پارلمان لتونی بلاخره ازدواج زوج‌های همجنس را به رسیمت می‌شناسد

به گزارش رویترز پارلمان لتونی  روز پنجشنبه  نهم نوامبر۲۰۲۳ قانونی را به تصویب رساند که به زوج‌های همجنس‌ اجازه می‌دهد که پیوند مدنی خود را ثبت کنند و رابطه آنها را به رسمیت می‌شناسند اما به تشخیص قانون آنها از حقوق و مزایای کمتری نسبت به زوج های دگرجنسگرا بهره مند می‌شوند.

همجنس‌گرایی هنوز هم یک موضوع  بحث برانگیز در لتونی است . در سال ۲۰۰۵ نمایندگان  قانون اساسی را تغییر دادند و ازدواج را تنها بین مرد و زن مجاز تعریف کردند. این قانون جدید که قرار است در نیمه سال آینده (۲۰۲۴) به اجرا درآید، به زوج‌های هم‌جنس‌ اجازه می‌دهد که رابطه خود را در دفاتر اسناد رسمی ثبت کنند.

با اینکه این قانون برای هم‌جنس‌گرایان برخی از امکانات مالی و اجتماعی را نیز فراهم می‌کند، اما کاسپارس زالیتیس، فعال حقوق همجنس‌گرایان، خاطر نشان کرد که زوج‌های هم‌جنس‌گرا همچنان قادر به اخذ حضانت کودکان نخواهند بود و با مشکلات و مسائل مربوط به ارث و  میراث  مواجه خواهند شد.

 او به رویترز گفت: «این  تصمیم یک شروع عالی است… لتونی دیگر یکی از شش کشور اتحادیه اروپا نیست که زوج‌های همجنس را به رسمیت نمی‌شناسند»

 در اتحادیه اروپا کشورهایی که زوج‌های همجنس را به رسمیت نمی شناسند، می‌توان به رومانی، بلغارستان، کرواسی و مجارستان اشاره کرد.

 

 با وجود اینکه ۴۵ درصد از لتونی‌ها در یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۹ اعلام کردند که از داشتن یک مقام عالی‌رتبه همجنس‌گرا یا دوجنس‌گرا احساس راحتی نمی‌کنند اما پارلمان لتونی در ماه می ۲۰۲۳، ادگارس رینکوویچ را به عنوان اولین رئیس‌جمهور همجنس‌گرای اتحادیه اروپا انتخاب کرد.

همچنین به گفته نظرسنجی گلوبسک ( Globsec) در سال ۲۰۲۳ ، ۴۰ درصد از جمعیت این کشور از قانونی کردن حقوق همجنس‌گرایان مانند ازدواج حمایت کردند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *