«جنگ علیه جسم و جان» قوانین کیفری جمهوری اسلامی در مورد جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی+ چه می‌گوید؟

 قانون مجازات اسلامی ایران روابط همجنس‌خواهانه را با مجازات‌های مختلف از شلاق تا اعدام جرم‌انگاری کرده (مواد ۲۳۳ تا ۲۴۰) که برای کودکان زیر ۱۸ سال هم اعمال می‌شه چراکه سن مسئولیت کیفری در ایران برای دختران ۹سال و برای پسران ۱۵ ساله (ماده ۱۴۷).

مردانی که آمیزش مقعدی با همجنس (لواط همراه با دخول) انجام داده باشن، بسته به اینکه شریک جنسی «فاعل» یا «مفعول»، مسلمان یا غیر مسلمان باشه و اینکه رفتارشان به صورت توافقی یا غیررضایی توصیف بشه، مجازات‌های متفاوتی در انتظارشون خواهد بود. (ماده ۲۳۴).

اگر این رفتار رضایت‌بخش تلقی بشه، شریک «مفعول» ممکن است به اعدام محکوم بشه اما شریک «فاعل» فقط زمانی محکوم به اعدام می‌شه که متاهل باشه یا مسلمان نباشه و شریک «مفعول» مسلمان باشه.

«همجنس‌گرایی بین زنان» (مساحقه-مواد ۲۳۸ و ۱۳۶) هم می‌تونه مجازات اعدام داشته باشه. مجازات این دو عمل برای سه محکومیت اول ۱۰۰ ضربه شلاق و در صورت تکرار بار چهارم اعدامه.

 

مقامات جمهوری اسلامی به افراد اجازه نمی‌دن که هویت جنسیتی خودشون رو آزادانه تعریف و بیان کنند. افراد باید قبل از اینکه بتونن جنسیتشون رو از طریق لباس پوشیدن، مدل مو و رفتاری که طبق کلیشه‌ها منتسب به جنس مخالف است ابراز کنند، باید گواهی تشخیص «اختلال هویت جنسیتی» رو داشته باشن و تحت روش‌های پزشکی تهاجمی و غیرقابل برگشت، مثل درمان جایگزینی هورمون و عقیم‌سازی قرار بگیرن.

«جنگ علیه جسم و جان» گزارشی تحقیقی است که بر اساس مصاحبه عمیق با ۷۰ نفر از معترضان ال‌جی‌بی‌تی+، توسط شش‌رنگ (شبکه‌ی لزبین‌ها و ترنسجندرهای ایرانی) تهیه شده است و به جنایت و اذیت و آزار مبتنی بر جنسیت علیه معترضین ال‌جی‌بی‌تی+ در خیزش ۱۴۰۱ ایران می‌پردازد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *