توضیح شش رنگ در مورد اتفاقات روزهای اخیر در فضای مجازی

در روزهای اخیر دور جدیدی از حملات به شش‌رنگ در فضای شبکه‌های اجتماعی آغاز شده که حاوی اتهامات و افتراهایی بدون سند و مدرک بوده است. هر چند چنین حملاتی برای ما تازگی ندارند و از سال ۲۰۱۴ با این نوع حملات تخریبی روبرو بوده‌ایم، اما فشار روانی و خشونتی که بر همه ما در این روند وارد می‌شود، هر بار تازه و سنگین است.

برای تنویر افکار عمومی لازم است یادآوری کنیم که شش‌رنگ به عنوان یک سازمان حقوق بشری متعلق به جامعه ال‌جی‌بی‌تی+ به حق آزادی بیان همگان که شامل نقد به فعالیت‌هایش هم می‌شود احترام می‌گذارد و برای آن مبارزه می‌کند. اما در تمامی موازین حقوق بشری آزادی بیان تا جایی محترم است که به حقوق دیگران لطمه وارد نیاورد. به همین دلیل وارد آوردن افترا (اتهام زنی بدون ارائه سند و مدرک) و خشونت سایبری در محدوده حق آزادی بیان نمی‌گنجد. به همین دلیل در تمامی دموکراسی‌ها قوانینی برای برخورد با افترا و خشونت سایبری پیش بینی شده که جامعه ال‌جی‌بی‌تی+ به عنوان یکی از اصلی ترین قربانیان آن محق است از این قوانین حمایتی تا جایی که ممکن است بهره ببرد.

شش‌رنگ از تمامی نقدهایی که در لابلای این حملات به آن شده که قابل فکر، بررسی و گفتگو با اشخاص طرح کننده بوده است، استقبال می کند و تا کنون نیز از هیچ اقدامی برای رسیدگی و برطرف کردن آنها دریغ نکرده است و در آینده هم بنا بر پرنسیب همیشگی‌مان، چنین خواهیم کرد. اما تاکید می‌کنیم که افترا و تهمت‌های غیر مستند و بدون مدرک و دلیل، نسبت به شش‌رنگ و اعضا و مخاطبان دلسوز آن، تحت عنوان “آزادی بیان” باعث دلسردی جامعه ال‌جی‌بی‌تی+ در ایران و همچنین ایجاد فضای ناسالم در بین فعالین این حوزه و در نهایت بهره برداری سیستم سرکوبگر، هموفوب و ترنسفوب حاکم است، همچنان که در چند روز گذشته شاهد آن بوده‌ایم.

طبق تحقیقات منتشر شده از سوی نهادهای بین‌المللی جامعه ال‌جی‌بی‌تی+ و تشکل‌های متعلق به آن، قربانیان اصلی چنین حملات سازمان یافته ای بوده‌اند و دهه‌هاست که اعضای این جامعه در سطح جهان با چنین خشونت‌هایی مواجه بوده و برای تصویب قوانین حمایتی مبارزه کرده‌اند.

ما نیز به عنوان بخشی از این جامعه که مدام در معرض هموفوبیا و ترنس فوبیا و انواع ستیزها و دشمنی‌های دیگر هستیم، آنجا که گفتمان نقد، جای خود را به افترا، تلاش برای حذف و بی اعتبار کردن اعضای این جامعه بدهد، از حق خود برای مقابله با آن و در صورت لزوم ارجاع به قانون، برای دادخواهی، هر چند همیشه نیز نه ساده است و نه ممکن، استفاده خواهیم کرد. ما که همواره برای تحقق حقوق پایه‌ای اعضای این جامعه تلاش کرده‌ایم حق این را داریم که وقتی در درون این جامعه سازوکارهای رسیدگی به شکایات وجود ندارد و تمامی راه‌های گفت و گوی سالم بسته شده است به نهادهای قانونی در کشورهایی که روندهای نسبتا عادلانه و منصفانه وجود دارند مراجعه کنیم.

امیدواریم این توضیح مختصر، راه را برای گفتگوهای سالم باز کرده و به سوالات برخی از دوستان پاسخ دهد. بی شک این مبارزه، با تمام سختی ها، با اتحاد و همبستگی همه ما و پذیرش اختلافات و حل و فصل آن به طرق اصولی ممکن خواهد بود.

در عین حال، ما تمام ادعاهای مطرح شده که افتراهایی را به شش رنگ نسبت می دهند، را رد کرده و همچنان بر اساس موازین و منشور رفتاری و حقوقی مصوبه مان که در وبسایت ما مطرح شده، فعالیت خود را به پیش خواهیم برد و هر گونه عدول از آن را در صفوف خود برنخواهیم تابید و از مخاطبین خود می خواهیم در صورت مواجهه با چنین مواردی، فرد را مورد پرسش قرار داده و از او/آنها اسناد و شواهد لازم را برای اثبات ادعاهای خود درخواست کنند.

شش رنگ (شبکه لزبین ها و ترنسجندرهای ایرانی)

۲۱ آوریل ۲۰۲۳

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *