فردوس، داستانی واقعی از رنج ناقص‌سازی جنسی زنان

امروز ۶ فوریه روز جهانی مبارزه با ناقص‌سازی جنسی زنان است. ناقص سازی جنسی زنان که مصداق «شکنجه» است اگرچه به شکل قابل ملاحضه‌ای کاهش پیدا کرده است اما همچنان در بعضی از مناطق ایران به خصوص در جنوب ایران همچنان رواج دارد. 

نوال السعداوی، نویسنده، پزشک و خبرنگار مصری و از شخصیت‌های سرشناس جنبش زنان، مساله‌ی ستم جنسی به زنان از جمله ناقص‌سازی جنسی زنان را که تحت عنوان ختنه‌ی زنان نیز شناخته می‌شود را درون‌مایه‌ی کتاب‌هایش قرار داده است. 

کتاب «زن در نقطه‌ی صفر» که به «فردوس» هم مشهور است از کتاب‌های اوست که در آن با تکیه بر روایت شخصیت اصلی و واقعی داستان یعنی فردوس به نقد جامعه‌ی مردسالار و مذهبی می‌پردازد که لذت جنسی برای زنان را گناه می‌شمارد.

فردوس قهرمان این داستان واقعی در کودکی توسط مادرش ختنه می‌شود…

ناقص‌سازی جنسی زنان به اعمالی اطلاق می‌شود که بخشی یا تمام قسمت خارجی اندام جنسی زنانه را برش می‌دهد یا اندام‌های جنسی زنانه را معیوب می‌کند بدون اینکه هیچ دلیل پزشکی‌ای برای آن وجود داشته باشد.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت بیش از ٢٠٠ میلیون دختر در ٣٠ کشور جهان این عمل دردناک را پشت سر گذاشته‌اند و با عوارض ناشی از آن دست و پنجه نرم می‌کنند و هر ساله بیش از ٣ میلیون دختر نیز در معرض خطر ناقص‌سازی جنسی قرار دارند که آفریقا در صدر این جدول قرار دارد. ایران نیز در سال ۲۰۱۴ به لیست کشورهایی که در آن ختنه زنان صورت می‌گیرد اضافه شده است. در پژوهشی که طی ١٠ سال انجام گرفته و حدود ۴۰۰۰ نفر در استان‌های هرمزگان، آذربایجان غربی، کرمانشاه و کردستان مورد بررسی قرار گرفتند و نتایج آن در سال ١٣٩٤ منتشر شد نشان می‌دهد استان هرمزگان بالاترین درصد ختنه دختران در ایران را به خود اختصاص داده است. در استان هرمزگان این عمل روی حدود ۶۰ تا ۸۰درصد دختران انجام می‌گیرد. در کردستان نیز بسته به مناطق مختلف این عمل در حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد انجام می‌شود.

شما می‌توانید کتاب تاثیرگذار زن در نقطه‌ی صفر را از سایت شش‌رنگ به آدرس زیر دانلود کنید:

نسخه ی انگلیسی کتاب «Woman Point Zero»

نسخه ی فارسی کتاب «زن در نقطه‌ی صفر»

نسخه ی تورکی کتاب «Sıfır Noktasındaki Kadın»

نسخه ی صوتی کتاب «زن در نقطه‌ی صفر» – بخش اول

نسخه ی صوتی کتاب «زن در نقطه‌ی صفر» – بخش دوم

نسخه ی صوتی کتاب «زن در نقطه‌ی صفر» – بخش سوم

نسخه ی صوتی کتاب «زن در نقطه‌ی صفر» – بخش چهارم

نسخه ی صوتی کتاب «زن در نقطه‌ی صفر» – بخش پنجم

نسخه ی صوتی کتاب «زن در نقطه‌ی صفر» – بخش ششم

نسخه ی صوتی کتاب «زن در نقطه‌ی صفر» – بخش هفتم

نسخه ی صوتی کتاب «زن در نقطه‌ی صفر» – بخش هشتم

نسخه ی صوتی کتاب «زن در نقطه‌ی صفر» – بخش نهم

نسخه ی صوتی کتاب «زن در نقطه‌ی صفر» – بخش دهم

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *