منشور رفتاری شش‌رنگ (شبکه لزبین‌ها و ترنسجندرهای ایرانی)

ششرنگ (شبکه لزبین‌ها و ترنسجندرهای ایرانی) برای تنوع و تفاوت‌های بین‌انسانی ارزش قائل است. این شامل تفاوت‌ها در هویت، پیشینه، دیدگاه‌ها و تجربیات همه اعضا، مراجعه‌کنندگان، مهمانان، بازدیدکنندگان، کارکنان، کارکنان پشتیبانی، داوطلبان و تسهیل‌گران است (از اینجا به بعد در متن به همه این موارد«اعضا» گفته می‌شود)

ما خود را متعهد می‌دانیم که اطمینان حاصل کنیم که هر عضو شبکه کاملاً احساس تعلق به جمع داشته باشند و در کردار، گفتار و نگرش دیگران توهین و تبعیض وجود ندارد.

برای اطمینان از رسیدن به این منظور، لطفا دستورالعمل‌های زیر را دنبال کنید:

احترام

همه بدن‌ها، هویت‌ها و بیان‌های جنسیتی، و گرایش‌های جنسی معتبر و برابر هستند. از ضمایر ترجیحی اعضا برای خطاب به آن‌ها استفاده کنید. اگر ضمیر کسی را نمی‌دانید، از «ایشان» یا نام او استفاده کنید تا زمانی که مودبانه از او بپرسید.

اظهارات پیش‌داورانه

ما بحث‌های محترمانه و سازنده را تشویق می‌کنیم. با این حال، اعضا باید از کلی‌گویی و اظهارات یا اظهارنظرهای متعصبانه خودداری کنند. شوخی بر اساس پیش‌داوری، تعصب و کلیشهها می‌تواند باعث رنجش سایر اعضا شود و قابل تحمل نیست.

حریم خصوصی

قبل از کسب رضایت صریح از سایر اعضا در مورد نام‌های قبلی، روندهای پزشکی، بخش‌های خصوصی بدن، رفتار جنسی یا زندگی خصوصی آن‌ها جویا نشوید. عضویت در شبکه شش‌رنگ به این معنی نیست که یک فرد در معرض عموم آشکارسازی کرده است و افشای آن‌ها ممکن است غیرقابل توجیه باشد یا ایمنی آن‌ها را به خطر بیندازد.

عکس‌ها، فیلم‌ها و رسانه‌های اجتماعی

اطمینان حاصل کنید که همیشه قبل از گرفتن عکس، فیلمبرداری یا قرار دادن نام یک شخص در هر گزارش، مقاله یا محتوای رسانه اجتماعی که قصد تولید آن را دارید، کسب اجازه کرده باشید و رضایت صریح را کسب کنید.

فضاهای امن

هر زمان که با سایر اعضای شش‌رنگ در فضایی در تماس هستید، بدون توجه به گرایش جنسی، هویت و بیان جنسیتی، ویژگی‌های جنسی، جنس، جنسیت، سن، تعلق ملی و اتنیکی، ناتوانی، وضعیت HIV، پیشینه قومی یا اجتماعی یا هر موقعیت دیگری، به آنها حس امنیت منتقل کنید. این مسأله را اولویت خود قرار دهید که همه احساس تعلق به جمع کنند.

پیش‌فرض‌ها

هویت جنسیتی، وضعیت یا گرایش جنسی سایر اعضا یا ضمیر ترجیحی آن‌ها را بر اساس آنچه در ظاهر ارائه می‌دهند، حدس نزنید. «اتیکت معرفی» اغلب نام‌ها و ضمایر ترجیحی را به تفصیل نشان می‌دهند. در عین حال، به این واقعیت توجه کنید که ممکن است شخصی هنوز درحال شناخت هویت خود باشد، بنابراین اگر از نحوه برخورد با آن‌ها مطمئن نیستید، مودبانه بپرسید.

موانع زبانی

انگلیسی و فارسی زبان‌های اصلی شش‌رنگ هستند، اما این زبان‌ها، زبان‌های اول بسیاری از اعضای آن که به گروه‌های اتنیکی تعلق دارند، نیستند: لطفاً این را در نظر داشته باشید و با صبر و حوصله ارتباط برقرار کنید. پس لطفا به آرامی و واضح صحبت کنید و سعی کنید از اصطلاحات مختص زبانی اجتناب کنید. به خصوص به عنوان یک سخنران یا ارائه‌دهنده کارگاه. شش‌رنگ در صورت امکان، به زبان‌های دیگری که در ایران صحبت می‌شود، تولید محتوا خواهد کرد، از جمله عربی، کوردی و تورکی (نه لزوما محدود به این سه زبان).

رضایت

هیچ‌کس نباید تحت فشار قرار گیرد تا در فعالیتی که نمی‌خواهد، شرکت کند. این شامل هرگونه رفتار جنسی، تماس فیزیکی، شرکت در فعالیتی یا بحث درباره اطلاعات حساس است. اگر کسی بگوید «نه»، به اراده او احترام بگذارید!

شش‌رنگ هر شکایت آزار و اذیتی را بسیار جدی می‌گیرد. اگر متوجه شویم که فردی دست به قلدری یا آزار و اذیت زده است، تذکر و تنبیهات را اعمال خواهیم کرد.

ایستادگی در برابر قلدری و سرکوب

اگر در طول تماس خود با اعضای شبکه شش‌رنگ، با رفتار سرکوب‌گرانه مواجه شدید یا مکالمه‌ای شامل هر شکلی از بی‌احترامی به سایر اعضا بر اساس نژاد، طبقه، جنسیت، جنس، گرایش جنسی، هویت یا بیان جنسیتی، ویژگی های جنسی، وضعیت HIV، وضعیت مهاجرت، سن، توانایی جسمی یا فکری، یا هر هویت و تجربه دیگری، از مقابله سازنده با آن نترسید.

ما همیشه آماده کمک به شما هستیم. اگر احساس ناامنی می‌کنید، یا تجربه هرگونه رفتار نامناسبی را دارید یا شاهد آن هستید، لطفاً با یکی از مسئولان تماس بگیرید.

 

مدیریت اجرایی شش‌رنگ

مصوبه مارچ ۲۰۱۸

به روز شده در دسامبر ۲۰۲۲

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *