استعمار، اسلام و جرم‌انگاری روابط همجنس‌خواهانه با نگاهی بر جزوه‌ی «تاریخ جنبش اقلیت‌های جنسی و جنسیتی پاکستان»

یکی از سوالاتی که همیشه ذهن بچه‌های ال‌جی‌بی‌تی+ رو مشغول میکنه  اینه که «دین اسلام» و قوانین نشات گرفته از اون، چه تاثیری توی وضعیت کنونی اعضای جامعه ال‌جی‌بی‌تی+ داره.

ما هم بر این اساس نگاهی کردیم به موفقیت ها و چالش های جنبش ال‌جی‌بی‌تی+ پاکستان که با توجه به سابقه تاریخی و تنوعی دینی – فرهنگی که داره گزینه‌ی خوبی برای الهام گرفتن در این مسیر برای ما میتونه باشه. 

این مطلب برگرفته از «تاریخ جنبش اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در پاکستان»، از مجموعه‌ی‌«جهان دیگری ممکن است» هست که می‌تونید با مراجعه به سایت شش‌رنگ متن کاملش  رو بخونید. 

پاراگراف ۳۷۷ قانون جزایی پاکستان در مورد چیه؟

پاراگراف ۳۷۷ قانون جزایی پاکستان از زمان استعمار این کشور تو سال ۱۸۶۰ میلادی در پاکستان وضع شده‌.

 بر اساس این قانون هر چیزی که «رابطه‌ جنسی غیر طبیعی» تعبیر بشه می‌تونه با حبس‌های ابد یا خوشبینانه‌ترین حالت با مجازات‌ دو تا ده‌ سال حبس مواجه بشه.

رابطه با همجنس هم متاسفانه داخل این «رابطه‌ جنسی غیر طبیعی» قرار گرفته!

 

سازمان جهانی جامعه ال‌جی‌بی تی+، ایلگا در مورد تاثیر اسلام در پاکستان و قوانینش چی میگه؟

ایلگا (سازمان جهانی لزبین‌ها، گی‌ها، دوجنسگرایان و افراد ترنس و بیناجنسی) میگه اعمال قوانین جزایی در مورد اقلیت‌های جنسی و جنسیتی تو پاکستان می‌تونه بر اساس مبنای اسلامی هم انجام بشه!

وقتی هم بر مبنای اسلام بخوان مجازات بدن این مجازات حبس می‌تونه تبدیل بشه به مجازات‌هایی مثل ۱۰۰ ضربه‌ شلاق تا سنگسار…

بر اساس گزارشی که تو سال ۲۰۰۷ منتشر شده‌، اگرچه بیشتر همجنسگرایان مرد هستن که مورد تعقیب قضایی قرار می‌گیرن ولی بر اساس قوانین اسلام لزبین‌ها هم می‌تونن تعقیب و مجازات بشن! این قوانین در کشورهایی مثل پاکستان و ایران اجرا میشن…

 

کنشگران کوئیر پاکستان چی می‌گن در این مورد؟

«سارا سوهیل»، فعال مستقل و کوییر فمینیست پاکستانی در این زمینه‌ به شش‌رنگ می‌گه: «پیش از هر چیز هیجرا‌ها که جامعه‌ی تاریخمند زن‌های ترنس هستند، هزاران ساله که تو این شبه قاره حضور دارن و این هویت یک هویتیه که در طول تاریخ وجود داشته. اما استعمار بریتانیایی برای منافع خودش اون‌ها رو جرم‌انگاری کرد. همجنسگراها و دوجنسگراها هم که همیشه با انکار و فرهنگ «چیزی مپرس و چیزی مگو» مواجه بودن.»

پس تکلیف اسلام و همجنسگرایی چی میشه؟

این یکم موضوع پیچیده‌ای هستش. 

«واسیم آلتاف»، یه فعال حقوق بشر، نظریه‌های حقوقی در مورد اسلام و همجنسگرایی رو بررسی کرده. تو یکی از مقاله‌هاش تو این زمینه میگه:

 «مدرسه‌ی حنفی» روابط همجنس‌خواهانه را «زنا» تعبیر نمی‌کنه، ولی «مدرسه‌ی شفیتی» رابطه‌ همجنس‌خواهانه را زنا ارزیابی می‌کنه. اما حتی همین ارزیابی به عنوان زنا تمام ماجرا نیست. چونکه مدارس حقوقی‌ای وجود دارن که جزای زنا را در مورد افراد متاهل و مجرد متفاوت می‌دونن.

مثلا «مدرسه‌ی ملکی» مجازات زنا در مورد افراد متاهل رو سنگسار و در مورد  افراد مجرد رو شلاق می‌دونه!

این سرکوب ها که به اسم دین انجام میشه، به هیچ وجه قابل توجیه نیست!  ما امیدواریم زندگی و امنیت انسان‌ها به این تعبیر و تفسیرها وابسته نباشه و همه صرف‌نظر از تعلقات دینیشون حقوق برابر داشته باشن.

 

نتیجه؟ 

تبعیض‌ها و تحقیر اقلیت‌های جنسی و جنسیتی و «داغِ ننگی» که به واسطه‌ی‌ اون به جامعه‌ اقلیت‌های جنسی و جنسیتی تحمیل می‌شه تو پاکستان معمولا بر مبنای اعتقادات مذهبی صورت می‌گیره و همین هم شرایط رو برای ایجاد رابطه‌های انسانی برای این جامعه سخت میکنه.

اما از طرفی تحولاتی که در رابطه با مساله‌ «جنس سوم» تو پاکستان اتفاق افتاد و وضع قوانینی که تو این زمینه پیشرو‌تر هستن، از فضایی خبر می‌ده که ممکنه راه رو برای تفاسیر دیگه‌ای از موضوعات جنسی و جنسیتی باز کنه.

مبارزه ادامه داره…

 

 

الاستعمار، الإسلام و تجريم العلاقات المثلية

مع إلقاء نظرة علی كتيب «تاريخ حركة الأقليات الجنسية والجندرية في باكستان»

 

الشريحة الأولى

أحد الأسئلة التي تشغل ذهن شباب مجتمع المیم+ دائمًا هو ما تأثير دين الإسلام والقوانين المستمدة منه على الوضع الحالي لأفراد مجتمع المیم+.

وبناءً على ذلك، ألقينا نظرة على النجاحات والتحديات التي واجهتها حركة مجتمع المیم+ في باكستان، والتي وفقًا للسجل التاريخي و تنوع الدين – الثقافی يمكن أن تكون خيارًا جيدًا بالنسبة لنا أن نُلهم في هذا الاتجاه.

هذا المقال مأخوذ من «تاريخ حركة الأقليات الجنسية والجندریة في باكستان»، من سلسلة «عالم آخر ممكن» والذي يمكنكم قراءة النص الكامل له بالرجوع إلى موقع شش‌رنگ.

صورة للإله الهندي «شيوا» في قامة «الجنس الثالث»

ما هي المادة ٣٧٧  من قانون العقوبات الباكستاني؟

تم سن المادة ٣٧٧ من قانون العقوبات الباكستاني في باكستان منذ حكمها الاستعماري في عام ١٨٦٠م.

 بموجب هذا القانون، فإن أي شيء يتم تفسيره على أنه «علاقة جنسية غير طبيعية» يمكن أن يعاقب عليه بالسجن مدى الحياة، أو في الحالات الأكثر تفاؤلاً، بالسجن لمدة تتراوح بين سنتين وعشر سنوات.

وللأسف فإن العلاقات المثلية تدخل ضمن هذه «العلاقة الجنسية غير الطبيعية»!

 

منظمة عالمية لمجتمع المیم+(ilga)، ماذا تقول عن تأثير الإسلام في باكستان وقوانينه؟

ilga (المنظمة الدولية للمثليات، المثليين، مزدوجي/ة الميل الجنسي، العابرين/ات وثنائي/ة الجنس) تقول إن تطبيق القوانين الجنائية على الأقليات الجنسية والجندرية في باكستان يمكن أن يتم على أساس الإسلام!

عندما تقرأ العقوبات مبنية على الإسلام، يمكن أن يتحول حكم السجن إلى عقوبات مثل ١٠٠ جلدة إلى الرجم…

وفقا لتقرير نشر عام ٢٠٠٧ ، على الرغم من أن معظم الرجال المثليين الذين يتعرضون للمحاكمة، إلا أنه وفقا للقوانين الإسلامية، يمكن محاكمة ومعاقبة المثليات أيضا! يتم تطبيق هذه القوانين في دول مثل باكستان وإيران.

نشطاء الکویر الباكستانيين ماذا يقولون عن هذا؟

«سارا سوهيل» ناشطة باكستانية مستقلة ونسوية كويرية في هذا المجال تقول لشش‌رنگ: «أولاً الهیجرایون التي هم مجتمع   تاريخي من النساء العابرات، موجودين في شبه القارة منذ آلاف السنين. بالتالي فإن هذه الهوية هي هوية كانت موجودة عبر التاريخ. لكن لقد جرمهم الاستعمار البريطاني لمصالحه الخاصة. يواجه المثليون ومزدوجي/ة المیل الجنسي دائمًا الإنكار وثقافة «لا تسأل شيئًا ولا تقول شيئًا».

ماذا عن الإسلام والمثلية؟ 

هذه مسألة معقدة. 

قد استعرض «واسیم آلتاف»، الناشط في مجال حقوق الإنسان، النظريات القانونية حول الإسلام والمثلية. يقول في أحد مقالاته في هذا الصدد

 لا يفسر «المذهب الحنفي» العلاقات المثلية على أنها «زنا»، لكن «المذهب الشافعي» يعتبر العلاقات المثلية زنا. لكن حتى هذا التقييم باعتبار الزنا لا يمثل القصة بأكملها. لأن هناك مدارس قانونية تعتبرعقوبة الزنا مختلفة بالنسبة للمتزوجين والعازبين.

على سبيل المثال «المذهب المالكي» يعتبر عقوبة الزنا الرجم للمتزوجین والجلد لغير المتزوجين!

إن هذه القمعات التي تتم باسم الدين لا يمكن تبريرها بأي شكل من الأشكال! نأمل أن لا تعتمد حياة الناس وأمنهم على هذه التفسيرات وأن يتمتع الجميع بحقوق متساوية بغض النظر عن انتمائهم الديني.

النتيجة؟ 

إن التمييز والإذلال أقليات الجنسية والجندرية و«شارة العار» الذي يُفرض على مجتمع الأقليات الجنسية والجندرية في باكستان يتركز عادة على المعتقدات الدينية وهذا يجعل شروط خلق العلاقات الإنسانية صعبة على هذا المجتمع.

لكن في المقابل، فإن التطورات التي حصلت في باكستان فيما يتعلق بمسألة «الجنس الثالث» ووضع قوانين متقدمة في هذا المجال، تشير إلى فضاء قد يفتح الطريق لتفسيرات أخرى للقضايا الجنسية والجندرية.

النضالات  مستمره…

مستملکچیلیک، ایسلام و ائشجینسل موناسیبتلرینین جورم ساییلماسی

 «پاکیستان‌دا جینسی و جینسیتی آزلیق‌لارین موجادیله تاریخی» کیتابچاسینا باخاراق

 

 

ل‌گ‌ب‌ت+ توپلومونون عوضولری‌نین فیکرینی مشغول ائدن سوال‌لاردان بیری بودور کی، «ایسلام دینی» و اوندان آلینان قانون‌لار، ل‌گ‌ب‌ت+ توپلومونون بوگونکی وضعیتینه نه درجه‌ده تاثیر ائدیر. 

بیز ده بونون اوچون پاکیستانین ل‌گ‌ب‌ت+ توپلومونون موجادیله‌سی‌نین باریشیلاری و پرابلملرینه باخدیق، نییه کی پاکیستان دینی-مدنی چئشیدلیلیک و تاریخی کئچمیشینه گؤره، بو ساحه‌ده ایلهام آلابیله‌جاغیمیز اؤنملی اؤلکه‌لردن بیری‌دیر. 

بو یازی «باشقا بیر دونیا مومکون‌دور» توپلوسوندان اولان «پاکیستان‌دا جینسی و جینسیتی آزلیق‌لارین موجادیله تاریخی» کیتابچاسیندان آلینمیش کی شش‌رنگ وب‌سیته‌سیندن بوتونونو اوخویا بیلرسینیز.

«شیوا»، هیند تاریچاسی‌نین «اوچونجو جینس» سیماسیندا شکیلی

پاکیستا‌ن‌نین جزا قانونونون ۳۷۷جی پاراگیرافی نه حاققیندادیر؟

پاکیستا‌ن‌نین جزا قانونونون ۳۷۷جی پاراگیرافی بو اؤلکه‌نین ۱۸۶۰جی ایلده مستملکچیلیگیندن بری تطبیق اولونان بیر قانون‌دور. 

بو قانونا گؤره، هر نوع «قئیری‌طبیعی موناسیبت» اولاراق آدلانان موناسیبت‌لر، عمر بویو حبس و یا اَن یاخشی ایحتیمال ایکی ایلدن اون ایله قدر حبس جزاسی آلماقدادیر. 

ائشجینس ایله موناسیبت ده تاسوفله «قئیری‌طبیعی جینسی رابیطه» ایچینده یئر آلماقدا!

ایلگا، ل‌گ‌ب‌ت+ توپلومونون بین‌الخاق تشکیلاتی، پاکیستان‌دا ایسلامین و قانون‌لارینین تاثیری حاققیندا نه دئییر؟

 

ایلگا (بین‌الخاق لزبین‌لر، گی‌لر، بی‌سکسوال‌لار، ترنس شخص‌لر و اینترسکس‌لر تشکیلاتی) پاکیستان‌دا جینسی و جینسیتی آزلیق‌لاری حاققیندا اویقولانان جزا قانون‌لاری، ایسلامی اساس‌لارا دایاناراق دا حیاتا کئچیریله بیلر!

ایسلام قانون‌لاری اساسیندا جزا وئردیک‌لرینده بو حبس جزاسی، ۱۰۰ قامچی و یا داشقالاغا چئوریله بیلر…

۲۰۰۷جی ایلده یاییملانان بیر حساباتا گؤره، داها چوخ ائشجینسل ارکک‌لر قانونی تعقیبه آلینیرلار اما ایسلام قانون‌لارینا گؤره لزبین لر ده تعقیب ائدیلیب جزا آلا بیلرلر! بو قانون‌لار پاکیستان و ایران کیمین اؤلکه‌لرده حیاتا کئچیریلر…

 

پاکیستانین کوییر آکتیویست‌لری بو حاقدا نه دئییر؟

پاکیستانلی موستقیل و کوییر فئمینیست فعال سارا سهیل، بو موضوع حاققیندا شش‌رنگه دئییر: 

«اولجه، ترنس قادین‌لارین تاریخی ساییلان هیجرالار، مین ایللردیر کی بو یاریم‌قیته‌ده یاشاییرلار و بو کیملیک تاریخ بویو وار اولان بیر کیملیک‌دیر. اما بریتانیایی مستملکچیلیگی اؤز منفعت‌لری اوچون اون‌لاری جورم سایماغا باشلادی. ائشجینسل‌لر و بی‌سکسوال‌لار دا همیشه «نه بیر شئی دئ نه بیر شئی سوروشن مدنیتی ایله اینکار ائدلمیش‌لر»

 

ایسلام و ائشجینسل‌لیگین وضعیتی نئجه اولاجاق؟

بو بیراز قاریشیق بیر مساله‌دیر.

«واسیم آلتاف»، اینسان حقوق‌لاری آکتیویستی، ایسلام و ائشجینسل‌لیک حاققینداکی حقوقی تئوری‌لری آراشدیرمیش و مقاله‌لری‌نین بیرینده بونا گؤره یازمیش:

«حنفی مکتبی» ائشجینسل موناسیبتلرینی «زینا» سایمیر، اما «شافعی مکتبی» ائشجینسل موناسیبتلرینی زینا حسابلاییر. اما زینا ساییلیب ساییلماماسی ایله ایش بیتمیر. نییه‌ کی بعضی حقوقی مدرسه‌لر ائولی و سوبای اینسان‌لارین زیناسی حاققیندا فرقیلی جزالار وئرمکده‌لر.

میثال اولاراق «حنفی مکتبی» ائولی اینسان‌لارین زیناسینا داشقالاق و سوبای اولان‌لارا قیرپاچ جزاسی وئریر!

دین آدینا اویقولانان بو تضییق‌لر، هئچ بیر شکیلده اساسلاندیرا بیلمز! بیز اینسان‌لارین حیات و امنیتی‌نین بو تفسیرلر و شرح‌لره باغلی اولمادیغی و دینی اینانج‌لاریندان باغیمسیز شکیلده برابر حقوق‌لارا صاحیب اولمالارینی اومود ائدیریک.

نتیجه؟ 

پاکسیتان‌دا جینسی و جینسیتی آزلیق‌لاری آشاغیلاماق و اونلارا قارشی آیری‌سئچکیلیک و بونون اوچون «دالغالانماق» دینی اینانج‌لار اساسیندا حیاتا کئچیریلیر و بو دا توپلوم‌دا اینیسانی رابیطه‌لر قورمایا مانع اولور.  

اما «اوچونجو جینس» مساله‌سی حاققینداکی دییشیکلیک‌لر و بو ساحه‌ده اؤنجول قانون‌لارین اولماسی، دیگر جینسی و جینسیتی آزلیق‌لار اوچون فرقیلی شرح‌لرین یارانماسینا کمک ائدیر.

موجادیله دوام ائدیر…

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *