برخی از دستاوردهای جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی‌کیو‌پلاس در سال ۲۰۲۲

۱. در کشورهایی چون سنگاپور و باربادوسآنتیگوا و باربودا، سنت کیتس و نویس (کشورهای حوزه‌ی کارائیب)، از همجنسگرایی جرم زدایی شد و کشور کویت ، «قانون تقلید از جنس مخالف» «Imitating the opposite sex» را که دستاویزی برای جرم‌انگاری  هویت‌های جنسیتی غیردوگانه بود، لغو کرد.

. «درمان‌های اصلاحی» Conversion therapy اجباری در کشورهایی چون کانادا، اسرائیل، یونان، فرانسه، ویتنام و نیوزلند ممنوع شدند .

در کشور هند، کمیسیون ملی پزشکی، ارائه‌ی درمان‌های اصلاحی را نوعی سوء رفتار حرفه‌‌ای دانست و وزارت عدالت اجتماعی و توانمندسازی این کشور اعلام کرد که مراقبت‌های بهداشتی «بازتأیید\تطبیق جنسیت»، تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت.

کشور یونان نیز اعمال جراحی «عادی‌سازی جنسی» را بر روی کودکان بیناجنسی(اینترسکس) ممنوع کرد.

 

۳. در کشورهای سوئیس، شیلی، کوبا، آندورا، اسلوونی و مکزیک، ‌ازدواج همجنسگرایان قانونی شد و در کشور ایالات متحده آمریکا، قانونی به نام «احترام به ازدواج» The Respect for Marriage Act تصویب شد که به طور رسمی حق ازدواج برای زوج‌های همجنس را به قانونی فدرالی تبدیل کرد.

در هند نیز، دیوان عالی، تعریف «خانواده» را گسترش داد تا شامل روابط خانوادگی «غیردگرجنسگرایانه» نیز بشود. همچنین در کشور لتونی، شکلی از به رسمیت شناسی، ‌با عنوان «اتحاد مدنی» Civil union ، از طریق ثبت در دادگاه اداری، برای زوج‌های همجنس، امکان پذیر شد.

 

۴. در کشور کلمبیا، دادگاه قانون اساسی، به افرادی با جنسیت غیردوگانه اجازه داد تا جنسیت خودشان را به نحو قانونی ثبت کنند و از لحاظ حقوقی به رسمیت شناخته شوند.

در کشور سوئیس،  قانونی که اجازه‌ می‌دهد بدون عمل جراحی، جنسیت شهروندان در اسناد رسمی تغییر کند، اجرایی شد و در کشور اسپانیا به شهروندان بالای ۱۶ سال اجازه داده شد که در کارت شناسایی، جنسیت خودشان را تغییر داده و با جنسیت دلخواهشان تطبیق دهند.

 

۵. در کشورهای فرانسه، اتریش، یونان و لیتوانی، ممنوعیت اهدای خون توسط مردانی که با مردان دیگر رابطه‌ی جنسی دارند، حذف شد. در کشور ایرلند نیز دوره‌ی تعلیق اهدای خون برای مردانی که رابطه‌ی جنسی با مردان دیگر دارند و همینطور برای همسران زن آنها، از یکسال به چهار ماه کاهش پیدا کرد.

 

۶. در کشور اسرائیل ، حکم دادگاه در خصوص ملغو ممنوعیت رحم اجاره‌ای برای زوج‌های همجنس‌گرا اجرایی شد[1] [2]  و آنها دیگر مجاز هستند تا از این طریق فرزند داشته باشند و خانواده تشکیل بدهند. در کشور کوبا نیز ‌فرزندخواندگی همجنس‌گرایان قانونی شد. همچنین اتحادیه‌ی اروپا در راستای حمایت از کودکان عضو خانواده‌های ال‌جی‌بی‌تی‌کیو+  و همچنین حفظ حقوق والدین همجنسگرا، سیاست‌گذاری کرد.

 

 

۷. از کارگری جنسی در کشور بلژیک جرم زدایی شد.

 

 

۸. کشور ایرلند جرم انگاری سخنان نفرت پراکنانه نسبت به جامعه‌ی رنگین کمانی را به رسمیت شناخت. بر اساس این قانون جدید، ابراز عقاید بحث برانگیز درباره‌ی همجنس‌گرایان یا افراد ترنس‌جندر به عنوان «سخنان مروج نفرت‌» hate speech شناخته خواهند شد.

 

 

۹. در کشور خودمان ایران نیز ، به نحو بی‌سابقه‌ای شاهد حضور پررنگ خانواده‌ی رنگین کمانی در اعتراضات جاری و همچنین حضور فعالین این حوزه در بزرگترین تظاهرات اعتراضی ایرانیان در برلین و  در مجامع حقوق بشری همچون نشست اضطراری سازمان ملل برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران ، برای طرح مطالبات خود،  بودیم و در روزهای پایانی این سال، ‌‌خبر نقض حکم اعدام زهرا صدیقی همدانی (ساره ) و الهام چوبدار را شنیدیم.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *