تاکید چهار گروه و سازمان حقوق بشری تورک بر لزوم تاکید بر حقوق جامعه ال‌جی‌بی‌تی+ و حمایت از شش‌رنگ تورکی در آغاز دومین سالگرد فعالیت آن

چهار گروه و سازمان حقوق بشری تورک بر لزوم تحقق حقوق و طرح مطالبات گروه‌های ال‌جی‌بی‌تی+ و حمایت از شش‌رنگ تورکی در آغاز دومین سالگرد فعالیت این شبکه تاکید کردند.

شش‌رنگ تورکی که پیش‌تر با تهیه و ارسال بیانیه‌ای در آستانه‌ی ۸ مارس (روز جهانی زن) با تاکید بر دیدگاه اینترسکشنالیتی به نقد فمینیسم تک بعدی (سفید)، نژادپرستی و ستیز علیه جامعه ال‌جی‌بی‌تی+  پرداخته بود بر لزوم طرح مطالبات و حقوق اقلیت‌های جنسی و جنسیتی تاکید کرده بود.

در بخشی از این بیانیه آمده است:

«فمینیسم که پیش‌تر با نادیده گرفتن حقوق جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی+، تعلقات اتنیکی و طبقه‌ی اجتماعی از یک سو سبب نادیده گرفتن ابعاد مختلف هویتی و از سوی دیگر سبب گسست بین تئوری و پراتیک شده بود، این بار با چارچوبی که اینترسکشنالیتی در اختیار قرار می‌دهد می‌تواند شکاف‌های موجود را پر کند. به عبارتی دیگر اینترسکشنالیتی با در اختیار قرار دادن نگاهی تکثرگرا و چند بعدی علاوه بر تفاوت بین زن و مرد به تفاوت بین خود زنان نیز توجه‌ می‌کند. 

شش‌رنگ تورکی نیز با نگاهی متکثر و تاکید بر انواع مختلف تبعیض بر اساس ابعاد مختلف هویتی انسان‌ها در سال ۲۰۲۲ شروع به کار کرد. «به خاطر اینکه لهجه‌ی تورکی داشتم از سوی جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی+ مورد تمسخر قرار می‌گرفتم و در پیدا کردن پارتنر دچار مشکل بودم» تنها یک تجربه از تجارب بی‌شمار مخاطبین شش‌رنگ تورکی است که لزوم تاکید بر تبعیض‌های متقاطع در جامعه‌ی دگرجنسگرامحور\مردسالار، شیعه‌محور، مرکزگرای فارس و طبقه‌ی متوسط و جامعه‌ای که معلولیت را محدودیت می‌پندارد برای ما مسجل کرد».

در بخش دیگر این بیانیه شش‌رنگ تورکی با بازگویی اهداف خود از فعالیت در این حوزه و اهمیت گفتگو و تولید محتوا به زبان مادری اضافه کرده است:

«شش‌رنگ تورکی با تولید محتوا و متمرکز شدن بر اخبار اتنیکی جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی+ تورک سعی دارد تعداد افراد بیشتری را در چارچوب نظری خود جای دهد و با پیوند این چارچوب نظری با فعالیت‌های عملی سبب افزایش توانایی کسانی شود که متعلق به جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی+ تورک هستند. تولید محتوا به زبان تورکی آذربایجانی آن هم به شکل صحیح، درست و قاعده‌مند آن از همان آغاز یکی از دغدغه‌های اصلی ما در تولید محتوا برای این جامعه بوده است. چرا که برای ما دغدغه‌ی زبان مادری تورک‌ها به اندازه‌ی به کارگیری اصطلاحات و مفاهیم به روز در حوزه‌ی ال‌جی‌بی‌تی+ دارای اهمیت است».

شش‌رنگ در پایان این بیانیه از سازمان‌های تورک خواسته بود تا با بیان التزام تئوری و عملی خود حقوق اقلیت‌های جنسی و جنسیتی را به عنوان حقوق بشر در سرفصل فعالیت‌های خود قرار دهند که در پی آن چهار سازمان و گروه حقوق بشری تورک با پیوستن با این بیانیه دست رنگین‌کمانی‌های تورک را در این مسیر طولانی گرفته و بر لزوم طرح این مطالبات تاکید کردند.

شش‌رنگ تورکی بدین واسطه ضمن قدردانی از آزاد قادین (پلتفرم انعکاس صدای زنان تورک‌ ساکن ایران)، آهراز (نهاد حقوق بشری آزربایجان)، آذنیوز تی‌وی (اولین تلوزیون خبری تورکی) و آذربایجان سیویک نئشن (صدای ملت مدنی آذربایجان) امیدوار است سازمان‌های فعال در حوزه‌های دیگر نیز با پیوستن به این بیانیه با دیدی اینترسکشنال صدای همه‌ی اقلیت‌های تحت ستم و به حاشیه رانده‌شده‌ی ایران باشند.

متن کامل بیانیه را به فارسی و تورکی از اینجا بخوانید.

آدرس صفحه اینستاگرام شش‌رنگ تورکی: 6rangiran_turk


دؤرد تورک تشکیلات و اینسان حقوق‌لاری قوروپو تورکجه شش‌رنگین فعالیتی‌نین ایکینجی ایلینده، ل‌گ‌ب‌ت+ حقوق‌لاری و طلب‌لرینی اورتایا قویماق و دستکلمک گره‌یینی وورقولادی

 

دؤرد تورک تشکیلات و اینسان حقوق‌لاری قوروپو تورکجه شش‌رنگین فعالیتی‌نین ایکینجی ایلینده، ل‌گ‌ب‌ت+ حقوق‌لاری و طلب‌لرینی اورتایا قویماق و دستکلمک گره‌یینی وورقولادی.

تورکجه شش‌رنگ داها اؤنجه ۸ مارت (دونیا قادین‌لار گونو) موناسیبتی ایله حاضیرلاییب و گؤندردیگی بیاینه‌ده اینترسکشنالیتی باخیشی ایله تک یؤنلو فمینسیم (بیاز فمینیسم)، ایرقچیلیق و ل‌گ‌ب‌ت+ توپلومونا قارشی آیری‌سئچکیلیگی تنقید ائدیب جینسی و جینسیتی آزینلیق‌لارین حقوق‌لاری و طلب‌لرینین اورتایا قویولماسینی وورقولامیشدی. بو بیان‌نامه‌نین بیر بؤلومونده یازیلمیش:

«داها اؤنجه ل‌گ‌ب‌ت‌+ توپلومونون حقوق‌لارینی و ائتنیکی یا ایجتیماعی صینیفا اولان عاییدیتی گؤرمزدن گلرک بیر طرفدن کیملیگین فرقیلی یؤن‌لرینی دیگر طرفدن ایسه تئوری ایله پراتیک آراسینداکی باغین قوپماسینا سبب اولان بیاز فمینیزم، اینترسکشنالیتی‌نین اورتایا قویدوغو چرچیوه سایه‌سینده یارانان بوشلوق‌لاری دولدورماق ایمکانی الده ائتمکده‌دیر. باشقا بیر دئییش‌له اینترسکشنالیتی چوخ‌یؤنلو و نئچه طرفلی بیر باخیش آچیسی ایله، قادین و ارکک آراسینداکی فرقین یانیندا قادین‌لارین اؤز آراسینداکی فرقه ده دیقت چکمکده‌دیر.

تورکجه شش‌رنگ (آلتی‌‌رنگ) ده بئلنچی بیر باخیش و اینسان کیملیگی‌نین فرقیلی یؤنلرینه اولان چئشیدلی آیری‌سئچکیلیک‌لری دیقته آلاراق ۲۰۲۲ ایلینده ایشه باشلادی. «تورکجه لحجه‌م اولدوغو اوچون ل‌گ‌ب‌ت+ توپلومو طرفیندن لاغا قویولدوم و پارتنر تاپماق‌دا چتینلیک چکدیم» تورکجه شش‌رنگ اوخوجولاری‌نین بیزیمله پایلاشدیغی یوزلرجه تجروبه‌دن بیری‌دیر. بئلنچی تجروبه‌لر بیزه هترونرماتیو، آتاارکیل، شیعه اوداخلی، فارس مرکزلی، اورتا صینیف و علیللیگی ضعیفلیک گؤرن توپلوم‌دا کسیشیمسل آیری‌سئچکیلیکلرین اوستونده دورماغین گرکتیگینی آیدین بیر شکیلده گؤستردی».

بو بیان‌‌نامه‌نین دیگر بؤلومونده تورکجه شش‌رنگ بو ساحه‌ده‌کی آماج‌لارینی و آنا دیلینده مضمون یارادیب دانیشماغین اهمیتینی وورقولایاراق علاوه ائتمیش:

«تورکجه شش‌رنگ مضمون یارادیب و تورک ل‌گ‌ب‌ت+ توپلومونون خبرلرینه اوداقلاناراق داها چوخ اینسانی تئوریک چرچیوه‌سینه سیغدیریب و بو چرچیوه‌یی پراتیک فعالیتلرله بیرلشدیررک تورک ل‌گ‌ب‌ت+ توپلومونو گوجلندیرمه‌یه چالیشماقدادیر. بو توپلوما دوزگون و قایدالی بیر شکیلده آذربایجان تورکجه‌سینده مضمون یارادماق ایلک گونلردن بیزیم اساس قایغیلاریمیزدان بیری ایدی چونکی بیزیم اوچون تورک‌لرین آنا دیل مساله‌سی ده ل‌گ‌ب‌ت+ ساحه‌سینده دوزگون تئرمین‌لر و قاورام‌لار قول‌لانماق قدر اؤنملی ایدی».

شش‌رنگ بو بیان‌نامه‌نین سونوندا تورک تشکیلات‌لاردان اینسان حقوق‌لاریندان اولان جینسی و جینسیتی آزینلیقلارین حقوق‌لارینا تئوریک و پراتیک باغلیلیق‌لا بو طلب‌لری و حقوق‌لاری ایشلرینین باشلیغی اولاراق تعیین ائتسین‌لر. بو بیان‌‌نامه‌نین آردیندان دؤرد تورک تشکیلات و قوروپ تورکجه شش رنگه قاتیلیب و قارشیمیزداکی اوزون یولدا بو طلب‌لری اورتایا قویما گره‌یینی وورقولادیلار.

تورکجه شش‌رنگ بو واسیطه ایله آزاد قادین (ایرانداکی تورک قادینین سسینی عکس ائتدیرن پلتفرم)، آهراز (آزربایجان اینسان حقوق‌لاری اورقانی) آذنیوز تی‌وی (بیرینجی تورکجه خبر تلوزیونو) و آذربایجان سیویک نئشن (آذربایجانین مدنی میلتی‌نین سسی) تلوزیون و قوروپ‌لارینا تشکورلرینی بیلدیررک، باشقا ساحه‌لرده فعالیت گؤسترن تشکیلات‌لارین دا بو بیان‌نامه‌یه قاتیلاراق، اینترسکشنال بیر باخیشلا ایران‌داکی بوتون ظلم آلتیندا اولان و اؤتکیلشدیریلن‌لرین سسی اولمالارینی اومود ائدیریک.

بیان‌نامه‌نین تورکجه و فارسجا دیل‌لرینده بوتونونو بوردان اوخویون.

 

 

 

 

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *