درمان تاییدی چیست؟ تنها رویکرد معتبر در مواجهه با گرایش جنسی

فرض کنید دانش‌ا‌ٓموزی به شما مراجعه کرده است که به دلیل لهجه‌ی خاصش در مدرسه – که متفاوت با اکثریت همکلاسی‌هایش است- مورد تمسخر یا آزار آنها قرار می‌گیرد، شما به عنوان یک روانشناس چه می‌کنید؟

آیا به او توصیه می‌کنید تا لهجه‌اش را تغییر دهد؟ او را متقاعد می‌کنید که گویش یا لهجه دیگری یاد بگیرد که خوشایند یا همانند دیگران باشد؟ یا برای او دوره‌ی درمانی اصلاح/تغییر لهجه می‌گذارید؟

به طور قطع، عقل سلیم هیچ یک از این روش‌ها را پیشنهاد نمی‌کند. در عوض شما به دانش‌آموز مذکور کمک می‌کنید تا اعتماد به نفسش را بازیابد، خودش را -به رغم این تفاوت- باور کند و دوست بدارد. همچنین او را حمایت و تشویق می‌کنید که در برابر ناآگاهی همکلاسی‌هایش مقاوم و قوی گام بردارد.

در برخورد با مساله‌ی گرایش جنسی نیز رویکرد دقیقاً به همین منوال است. روان‌درمانگر، به عنوان نماد دانش (قدرت)، فردی مهم و تأثیرگذار در زندگی هر مراجعی است. رویکرد روان‌شناسان در برخورد با مساله‌ی گرایش جنسی می‌تواند در درک مراجعان از خویشتن، بسیار با اهمیت باشد. 

به همین دلیل است که رویکرد مبتنی بر پذیرش، امروزه توسط تمامی نهادهای علمی بین‌المللی درزمینهٔ سلامت روان، به عنوان تنها رویکرد معتبر در مواجهه با گرایش جنسی پذیرفته شده است. درمان تأییدی مبتنی بر این فرض است که به جای تلاش در جهت تغییر گرایش جنسی افراد، باید به کسانی که با گرایش خود کنار نیامده‌اند یا از آن شکایت دارند، کمک کرد تا بتوانند تمایلات خود را به رغم وجود مخالفت اجتماع بپذیرند (ریتر و ترندراپ،2002)

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *