حمله به زنان ترنس در‌عربستان سعودی

طی چند روز گذشته، فعالان جامعه ال‌جی‌بی‌تی+ یک کلیپ ویدئویی منتشر کردند که در آن یک مورد حمله به افراد ترنسجندر در عربستان سعودی را مستند می‌کند. 

این کلیپ نشان می‌دهد که گروهی از افراد در یک مکان عمومی به چند زن ترنس حمله می‌کنند.

 طارق بن عزیز سخنگوی سازمان «الوان/رنگ ها» فعال در زمینه حقوق جامعه ال‌جی‌بی‌تی+ در کشورهای حاشیه خلیج نیز، این موضوع را تایید و عنوان کرد این حادثه در ظهرانِ شهر دمام، مشرف به ساحل خلیج در منطقه شرقی رخ داده است.

وجیه الاسد که خود را «نخستین همجنسگرای آشکار سعودی» توصیف می‌کند، در مورد این ویدیو می‌گوید: «مشکل تنها در وقوع حمله نیست، بلکه نداشتن حق پیگرد قانونی و پاسخگویی است».

 

وبسایت الحره نتوانست صحت این ویدئو را از منابع مستقل دیگر تایید کند، همچنین هیچ جزئیاتی در مورد زنان ترنسجندری که در این ویدئو ظاهر شده‌اند وجود ندارد و مقامات نیز تا کنون هیچ بیانیه‌ای در رابطه با این ویدئو یا دستگیری افرادی که در این حمله نقش داشته‌اند منتشر نکرده است، شش رنگ نیز تا این لحظه نتوانست صحت این ویدیو را تایید کند.

 

این حادثه در حالی رخ داد که عربستان سعودی قوانین مکتوب در مورد گرایش جنسی یا هویت جنسیتی ندارد، اما قضات از اصول نانوشته قوانین اسلامی و قوانین شرعی برای مجازات افرادی که آن‌ها را مظنون به ارتکاب روابط جنسی خارج از ازدواج، رابطه جنسی همجنس‌خواهانه و یا هرگونه روابط جنسی دیگری که آن را «غیر اخلاقی» می‌نامند، استفاده می‌کنند. 

همجنس‌گرایان درعربستان سعودی، با انگ اجتماعی مواجه شده و با مجازات اعدام و شلاق محکوم می‌شوند.

نبود هیچ قانون حمایتی به افراد اجازه نفرت‌پراکنی بیشترعلیه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی را می‌دهد.

 

اعتداء على عابرات الجندر في السعودية

 

خلال الأيام الماضية، نشر‌ناشطون في مجتمع الميم+ مقطع فيديو‌يوثق حالة اعتداء‌ على عابرات الجندر‌في السعودية.

يُظهرالمقطع، مجموعة من الأشخاص وهم يعتدون على عابرات الجندرفي مكان عام. وهوما يؤكد عليه طارق بن عزيز‌المتحدث باسم منظمة «ألوان» المعنية بحقوق مجتمع الميم+ في دول الخليج، مشيرا إلى أن الواقعة حدثت في الظهران بمدينة الدمام المُطلة على ساحل الخليج بالمنطقة الشرقية.

وجيه الأسد، الذي يعرف عن نفسه بأنه«أول مثلي سعودي بالعلن» هكذا يعلّق على مقطع فيديو:«المشكلة ليست بوقوع الاعتداء فقط، بل في الحق بالمقاضاة والمحاسبة».

ولم يتسن لموقع«الحرة» التأكد من صحة الفيديو‌من مصادر‌مستقلة أخرى، كما لا توجد أي تفاصيل عن العابرات الجندر‌الذی ظهرن في الفيديو، ولم تصدر‌السلطات أي بيان تعليقا على الفيديو‌أو‌إلقاء القبض على الأشخاص المتورطين في الاعتداء حتى الآن. کذلک لم تتمكن له شش‌رنگ من التأكد من صحة هذا الفيديو الی الآن.

حدثت هذه الواقعة فی حین الذی ليس لدى السعودية قوانين مكتوبة تتعلق بالتوجه الجنسي أو‌الهوية الجندرية، لكن القضاة يستخدمون مبادئ الشريعة الإسلامية غير‌المدونة لمعاقبة الأشخاص المشتبه في ارتكابهم علاقات جنسية خارج إطار‌الزواج، أو روابط الجنسیة بین المثليين، أو غيرها الذي يسمونها الأفعال«غير‌الأخلاقية».

يواجه المثليون وصمة عار‎‌اجتماعية في السعودية حيث تعد المثلية جريمة يعاقب عليها بالإعدام.

إن غياب أي قوانين وقائية يسمح للناس بنشر‌المزيد من الكراهية ضد الأقليات الجنسية و‌الجندریة. كما يستخدم القضاة والمدعون العامون أحكاما غامضة في قانون مكافحة الجرائم الإلكترونية في البلاد، والتي تجرم النشاط عبر‌الإنترنت الذي يمس«النظام العام والقيم الدينية والأخلاق العامة والخصوصية» لأي نشاط داعم للمجتمع الميم+ عبر‌الإنترنت، بحسب تقرير لموقع «أوت» المهتم بقضايا مجتمع الميم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *