۰۲۱ (۹ دی ۱۴۰۰)، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، کانال تلگرامی ساره را که حدود ۱۲۰۰ فالوور داشت، تصرف کرد. عکس پروفایل را به آرم سازمان اطلاعات سپاه تغییر دادند و پیامی منتشر کردند که در آن آمده بود: «حفاظت از ارزش‌های خانوادگی خط قرمز سربازان گمنام امام زمان (عج) برای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران است».

ساره در تاریخ ۱۶ ژانویه  ۲۰۲۲ (۲۶ دی ۱۴۰۰) به بازپرس ارشد شعبه ۶ دادسرای عمومی و انقلاب ارومیه معرفی شد و به وی اعلام شد که به “افساد فی الارض” از جمله از طریق “ترویج همجنسگرایی”، “ارتباطات با شبکه‌های معاند  جمهوری اسلامی ” و «ترویج مسیحیت» متهم شده است.  دو اتهام اول ناشی از دفاع علنی او از حقوق اقلیت های جنسی، از جمله در پلتفرم ‌های رسانه‌های اجتماعی او و حضور در یک مستند بی‌بی‌سی پخش شده در ماه مه ۲۰۲۱ درباره آزارهایی است که اقلیت های جنسی در منطقه کردستان عراق از آن رنج می‌برند. بر اساس اطلاعاتی که عفو بین‌الملل به دست آورده، اتهام اخیر گردنبند صلیب و حضور در یک کلیسای خانگی در ایران در چندین سال پیش است. پرونده وی برای صدور کیفرخواست رسمی به سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب ارومیه ارجاع شد.

در اوایل ژوئیه ۲۰۲۲، خبرگزاری تسنیم، پایگاه خبر رسانی نزدیک به سپاه پاسداران با انتشار ویدئویی ساره را به مشارکت در قاچاق جنسی متهم کرد. این ویدئو مصاحبه دو نفر را نشان می‌داد که می‌گفتند ساره در اغوای زنان و دختران ایرانی و قاچاق آنها به کردستان عراق برای استثمار آنها دست داشته است تحقیقات  شش رنگ تایید می کند که این مصاحبه ها از بازداشت شدگان تحت فشار و در ازای وعده مقامات برای آزادی آنها گرفته شده است.

در ژوئیه ۲۰۲۲، شعبه ۱۱۱ دادگاه کیفری ارومیه در مورد اتهامات ساره به ورود غیرقانونی به ایران، تشویق به فساد و فحشا تصمیم گرفت. الهام چوبدار نیز در همین پرونده به اتهام تشویق به فساد و فحشا محاکمه شد. قاضی درخوش، ساره را به دلیل عبور غیرقانونی از مرزها به پرداخت ۵۳.۰۰۰.۰۰۰ ریال (۲۰۰ دلار) جریمه نقدی محکوم کرد. در مورد سایر اتهامات تشویق به فساد و فحشا، ساره و الهام، در این حکم آمده است که دادگاه به این اتهامات رسیدگی نخواهد کرد. زیرا پرونده با اتهامات و ادله مشابه به دادگاه انقلاب ارجاع شده بود و صلاحیت رسیدگی به پرونده های اتهام حدود (که افساد فی الارض مشمول آن است) منحصراً بر عهده دادگاه انقلاب است. طبق قوانین اسلام، جرایم حدود (محاربه ، افساد فی الارض، قیام علیه حاکم، سرقت حدی ، زنا، راهزنی  و نوشیدن مشروبات الکلی) شامل مجازات هایی است که شامل قطع دست و پا، شلاق و مرگ می شود و از حیطه صلاحیت تصمیم دادگاه کیفری ۲ خارج است

در تاریخ ۱۰ آگوست ۲۰۲۲ (۱۹ مرداد ۱۴۰۱) دادگاه انقلاب ارومیه تشکیل جلسه داد. شش رنگ بر اساس شواهد معتقد است که علاوه بر محتوای فعالیت‌ها و مصاحبه‌های آنلاین ساره، از اعترافات اجباری سایر بازداشت ‌شدگان علیه او نیز به عنوان مدرک برای محکومیت او  استفاده شده است.

ساره در ۱ سپتامبر ۲۰۲۲ خبر داد که دادگاه انقلاب ارومیه او را به اتهام افساد فی الارض به اعدام محکوم کرده است. ساره و وکیلش می توانند ظرف ۲۰ روز به این حکم  اعتراض کنند و شعبه ای در دیوان عالی کشور پرونده را بررسی خواهد کرد

الهام چوبدار

الهام ۲۴ ساله صاحب مغازه لباس عروس در ارومیه بود. او معمولاً برای خرید کالا برای تجارت خود به ایران سفر می کرد. زمانی که هر دو در کردستان عراق زندگی می کردند، او با ساره دوست بود. او یک صفحه اینستاگرام بسیار محبوب  داشت که پس از دستگیری توسط سپاه بسته شد. او همچنین در لایو اینستاگرام ساره ظاهر شد و هر دو در مورد روابط خود صحبت کردند.

حدود یک ماه پس از دستگیری ساره، الهام نیز در ایران و مشابه ساره به اتهام تشویق به فساد و فحشا دستگیر شد.

در تاریخ  ۱۰ آگوست ۲۰۲۲ (۱۹ مرداد ۱۴۰۱)دادگاه انقلاب ارومیه تشکیل جلسه داد. بر اساس شواهد، شش رنگ معتقد است که علاوه بر محتوای فعالیت‌های آنلاین و مصاحبه‌های الهام، از اعترافات اجباری خود او و سایر بازداشت‌شدگان علیه وی نیز به عنوان مدرک  برای محکومیت وی استفاده شده است.۱

در ۱ سپتامبر ۲۰۲۲  (۱۰ شهریور ۱۴۰۱) به الهام خبر رسید که دادگاه انقلاب ارومیه او را به اتهام افساد فی الارض به اعدام محکوم کرده است. الهام و وکیلش می توانند ظرف ۲۰ روز به این حکم اعتراض کنند و شعبه ای در دیوان عالی کشور  پرونده را بررسی خواهد کرد.

آخرین به روزرسانی ها

در 5 سپتامبر، در واکنش به خشم عمومی در مورد حکم اعدام ساره و الهام، خبرگزاری قوه قضائیه ایران صدور حکم اعدام را تایید کرد، اما ادعا کرد که این حکم مربوط به اتهامات مربوط به قاچاق زنان به کشور همسایه است.۱

مقامات جمهوری اسلامی سابقه دیرینه ای در اتهام زنی علیه فعالان برای توجیه مجازات های غیرانسانی دارند.

یکی از نمونه‌های آن نوید افکاری، کشتی گیر ایرانی و فعال ضد رژیم است که در سال ۲۰۲۰ بر اساس شواهد جعلی و اتهامات جعلی به اتهام قتل، اعدام شد.۱ عفو بین‌الملل این حکم اعدام  را “حذف عدالت” نامید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *