سارا جوزفين بيكر Sara Josephine Baker

هنگامی که از زنان مشهور لزبین و دوجنسگرا نام برده می‌شود، بحث بیشتر حول افرادی می‌چرخد که در زمینه‌های هنری خلاق هستند. بسیاری از زنان معروف کوییر، بازیگر، خواننده، شاعر و نقاش بودند و این به نوعی جنجال تبدیل شده: «هنرمند همجنسگرا و موسیقی‌های او.»

در حالی‌که همه از جوهره خلاقیت خود در زمینه‌های هنری استفاده نکرده‌اند و برخی قدرت ذهنی خود را برای فعالیت‌های علمی که به منظور بهبود شرایط زندگی بشریت انجام می‌شد ، بکار بستند.

سارا جوزفین “جو” بیکر یکی از آن افراد بود که مشارکت وی در مراقبت‌های بهداشت عمومی، افراد بی‌شماری را در طول زندگیش و بعد از آن نجات داد.

بیکر پس از مرگ پدر و برادرش، شیمی و گیاه شناسی را خودش در خانه فراگرفت و سپس در کالج پزشکی بیمارستان نیویورک ثبت نام کرد. در سال ۱۹۰۱  او نه تنها یک پزشک معالج بلکه بازرس وزارت بهداشت نیویورک بود و اولین دانش آموخته زن از دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک که با درجه دکترا فارغ التحصیل شد.

سارا فرمول شيرخشك را براي مادران ناتوان از شيردهي ارائه و از طرح آموزش و ارائه  گواهينامه براي ماماهاي زن حمايت كرد تا آن دسته از مادران حامله‌اي كه از انجام معاينه  پزشكان مرد اِبا داشتند، راحت‌تر بتوانند از خدمات دوران بارداري بهره ببرند. به منظور كمك به مادران شاغل در خارج از خانه نیز بيكر انجمني با نام «گروه مادران كوچك» پايه گذاري كرد و در آن، به دختران ۱۲ تا ۱۶ ساله آموزش‌هاي لازم براي نگهداري از خواهران و برادران نوزاد خود را در زمان نبود والدينشان ارائه كرد. 

معروف است که بیکر می‌گوید کودک بودن در محله 

Hell’kitchen  خطرناک‌تر از سرباز بودن در خط مقدم جنگ جهانی اول است زیرا میزان مرگ و میر آنها سه برابر بیشتر بود.

آنچه بیشتر از همه او را شناخته شده کرده است، گرفتارکردن زن معروف به تیفوئید “مری”، نه یک بار، بلکه دوبار و متوقف کردن شیوع  بیماری مهلک تیفوئید است.

 در طول زندگی بیکر، او مقالات و کتابهای زیادی نوشت که از سلامت عمومی حمایت کرده است.

تلاش‌های وی در زمینه پزشکی منجر به این ایده شد که داروهای پیشگیرانه مهمترین ابزار برای مبارزه با بیماری‌ها و اطمینان از جمعیت سالم است. اقدامات وی همچنین منجر به کاهش ۳۹درصدی  مرگ و میر نوزادان در نیویورک شد.

جو بیکر در دوران تصدی‌اش در وزارت بهداشت نیویورک ، به دلیل استایل و طرح لباس‌هایش مشهور بود، سبک لباس پوشیدن او باعث حکایتی  شده بود که روزی یک همکار مرد به او می‌گوید چقدر سخت می‌تواند یک پزشک زن پیدا کند و وقتی بیکر به او یادآوری کرده که در واقع با یک زن صحبت می‌کند کاملاً خجالت کشید.

گفته می‌شود که سارا شخصیت سخت خود را از شخصیت “جو” در زنان کوچک الگوبرداری کرده است.

اگرچه بیکر هرگز به صورت علنی آشکارسازی نکرد ، اما رابطه او با فیلمنامه نویس آیدا وایلی کاملاً مستند است.  وایلی در زندگی‌نامه خود می‌گوید که “او همیشه زنان را بهتر از مردان دوست داشت”. آنها با هم به باشگاه Heterodoxy پیوستند، گروهی متشکل از زنان فمینیست، که بسیاری از آنها نیز لزبین یا دوجنسگرا بودند.

 هنگامی که بیکر بازنشسته شد، وایلی و بیکر با پزشک لوئیز پیرس به نیوجرسی نقل مکان کردند و تا زمان مرگ در سال ۱۹۴۵ در کنار یکدیگر بودند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *