در مورد تایکوموچی یا گیشای مرد چه می‌دانید!

کلمه تایکوموچی ممکن است برای شما آشنا به نظر نرسد، اما شاید اگر بگوییم که آنها “گیشاهای مرد” هستند، به سرعت متوجه می شوید. گیشاها افرادی بودند که با لباس‌ها و رفتار «زنانه» برای که برای رقص و آواز، سرگرمی، حاضرجوابی و پذیرایی آموزش می‌دیدند و هنرهای آن‌ها شامل هنرهای مختلف ژاپنی  مانند رقص و موسیقی کلاسیک می‌شود. 

اکثرا درباره گیشاها شنیده‌اید، بسیاری فیلم «خاطرات یک گیشا» را بر اساس کتابی به همین نام نوشته آرتور گلدن تماشا کرده‌اند.  اما آیا می‌دانید که اولین گیشاها مرد بودند؟!

تایکوموچی Taikomochi – 太鼓持 که همچنین به عنوان هوکان 幇間 – Tokan نیز شناخته می شوند، گیشاهای مرد اصلی ژاپن بودند.

 

 تایکوموچی نسخه ژاپنی جستر، جوکر یا همان تلخک است که زمانی خدمتگزار اربابان فئودال از قرن دوازدهم بودند. این مردان هم به ارباب خود مشاوره می‌دادند و هم پذیرایی می کردند و هم در مراسم‌های چای، اربابان و مهمانانشان را با هنر خود سرگرم می‌کردند. 

 

در قرن شانزدهم، ژاپن دوره‌ای جنگ‌های داخلی زیادی را پشت سر گذاشت و از آنجایی که این افراد مهارت معاشرت و ارتباط گیری داشتند، نقش آنها به مهره‌های استراتژیک در مبارزه برای قدرت ارتقا یافت و به عنوان قصه‌گوی مهمانی‌ها (اوتوگیشو و هاناشیشو) شناخته شدند، جایی که آنها با داستان سرایی، طنز و گفتگو  برای استراتژی های نظامی مشاوره می‌دادند و در کنار ارباب خود در نبرد می جنگیدند.

در قرن هفدهم آرامش برقرار شد و اوتوگیشو و هاناشیشو دیگر مورد نیاز اربابانشان نبود و بنابراین آنها مجبور بودند نقش جدیدی را بر عهده بگیرند. آنها از مشاور به یک سرگرم‌کننده صرف تبدیل شدند و شروع به سرگرم کردن ثروتمندان و قشر الیت ژاپن در ضیافت‌هایشان با گفتن جوک‌، روایت داستان‌های اروتیک و حتی استراتژی‌های تجاری کردند. از آن زمان به بعد آنها را هوکان (رسمی) یا تایکوموچی (محاوره) می نامیدند.

تا اینکه در سال ۱۷۵۱ پای اولین گیشای زن به یک مهمانی رسید و سر و صدای زیادی به پا کرد. او را  گیکو geiko (دختر هنر) می نامیدند که امروزه در کیوتو هنوز هم-اصطلاح گیشا است.

پس از ظهور اولین گیشا  افول تایکوموچی آغاز شد. آنها به تدریج موقعیت خود را از دست دادند و دستیاران گیکوها شدند (اصطلاحی که برای گیشا در منطقه کیوتو استفاده می‌شود.)

در پایان قرن هجدهم، تعداد گیکوها ( گیشاهای زن) از تایکوموچی‌ها بیشتر شد تا جایی که تعدادشان بسیار کم شد و به اوتوکو گیشا (گیشای مرد) معروف شد.

جنگ جهانی دوم این روند را تسریع کرد و تخمین زده می شود که امروزه تنها ۵ هوکان در خاک ژاپن وجود دارد که ۴ نفر در توکیو و۱ نفر در کیوتو زندگی می کنند.

روایتی وجود دارد که اولین تایکوموچی سوروری شینزامون، مشاور امپراتور تویوتومی هیدیوشی بود.

تایکوموچی آرای، تنها هوکان حرفه‌ای  حال حاضر در کیوتو، فعالیت‌های خود را بیش از این متنوع کرده و امروز در مرکز فرهنگی «آساهی» درباره فرهنگ ژاپن سخنرانی می‌کند، ستون‌نویس چندین نشریه است و برنامه رادیویی خود را درباره فرهنگ سرگرمی سنتی ژاپن دارد.

اعتقاد بر این است که شاخه ای از تایکوموچی به نام کاگما Kagema بوده که به کارگری جنسی می‌پرداختند.
آنها قهوه‌خانه‌های مخصوصی برای خود داشتند که در این مکان‌ها برای مشتریان نمایش اجرا می‌کردند، علاوه بر این که خدمات جنسی خود را به قیمت‌های بالا فقط برای افراد ثروتمند می فروختند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *