در آستانه نوروز ۱۴۰۱، آغاز فعالیت شش‌رنگ تورکی، شش‌رنگ کوردی و شش‌رنگ عربی را اعلام می‌کنیم

این درد مشترک،

              هرگزجدا جدا،

                                درمان نمی‌شود!

شش‌رنگ، از روز اول فروردین ۱۴۰۱ تمام اخبار، اطلاعات آموزشی و ویدیوهای خود را به ۴ زبان کوردی، عربی، تورکی و فارسی تولید خواهد کرد. بدیهی است همچنان زبان انگلیسی برای فعالیت‌های بین‌المللی ما مورد استفاده قرار خواهد گرفت و زبان فارسی، زبان مشترک ما باقی خواهد ماند.

روی‌آوری بسیاری از خانواده‌ها، افراد متعلق به این جامعه و متخصصین و حامیان لغو تبعیض بر اساس گرایش جنسی، هویت جنسیتی، بیان جنسیتی و شاخص های جنسی به ما و دیگر مراجع، برای طرح پرسش‌هایشان، برای ما یک ضرورت مهم را آشکار کرد:

نبود زبان مشترک برای رساندن اطلاعات و آگاهی جمعی به دورترین نقاط و متنوع‌ترین بخش‌های جامعه و کسانی که ضرورتا فارسی زبان نیستند، اما نیازمند این اطلاعات و دانش تولید شده هستند.

زندگی بسیاری از نوجوانان همجنسگرا، دوجنسگرا و ترنس در گرو پذیرش گرایش و هویت آنها از سوی خانواده‌شان است. امری که محقق نمی‌شود مگر اینکه ما بتوانیم، هر یک با زبان این خانواده‌ها و مستقیم با آنها ارتباط بگیریم. این ضرورت باعث شد که همکاران شش‌رنگ که از تبعیض های چند لایه اجتماعی مثل تعلق به گروه‌های اتنیکی، داشتن معلولیت و یا تعلق به طبقات تحت استثمار رنج می‌برند، ایده ایجاد شبکه‌های اجتماعی چند زبانه را پیگیر به بحث گزارده و پس از یک دوره کار آموزشی، آزمون و خطا و جلب پیشنهادات مخاطبان خود، از امروز آنرا با ایجاد پیج‌های اینستاگرامی شش‌رنگ تورکی، شش‌رنگ کوردی و شش‌رنگ عربی و بخش‌های مشابه در تارنمای شش‌رنگ اجرایی می‌کنند.

این اولین بار است که یک نهاد حقوق بشری مردم نهاد (آن هم متعلق به جامعه ال‌جی‌بی‌تی)، با درک همه‌جانبه از درهم تنیدگی تبعیض‌های اجتماعی، چنین دریچه مهمی را برای رشد و آگاهی رسانی به زبان‌های دیگر در کنار زبان فارسی گشوده و همبستگی و همدلی اجتماعی بین گروه‌های مختلف تحت ستم و تبعیض را تبلیغ و برای بسط آن تلاش می‌کند.

از این پس هیچ مادر تورکی، مجبور نیست سوالاتش را به فارسی برای ما بفرستد، هیچ پدر کوردی لازم نیست برای درک فرزندش به ویدیوی توضیحی فارسی گوش فرا دهد، و هیچ خواهر یا مادر عربی لازم نیست متون پست‌های ما را به فارسی بخواند، به این ترتیب، حس تعلق، حس حضور بخش زیادی از اعضای جامعه ال‌جی‌بی‌تی غیر فارس، که دائما نادیده گرفته شده‌اند، به ما باز خواهد گشت.

برای پیشبرد موفقیت‌آمیز این طرح عظیم، نیاز به یاری، مشارکت و همفکری مستمر و دلسوزانه همه شما داریم. همه شمایی که حس‌ها و نیازهایتان را با زبان مادری‌تان بهتر بیان می‌کنید. همه شمایی که خانه زبانی‌تان، ضرورتا فارسی نیست. ما گروه همکاران اتنیکی شش‌رنگ، از همه شما هم‌زبانان خودمان دعوت ‌می‌کنیم، برای ما خبر و ترجمه مطالبی که برایتان جالب است را بفرستید. به ما کمک کنید تا علاوه بر فرهنگ‌سازی به زبان‌های گوناگون، آرشیوی غنی حول موضوعات مرتبط به عدالت جنسی و جنسیتی را به زبان‌های کوردی و عربی و تورکی ایجاد کنیم.

ما برای همبستگی همه به حاشیه رانده‌شدگان، مورد تبعیض واقع شدگان و ستمدیدگان،  با شعار “برابری و توزیع برابر قدرت و ثروت برای همه” به میدان آمده‌ایم. ما این همبستگی را پیش‌شرط دمکراسی و رفع فشار و سرکوب به جامعه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی می‌دانیم. برای رسیدن به موفقیت در این راه دستان شما را میفشاریم.

به شش‌رنگ به زبان مادری‌تان سر بزنید. در ارتقای محتوای آن بکوشید و شش‌رنگ را مثل همیشه از آن خودتان بدانید. از رسانه‌های جریان اصلی می‌خواهیم بیش از پیش به انعکاس این صداهای متنوع یاری رسانند وازسازمان‌های حقوق بشری و رسانه‌های متعلق به گروه‌های اتنیکی غیر فارس می‌خواهیم صدای ما را انعکاس دهند. ما می‌خواهیم حال که با زبان خودمان در صحنه مبارزه حاضر هستیم، توسط رسانه‌های هم‌زبان خودمان حمایت شویم.

شش‌رنگ نزدیک به ۱۲ سال است که برای آگاهی رسانی، گسترش گفتمان عدالت‌طلبانه و مقابله با تبعیض‌های اجتماعی و تنفرپراکنی علیه جامعه ال‌جی‌بی‌تی ایران (همجنسگرایان، دوجنسگرایان، افراد ترنسجندر) تلاش و مبارزه سازمان‌یافته‌ای را به پیش می‌برد.

ما معتقدیم، تحولات آتی مهر درخواست‌های جامعه ال‌جی‌بی‌تی ایران را برخود دارد. این درخواست‌ها بایستی با هر زبانی و در هر کجای این خاک فریاد شوند. 

زنده باد رهایی، زنده باد همبستگی 

شش‌رنگ (شبکه لزبین‌ها و ترنسجندرهای ایرانی) 

۱۷ مارس ۲۰۲۲ برابر با ۲۶ اسفند ۱۴۰۰

آدرس صفحات تورکی، کوردی و عربی شش‌رنگ در اینستاگرام:

https://www.instagram.com/6rangiran_Turk

https://www.instagram.com/6rangiran_Kurd

https://www.instagram.com/6rangiran_Arab

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *