قوانین حمایتی از جامعه ال‌جی‌بی‌تی کدومه؟

در فردای ایران چه قوانینی برای حمایت و تضمین حقوق جامعه ال‌جی‌بی‌تی+ باید وضع شود؟

همین الان وقتشه که مطالبات جامعه ال‌جی‌بی‌تی+ به روشنی بیان و خواستار شفافیت و اعلام موضع همه افراد و گروه‌های فعال و تعیین قدم‌های بعدی برای فردای ایران باشیم.

 

 

شاید همه‌‌مون به طور کلی بدونیم که مثلا به عنوان یک نمونه، خواستار جرم‌زدایی از روابط دوهمجنس و آزادی و برابری همه افراد و اقلیت‌های جامعه هستیم. ولی آزادی و برابری دقیقا یعنی چی؟

آیا می‌دونیم که برای تحقق این خواسته برای فردا، امروز باید برای چه مطالباتی مبارزه کنیم؟ 

کاربرد قوانین بین المللی حقوق بشر در ارتباط با گرایش‌های جنسی، هویت‌های جنسیتی، بیان جنسیتی و صفات یا ویژگی‌های جنسی

اصول یوگیاکارتا تفسیر حقوقی‌ای از قوانینه که چگونگی استفاده از حقوق‌بشر رو برای بهزیستی اقلیت‌های جنسی و جنسیتی ارائه می‌ده و تعهدی برای دولت‌ها در تضمین و اجرای موازین حقوق‌بشری در مورد جامعه ال‌جی‌بی‌تی+ ایجاد میکنه.

 

در ایران ما می‌تونیم با به رسمیت شناختن اصول یوگیاکارتا و تطبیق اون با خواست‌ها و مطالبات واقعی جامعه ال‌جی‌بی‌تی+ ایرانی و همراهی فعالین برای ایجاد یک زندگی انسانی و فارغ از تبعیضات ضد انسانی موجود مبارزه کنیم.

مثلا نپال تو دادگاهی که از این اصول استفاده شده بود،‌ به «جنسیت سوم» رسمیت داد و در نتیجه خشونت پلیس علیه زنان ترنس ۹۸ درصد کاهش پیدا کرد.

سال ۲۰۱۱ دادگاه عالی فدرال برزیل اولین دادگاه عالی در جهان شد که با استناد صریح به اصول یوگیاکارتا،‌ اتحاد مدنی همجنس‌گرایان را به عنوان نهاد خانواده به رسمیت شناخت که توسط یونسکو هم تأیید شد.

یا هند بر اساس اصول یوگیاکارتا قانون«ترنسجندر و اصلاح و ارائه  مکانیسم جبران رو تصویب کرد.

کشورهای زیادی از جمله کانادا،‌ آرژانتین،‌ برزیل و هند به این اصول متعهد شدن و مخصوصا هند در مدت کوتاهی، قدم‌های بزرگی برداشته؛ این کشور پس از جرم‌زدایی از روابط جنسی بین دو همجنس، در حال تدوین قوانین حمایت از خانواده‌های غیر سنتی و ازدواج قانونی همجنسگرایانه،  تو کشورهای دیگه مثل مکزیک و آفریقای جنوبی هم از این اصول استفاده شده. 

میون خیزش انقلابی زن، زندگی، آزادی، درست وقتی که باید مطالباتمون رو بررسی و مدون کنیم مهمه بدونیم چه حقوقی در چارچوب حکومتی دیکتاتوری مثل جمهوری اسلامی ازمون نقض میشه و بدونیم در دنیا چطور قوانین برای به رسمیت شناختن گرایش جنسی و هویت جنسیتیمون تصویب شده و قوانین حمایتی برای محافظت از حقوق جامعه ال‌جی‌بی‌تی چه هستند؟

به همین دلیل  قصد داریم هر هفته یکی از اصول یوگیاکارتا رو همراه با مصادیقش باهم مرور کنیم. باهامون همراه باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *