روز جهانی بهداشت قاعدگی چرا باید تابوی پریود را بشکنیم

امروز، ۲۸ ماه می، مصادف با هشتم خرداد، روز جهانی بهداشت قاعدگی است. این روز به منظور تابوزدایی از مساله قاعدگی و پریود نام‌گذاری شده است.

تابوسازی از مساله #پریود #زنان و افراد #ترنس باعث شده‌است که بخش زیادی از جامعه حتی نداند که این تابوسازی همراه با چه رنج‌هایی برای زنان و افراد ترنس است.
تابوی پریود باعث می‌شود زنان و افراد ترنس وقتی با بیماری‌های مربوط به قاعدگی و خونریزی‌های زیاد ناشی از آن مواجه می‌شوند در مورد آن صحبت نکنند. عدم آگاهی و تابوسازی باعث می‌شود که در این مورد به پزشک مراجعه نکنند. به عنوام مثال کسی برای گفتن اینکه سر یا پایش درد می‌کند شرم عمومی ندارد اما حتی دردهای پریود که در مورادی که بیش از حد باشند می‌توانند ناشی از بیماری‌هایی جدی باشند نیز به خاطر شرم و تابوسازی حول پریود سالها مخفی می‌مانند.
به این دلیل است که در سال‌های اخیر کمپین‌های زیادی حول این مساله ایجاد شده است که در آن اغلب فعالین زنان و اقلیت‌های جنسی و جنسیتی به تابوزدایی از مساله پریود و قاعدگی مشغولند. همینطور شاید بد نیست بدانیم که خرجی که پریود شدن به گردن زن‌ها و افراد ترنس‌ می‌اندازد برای افرادی که از طبقات محروم، کارگر و فرودست اقتصادی می‌آیند، در بسیاری از نقاط دنیا غیر قابل پرداخت یا بیش‌هزینه‌زاست. به این منظور در سال‌های اخیر کمپین‌هایی با عنوان 《پریود مجانی》 نیز حول این موضوع شکل گرفته‌اند. .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *