بگیم سندرم، نگیم بیماری! به مناسبت ۱ دسامبر، روز جهانی اچ‌آی‌وی+ HİV+

۱ دسامبر روز جهانی اچ‌آی‌وی+( HİV) است. منظور از «اچ‌آی‌وی+» سندرم نقص ایمنی اکتسابی انسانی است. نام بردن از این سندرم تحت عنوان «ایدز» و یا «بیماری ایدز» نادرست بوده و به تقویت استیگما علیه افراد درگیر با این سندرم کمک می‌کند، پس مرحله اول آگاهی از ادبیات مناسب برای صحبت در مورد اچ‌آی‌وی+ است.

منظور از «اچ‌آی‌وی+» چیست؟ 

 

برای شناخت بهتر، قبل از هر چیز باید به تفاوت «اچ‌آی‌وی+ HİV» و «اچ‌آی‌وی HİV» اشاره کرد.

 اچ‌آی‌وی خلاصه‌ی «ویروس نقص ایمنی انسانی» است در حالی که اچ‌آی‌وی+  نام یک «دوره»، «مرحله» یا «وضعیتی» است که در آن یک یا چند عفونت یا بیماری، که به عنوان عفونت فرصت‌طلب ناشی از نقص سیستم ایمنی -در صورت عدم درمان عفونت HIV-  با هم رخ می‌دهند. به عبارتی ساده‌تر اچ‌آی‌وی+ HİV تنها یکی از مراحل عفونت HIV است و نه خود آن!

 

از سوی دیگر اچ‌آی‌وی+ دوره ای است که از نظر پزشکی دائمی نیست و می‌تواند با درمان کنترل شود یا در صورت عدم دسترسی به درمان منجر به مرگ شود. هیچ فردی که تحت درمان دارویی قرار می‌گیرد، تمام عمر خود را در مرحله‌ی اچ‌آی‌وی+ سپری نمی‌کند. با توجه به این، مفهوم «فرد مبتلا به ایدز» از نظر پزشکی و معنایی مفهومی نادرست است و توصیه می‌شود مفهومی که باید اتخاذ شود به عنوان «شخص در مرحله‌ی اچ‌آی‌وی+ یا ایدز» استفاده شود.

 

سازمان جهانی اچ‌آی‌وی/اچ‌آی‌وی+ برای نشان دادن تاثیری که جوامع در شکل دادن به پاسخ اچ آی‌وی و همچنین سلامت جهانی داشته‌اند، سال ۲۰۲۳ را سال « اجازه دهید جوامع رهبری کنند LET COMMUNITIES LEAD» نام گذاری کرده است.

 اما روند آگاهی‌رسانی در جامعه ایران، به‌ دلیل تابوهای اجتماعی، قوانین تبعیض‌آمیز و عدم دسترسی آسان به خدمات پزشکی به کندی پیش می‌رود. 

اما متاسفانه عدم وجود برنامه‌های آموزشی و تصحیح اشتباهات رایج حول این موضوع و نبود برنامه‌‌ریزی برای پیشگیری، کنترل و درمان آن از یک طرف و کارشکنی‌های دولتی برای محدود کردن فعالیت‌ فعالین و سازمان‌های غیر دولتی، روند آگاهی‌رسانی در این حوزه را سخت‌تر کرده است. 

 امروزه با وجود پیشرفت‌های پزشکی در این حوزه، اشخاصی که با این ویروس زندگی می‌کنند می‌توانند با درمان‌های ساده‌ی دارویی همچون سایر اشخاص به زندگی عادی خود ادامه دهند اما علی‌رغم آن، وجود کلیشه‌های اشتباه در مورد اچ‌آی‌وی و اچ‌آی‌وی+ باعث شده ترس از این ویروس و به طبع آن تبعیض علیه این اشخاص همچنان به حیات خود ادامه دهد! 

۱  دسامبر فرصت مناسبی برای افزایش سطح آگاهی  در این حوزه و گرامی‌داشت کسانی است که زندگی خود را به این دلیل از دست داده‌اند. 

اچ‌ای‌وی و اچ‌ای‌وی+ با روش‌های ساده‌ای مانند استفاده از کاندوم و مصرف دارو  قابل پیشگیری است، آنچه  باعث می‌شود این اشخاص جان خود را از دست بدهند  تبعیض‌ و عدم دسترسی آسان و رایگان این اشخاص به داروست!

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *