جداسازی اچ‌آی‌وی از سلول‌های آلوده توسط دانشمندان اچ‌آی‌وی کشنده نیست، تبعیض کشنده است

دانشمندان اعلام کرده‌اند که با استفاده از فناوری ویرایش ژنی که به قیچی ژنتیکی هم معروف است موفق به برش اچ‌آی‌وی (HIV) از سلول‌های آلوده شده‌اند.

این فناوری که توسط امانوئل شارپنتیه و جنیفر دودنا برندگان جایزه نوبل شیمی ۲۰۲۰ کشف شده است و در سطح مولکولی مانند قیچی عمل می‌کند، دی‌ان‌ای را برش می‌زند تا بخش‌های آلوده‌ی آن حذف یا غیرفعال شود. 

اگر چه پیشتر نیز دانشمندان داروهایی برای متوقف کردن این ویروس تولید کرده بودند اما امید می‌رود با استفاده از این فناوری که هنوز در مرحله‌ی «اثبات اصولی» است، این ویروس به طور کامل از بدن انسان حذف خواهد شد. 

اغلب اشخاصی که با اچ‌آی‌وی زندگی می‌کنند به درمان ضد ویروسی مداوم نیاز دارند و توقف قرص‌های درمانی سبب فعال شدن دوباره این ویروس می‌شود. اما کیفیت زندگی افرادی که به درمان ضد ویروسی مداوم پایبند می‌مانند، مشابه اشخاصی است که بدون این ویروس زندگی می‌کنند.

این در حالی است که کلیشه‌ها و قضاوت‌های مربوط به این اچ‌آی‌وی از یک طرف و عدم اطلاع‌رسانی در خصوص راه‌های انتقال، روش‌های پیشگیری و درمان آن از سوی دیگر، سبب مشکلات جدی برای اشخاصی شده است که با این ویروس زندگی می‌کنند و یا در معرض آن قرار دارند. 

جهت اطلاعات بیشتر در مورد این سندرم بخوانید:

https://6rang.org/75849/

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *