گزارش شش‌رنگ در خصوص پرسشنامه «می‌خواهیم بدانیم شما در مورد ما چگونه فکر می‌کنید؟»

۱۹ نوامبر ۲۰۲۳، سالگرد ۱۴ سالگی شبکه شش‌رنگ (شبکه لزبین‌ها و ترنس‌جندرهای ایرانی) را جشن گرفتیم. ما از آغاز به کار خود در سال ۱۳۸۹ همواره با هدف افزایش آگاهی درباره حقوق جنسی، مبارزه با ستیز علیه جامعه ال‌جی‌بی‌تی+ به ویژه خشونت علیه زنان همجنس‌گرا و افراد ترنس‌جندر را آغاز کردیم. تلاش ما بر این است که مطالبات حقوق بشری، قانونی و سیاسی‌مان را  از جمهوری اسلامی، جامعه و گروه‌های اجتماعی بیان کرده و بگوییم این جامعه مستحق زندگی در آرامش و برابر با دیگر شهروندان است.

در این راستا، تلاش کردیم فعالیت خود را هر روز بهتر از دیروز انجام دهیم، از این جهت، از سال ۱۴۰۰ فعالیت مان در شش‌رنگ را علاوه بر فارسی و انگلیسی به زبان‌های کوردی، تورکی و عربی گسترش دادیم.

در این سال ها همراهی شما، انتقادات، همکاری‌ها و اعتماد شما به ما اتحاد و همبستگی را در جهت مبارزه ممکن کرده است که ما به آن مفتخریم. از شما دعوت می‌کنیم حتما بیانیه‌ ۱۴ سالگی شش‌رنگ را بخوانید.

اکنون به مناسبت چهاردهمین سالگرد شش رنگ تصمیم گرفتیم نتیجه نظرسنجی ای که نظر مخاطبان شش‌رنگ در مورد این شبکه را می‌گوید به شما اعلام کنیم.  از شما پرسیدیم: درباره ما چه فکر می کنید؟

در سالی که گذشت، این پرسش‌نامه به صورت آنلاین از پلفترم‌های شبکه های اجتماعی شش‌رنگ در اختیار شما قرار گرفت. از شما پرسیدیم. «در مورد ما چه فکر می‌کنید؟»  ۴۳۷ نفر ب ۴ سوال این پرسش‌نامه  پاسخ دادند که در ادامه نتایج آن را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

 

اولین سوال ما در مورد تعلق پاسخ‌دهندگان به جامعه ال‌جی‌بی‌تی+، خانواده حامیان آشنایان و یا هیچ‌کدام از این موارد بود : «شما به کدام گروه تعلق دارید»

 

۸۳٪ درصد از پاسخ دهندگان به جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌+ تعلق داشتند. این تعداد نوید دهنده این است که مطالب و گزارشات ما در سال‌های گذشته برای مخاطبین ال‌جی‌بی‌تی+ مفید بوده است. 

٪۹ درصد از شرکت‌کنندگان از نزدیکان  اعضای جامعه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی هستند. شرکت این افراد در این نظرسنجی نشان می‌دهد که برخلاف گذشته تعداد افراد بیشتری که خود متعلق به خانواده ال‌جی‌بی‌تی+ نیستند اما به کسب اطلاعات و آگاهی از حقوق ما علاقه مند هستند. ۸٪ نه خود و نه  دوستان آشناهایشان به این جامعه تعلق دارند. اما شش‌رنگ را دنبال می‌کنند و علاقه به افزایش آگاهی در مورد حقوق اعضای این جامعه دارند.

طی این سال‌ها، شش‌رنگ پنجره‌ای شد برای انعکاس صدای این جامعه، طرح موضوعات و مطالبات سیاسی، گفتمان بین اعضای جامعه ال‌جی‌بی‌تی+ و آموزش‌ بر اساس استانداردهای جهانی و اصول حقوق بشر برای بهبود وضعیت اجتماعی‌ این جامعه. ما در شش‌رنگ تلاش می‌کنیم بگوییم هیچ کدام از ما در این مسیر تنها نیست، هیچکس حق ندارند حقوق ما را زیر پا بگذارد و جامعه و نیروهای پیشرو موظف به ترویج مقابله با خشونت و تبعیض علیه اعضای این جامعه هستند.

خوشحالیم که در این امر و انتقال پیام‌ما موفق بودیم.

از چه سالی شبکه های اجتماعی شش‌رنگ را دنبال می‌کنید؟

 

 ۵۱ ٪ از پاسخ دهندگان گزینه‌ی «چندین ماه است که شبکه‌های اجتماعی شش‌رنگ را دنبال می‌کنند» را انتخاب کرده‌اند. خوشحالیم  علی‌رغم سانسور و کنترل شدید اینترنت توسط جمهوری اسلامی خصوصا در سال‌های اخیر، افراد همچنان برای یادگیری حول گرایش جنسی و هویت جنسیتی و حقوق مرتبط به این جامعه مشتاق هستند. آموزش‌هایی که از سمت جمهوری اسلامی تحت عنوان «تبلیغ همجنسگرایی» سانسور و حتی جرم انگاری شده است. 

۲۷ ٪ از پاسخ دهندگان نیز بیش از سه سال است که شش رنگ را دنبال می‌کنند این موضوع نشانگر این است که شش‌رنگ به عنوان تنها تشکل مدافع حقوق بشر با تمرکز بر حقوق جامعه ال‌جی‌بی‌تی + ایران موفق به حفظ استمرار ارتباط با مخاطبین خود بوده است. ٪۲۲ از پاسخ‌دهندگان بیش از یک سال از که شش‌رنگ در پلتفرم های متنوع شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند.

آیا این مطالب به درک پذیرش هویت جنسیتی یا گرایش جنسی خودتان و یا افراد دیگر منجر شده است؟

 

 ۸۱ درصد  از پاسخ دهندگان معتقد بودند که مطالب منتشر شده  توسط شش‌رنگ منجر به درک  و پذیرش هویت جنسیتی و گرایش جنسی خود و افراد دیگر شده است.  شش رنگ با تولید محتوای دیجیتال تصویری، نوشتاری و صوتی با موضوعات متنوعی که به طرح روایت‌های اعضای این جامعه در ایران، آموزش مفاهیم، ادبیات و حقوق اقلیت های جنسی و جنسیتی  سعی کرده است که این امکان را برای مخاطبین خود فراهم کند تا بیشتر خود را بشناسند و با حقوق خود آشنا شوند. نیازهای فرزندان، دوستان و آشنایان خود را به این جامعه تعلق دارند بشناسند و قدمی برای پیش بردن جهان به سمت جهانی برای همه بردارند.

آیا مطالب منتشر شده توسط ما در درک شما نسبت به جامعه ال‌جی بی‌تی و مقابله با تبعیض علیه آنها و دفاع از حقوق‌شان تغییری به وجود آورده است؟

 

گزینه‌ی «بله»  ‌توسط بیش از  ۸۰ ٪ و گزینه «تا حدودی» توسط بیش از ۳۰ ٪ پاسخ دهندگان انتخاب شده است. خرسندیم که درصد قابل توجهی از مخاطبین هدف اصلی ما که مبارزه با تبعیض و دفاع از حقوق اقلیت‌های جنسی و جنسیتی است، را درک کرده‌اند.

ما  در طی این سالها  با تهیه و انتشار گزارش‌هایی از  شرایط افراد همجنسگرا، ترنس، دوجنسگرا و به طور کلی اعضای این جامعه  در ایران سعی کردیم موضوع نقض حقوق بشر اقلیت‌های جنسی و جنسیتی ایران توسط جمهوری اسلامی را جوامع و محافل بین‌المللی طرح و خواستار پاسخگو کردن عاملین و مسئولین ناقض حقوقمان باشیم.  همراهی شما حامیان و  اعضای این جامعه، این امر را برای ما ممکن کرده است.

در نهایت با بررسی پاسخ‌های این پرسش‌نامه خرسندیم که مورد اعتماد شما هستیم و در این خانه گرمی که ساختیم باهم به سمت پیروزی می رویم.  در این مسیر همیشه پذیرای انتقادات و پیشنهادات شما بوده و هستیم و همواره تلاش کردیم تا هر کدام از اعضای این جامعه خود را عضو مهمی از شش‌رنگ  و شش‌رنگ را خانه‌ای برای ابراز نظرات، طرح بحث‌ها و ایجاد گفتمان و درد و دل احساس کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *