بیانیه مشترک به مناسبت ۱۶ آذر – جنبش رنگین‌کمانی قاطعانه در کنار مبارزات دانشجویان ایستاده است!

دانشجویان و جنبش دانشجویی ایران در تمامی مبارزات جامعه طی سالیان متمادی برای دستیابی به آزادی و برابری و ریشه‌کن کردن نظام ضدانسانی جمهوری اسلامی، همواره نقش برجسته و پیشرویی ایفا کرده‌اند و به رغم سرکوب، دستگیری، محرومیت از تحصیل و بسیاری موارد دیگر، هیچ‌گاه دست از مبارزه نشسته و بی‌وقفه در کنار جامعه خود ایستاده و فریاد مبارزه با تبعیض، استبداد و استثمار را سر داده‌اند.

در عین حال، با شروع انقلاب زن زندگی آزادی در شهریور ۱۴۰۱، فصل جدیدی از مبارزه انقلابی و کنشگری دانشجویان و جنبش دانشجویی را شاهد بوده‌ایم که در دل آن دانشجویان با دخالتگری سیاسی و سازمانده خود، در پیشبرد و گسترش روند اعتراضات و اعتصابات سراسری جامعه، از نیروهای اصلی و پیشران انقلاب بودند؛ این دانشجویان بودند که در تمامی این مدت، به معنای دقیق کلمه، بار دیگر نشان دادند که دانشگاه سنگر آزادی‌خواهی و برابری‌طلبی کل جامعه در برابر حکومت است و دانشگاه را به یکی از پایگاههای اصلی انقلاب زن زندگی آزادی تبدیل کردند.

البته سالی که گذشت از منظری دیگر هم یکی از درخشان‌ترین فصل‌های مبارزات دانشجویان بود که طی آن دانشجویان همجنسگرا، دوجنسگرا، ترنس و کوییر هم در جریان مبارزات دانشجویان نقش‌های محوری ایفا نمودند. تحقق چنین امری تنها به این دلیل امکانپذیر بود که اعتراضات و اساسا فضای جنبش دانشجویی امروز جامعه ایران نه فقط رنگی زنانه به خود گرفته، بلکه هسته رادیکال این جنبش محو تمامی اشکال تبعیض بر اساس جنسیت و گرایش جنسی را امر ضرور خود می‌بیند و از این جهت پذیرا و حامی افراد ال جی بی تی+ است. این خصیصه‌ای است که در نوع خود بازتاب‌دهنده فرهنگ انسانی، پذیرا و مدرن انقلاب زن زندگی آزادی است که خیز برداشته تا تمامی ساختارهای فرهنگی، فکری، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی حاکم را دگرگون ساخته و دنیایی بهتر را برای همه شهروندان، مستقل از تفاوت‌های آنها به ارمغان آورد.

از این روست که افراد ال‌جی‌بی‌تی‌پلاس و فعالین جنبش دفاع از حقوق رنگین‌کمانی‌ها با صدایی رسا، از جنبش دانشجویی و مطالبات آنها حمایت می‌کنند؛ همان‌گونه که در تابستان ۱۴۰۲ با انتشار بیانیه‌ای مشترک به امضای فعالین و تشکل‌های این جنبش، دانشجویان دانشگاه هنر تهران و «نه» آنها به کلیت جمهوری اسلامی را مورد حمایت قرار دادند. این جنبش‌های درهم‌تنیده برای تحقق خواسته‌های رادیکال و پیشرو خود در راستای سرنگونی نظام ضدبشری جمهوری اسلامی، می‌توانند با مبارزه جمعی و مستمر، سازماندهی و تشکل‌یابی، در مسیر پیشروی و پیروزی انقلاب زن زندگی آزادی گام‌های موثری بردارند. اینجاست که ۱۶ آذر فرصت مناسبی فراهم می‌آورد تا بار دیگر بر این همبستگی و پیوند عمیق جنبش ال‌جی‌بی‌تی پلاس با جنبش دانشجویی تاکید کنیم.

بدینوسیله، ما تشکل‌های جنبش دفاع از حقوق افراد رنگین‌کمانی امضاکننده این بیانیه، حمایت صریح و قاطع خود را از مبارزات پرحرارت دانشجویان علیه تمامی اشکال تبعیض، نابرابری و بی‌حقوقی و برای به زیر کشیدن کلیت جمهوری اسلامی اعلام می‌داریم. همچنین همه دانشجویان ال‌جی‌بی‌تی‌کیو پلاس را فرامی‌خوانیم تا مشارکتی فعال و موثرتر در مبارزات جاری در دانشگاه داشته باشند و مطالبات انسانی خود را در کنار مطالبات دانشجویان مطرح کرده و برای تحقق آنها قدرتمندانه مبارزه کنند.

گرامی باد ۱۶ آذر

به امید پیروزی انقلاب زن زندگی آزادی

آذر ۱۴۰۲

 

امضاکنندگان به ترتیب حروف الفبا:

آزاد کوییر (شبکه کوییرهای ایرانی هلند و حامیان)

تشکل رنگین‌کمانان ایرانی

سازمان کوییرهای ایرانی سیمرغ

شش‌رنگ (شبکه لزبین ها و ترنسجندرهای ایرانی)

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *