اصول یوگیاکارتا و یوگیاکارتا+۱۰ (فارسی، تورکی، کوردی، عربی و بلوچی)

کاربرد قوانین بین‌المللی حقوق بشر در ارتباط با گرایش‌های جنسی، هویت‌های جنسیتی، بیان‌ جنسیتی و صفات یا ویژگی‌های جنسی

در آستانه روز جهانی حقوق بشر و همچنین همزمان با خیزش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» سند بین‌المللی و مهم اصول یوگیاکارتا و یوگیاکارتا+۱۰ را ترجمه و برای مخاطبین عزیز شش‌رنگ، رسانه‌ها، گروه‌های سیاسی و فعال در زمینه حقوق بشر منتشر می‌نماییم.

جمهوری اسلامی از ابتدای قدرت‌گیری، حقوق سیاسی و اجتماعی گروه‌های مختلف به ویژه گروه‌های اتنیکی، عقیدتی، زنان و اقلیت‌های جنسی و جنسیتی را نقض کرده است. برای نمونه علاوه بر ممنوعیت تشکل، آزادی بیان و اجتماعات برای آحاد جامعه، مجازات‌های غیر انسانی از شلاق تا اعدام برای رابطه جنسی رضایت‌مندانه بین دو همجنس تا نفرت پراکنی دولتی و خشونت‌های سیستماتیک از جمله تغییرجنسیت‌ تحمیلی و عقیم‌سازی اجباری افراد ترنس تنها چند نمونه از نقض حقوق جامعه ال‌جی‌بی‌تی+ ایران است.

جامعه ال‌جی‌بی‌تی+ ایران، نیز چند دهه است که به اشکال گوناگون برای احقاق حقوق پایه‌ای خود مبارزه می‌کند. این تلاش‌ها در دهه‌های آغازین خود عمدتا به صورت فردی و با استناد به قوانین موجود در ایران برای رفع تبعیض و تثبیت موجودیت قانونی افراد ترنس بوده است. در سه دهه گذشته فعالین همجنسگرایان  به صورت گسترده و غالبا از خارج از کشور با ایجاد تشکلها و انتشار مقالات و مطالبی توضیحی و آگاه‌گرایانه به این مبارزه چهره‌ای همه شمول و بر پایه اصول جهانی حقوق بشر داده است.

امروز این مبارزه و طرح مطالبات همه اعضای این جامعه را به درجات گوناگون در بر می‌گیرد. همجنسگرایان زن و مرد، دوجنسگرایان، افراد ترنس، ترنسجندر و افراد میان جنسی با طرح مطالبات خود، جمهوری اسلامی را به چالش کشیده و حاضر نیستند بیش از این سایه قوانین تبعیض آمیز بر زندگی آنها سیطره داشته باشد.

تدوین‌کنندگان اصول یوگیاکارتا در توضیح آن می‌گویند:”اصول یوگیاکارتا، مجموعه‌ای از اصول هستند که چگونگی استفاده از حقوق جهانی بشر در ارتباط با اقلیت‌های جنسی و جنسیتی را برای ما روشن می‌کنند. این اصول تایید کننده‌ی استانداردهای جهانی الزام آور هستند که دولت‌ها باید به آن پایبند باشند. این اصول نوید فردایی متفاوت می‌دهند که در آن انسان‌ها آزاد زندگی می کنند و از نظر کرامت انسانی و حقوق با هم برابر هستند.”

در سال ۲۰۱۵ اجلاس فوروم استانبول، متشکل از بخشی از تدوین‌کنندگان اولیه اصول یوگیاکارتا به مدت پنج روز در این شهر تشکیل شد تا کمبودهای این اصول را با توجه به گذشت نزدیک به ده سال مورد بررسی قرار داده و از پیشنهادات فعالین کشورهای گوناگون در این رابطه مدد گیرند. شادی امین نیز در این اجلاس حضور داشت و به همراه تنی چند از کنشگران و صاحب‌نظران، عدم ذکر تبعیض بر اساس “بیان جنسیتی” در این اصول را مورد نقد قرار داده و خواهان اصلاح آن شد. این پیشنهاد به همراه پیشنهاداتی از سوی فعالین اینترسکس (افراد میان جنسی) در مورد اهمیت ذکر تبعیض بر پایه شاخص‌های جنسی، مبنای اضافه کردن هر دو این اصلاحات در یوگیاکارتا + ۱۰ شد.

نسخه پیش رو ترجمه اصول یوگیاکارتاست که پس از ده سال از تدوین اولیه آن در سال ۲۰۰۶، در سال ۲۰۱۶ مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفته است و به اصول یوگیاکارتا + ۱۰ شهرت پیدا کرد. قطعا بنا بر روند تحولات جهانی در این عرصه، و بنا بر ضرورت امکان اصلاح و تدقیق این اصول در آینده وجود دارد.

شش‌رنگ سال‌هاست با اتکا به اصول یوگیاکارتا، و تطبیق آن با خواستها و مطالبات واقعی جامعه ال‌جی‌بی‌تی+ در داخل ایران، با همراهی فعالین این حوزه، برای ایجاد یک زندگی انسانی و فارغ از تبعیضات ضد انسانی موجود مبارزه می‌کند. محور فعالیت های ما برای نهادینه کردن خواست آزادی و حقوق برابر این جامعه و لغو تمامی تبعیض‌ها بر اساس گرایش جنسی، هویت جنسیتی، بیان جنسیتی و ویژگی های جنسی بوده و از پیشرفت‌های حاصل شده و دستاوردهای این جنبش نوین اجتماعی خرسندیم، در عین حال بر این نکته نیز واقفیم که هنوز راه طولانی ای در پیش داریم. راهی که برای طی کردن آن به همه شما، به همه دستها و قلم‌ها و قدم‌های موجود نیازمندیم.

امید که با ترجمه به روز، و استفاده از واژه‌های دقیق به زبان فارسی در این سند مهم، سهم خود را در ایجاد گفتمانی ضد تبعیض و برابری طلب ایفا کرده باشیم.

توصیه‌های مهم به سازمان های حقوق بشری، رسانه‌ها و تشکل‌های سیاسی

  • در راستای افزایش آگاهی اعضا و فعالین خود در مورد حقوق جامعه ال‌جی‌بی‌تی+ ایران تلاش کنید.
  • اصول یوگیاکارتا را به نمایندگان یا سخنگویان رسمی خود به طور مشخص آموزش دهید.
  • از زبان و ادبیات صحیح و به‌روز در مباحث پیرامون جامعه ال‌جی‌بی‌تی + استفاده کنید.
  • گرایشات وهویت‌های جنسی و جنسیتی متنوع را در درون و بیرون تشکل خود به رسمیت شناخته و با طرح مطالبات و خواسته‌های جامعه ال‌جی‌بی‌تی+ فضای امنی را برای اعضای این جامعه در میان خود فراهم کنید.
  • مشمول کردن حقوق این جامعه بر اساس اصول یوگیاکارتا را به صورت خاص در دستور کار‌، فعالیت‌ و برنامه‌های آتی خود قرار دهید.
  • از کنشگران و متخصصان این عرصه، به عنوان مشاور کمک بگیرید.
  • تشکل‌ها و پژوهشگران ال‌جی‌بی‌تی+ را در پلتفرم‌های خود معرفی کنید و با گفتگو با آن‌ها، گام‌های جدی برای پر کردن خلأ آگاهی‌رسانی بردارید.
  • نسبت به هرگونه رفتار تبعیض‌گرایانه، خشونت‌آمیز و تحقیرکننده‌ این جامعه در تشکل خود حساسیت داشته باشید.
  • با گفتمانی که طرح این مطالبات را زودهنگام، لوکس و غیرضرور می‌داند آشکارا مقابله کنید.
  • اصول یوگیاکارتا را در کنار اصول تاکنون پذیرفته شده حقوق بشری، همچون اعلامیه جهانی حقوق بشر و کنوانسیون جهانی حقوق کودک، میثاقین حقوق مدنی- سیاسی و حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، کنوانسیون منع شکنجه، کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان، کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت (افراد با نیازهای ویژه)، کنوانسیون علیه تبعیض نژادی، در تعیین سیاست‌های خود به کار گیرند.

شش‌رنگ (شبکه لزبین‌ها و ترنسجندرهای ایرانی)

دانلود فایل پی‌دی‌اف اصول یوگیاکارتا و یوگیاکارتا+۱۰


یوگیاکارتا و یوگیاکارتا+۱۰ اساس‌لاری

جینسی یؤنلیم، جینسیتی کیملیک، جینسیتی بیان و جینسی اؤزللیک‌لر

یا صیفت‌لر ایله ایلگیلی بین‌الخالق اینسان حقوق‌لاری قانون‌لاری‌نین ایشله‌وی

دونیا اینسان حقوق‌لاری گونو عرفه‌سینده و «قادین، یاشام، آزادلیق» قالخینماسی ایله بیرلیکده، بین‌الخالق و چوخ اؤنملی اولان یوگیاکارتا و یوگیاکارتا+۱۰ اساس‌لاری ترجمه ائدیب و شش‌رنگین عزیز اوخوجولارینا، مدیالارا و اینسان حقوق‌لاری ساحه‌سینده فعالیت گؤسترن سیاسی قوروپ‌لارا تقدیم ائدیریک.

جمهوری اسلامی گوجو الده ائتدیگینین ایلک گونلریندن بری، فرقیلی قوروپ‌لارین اؤزللیکله اتنیکی، دوشونجه، قادین و جینسی-جینسیتی آزینلیقلار قوروپ‌لاری‌نین سوسیال و پولیتیک حقوق‌لارینی پوزوب. اؤرنک اولاراق توپلومون فرقیلی کسیملری اوچون قوروپلاشما، بیان اؤزگولوگو و توپلانما قاداغاسی‌نین یانیندا، ائشجینس‌لر آراسیندا جینسی موناسیبت اوچون قیری اینسانی اولان قامچی‌دان اعداما قدر جزا و دولتی نفرت سؤیلمی یاراتماق و زوراکی جینسیت دییشیمی و ترنس شخص‌لر اوچون زوراکی قیسیرلاشدیرما کیمین سیستماتیک شیددت تکجه ایران‌دا ل‌گ‌ب‌ت‌‌آی+ توپلومونون حقوق‌لارینین پوزولماسی‌نین بیر نئچه اؤرنه‌یی‌دیر.

ایران ل‌گ‌ب‌ت‌آی+ توپلومو اون ایل‌لردیر فرقیلی شکیل‌لرده اساس حقوق‌لارینی الده ائتمک اوچون ساواشماقدالار. بو چابالارین ایلک ایل‌لری داها چوخ شخص‌لر طرفیندن و ایران‌داکی ترنس شخص‌لری قانونی شکیلده رسمیته تانیماق و آیری‌سئچکیلیکلرین قالدیریلماسی قانون‌لارا ایستینادن گرچکلشمیش‌دیر. سون اوچ اون ایل‌ده ائشجینسل حقوق‌لاری‌نین آکتیوست‌لری گئنیش بیر شکیلده و عمومیتله ایران‌دان کنار تشکیلات‌لار قوراراق، مقاله‌لر و آچیخلاییجی و بیلگیلندیریجی مضمون‌لار یایینلایاراق بو موجادله‌یه داها قاپساییجی و دونیالیق اینسان حقوقلاری چرچیوه‌سینده بیر سیما باغیشلادیلار.

 بو گون بو موجادیله و طلب‌لری‌نین اورتایا قویولماسی بو توپلومون بوتون عضولری‌نی فرقیلی درجه‌لرده تاثیری آلتینا آلماقدادیر. قادین و ارکک ائشجینسل‌لر، ترنس شخص‌لر، ترنس‌جندرلر و اینترسکس‌لر طلبرینی اورتایا قویاراق جمهوری ایسلامی‌نی تنقید ائدیب و بوندان چوخ حیاتلاریندا آیری‌سئچکیلیکره دایانان قانون‌لارین کولگه‌سینی گؤرمک ایسته‌میرلر.

یوگیاکارتا اساس‌لارینین رداکتورلاری اونون ایضاحاتیندا دئییرلر: « یوگیاکارتا اساس‌لاری، جینسی و جینسیتی آزینلیق‌لاری ایله ایلگیلی دونیالیق اینسان حقوق‌لارینین نئجه قوللانیلدیغی قونوسوندا یولوموزا ایشیق توتماقدالار. بو اساس‌لار دولتلرین باغلی قالماسی گره‌کن باغلاییجی دونیالیق استانداردلاری تصدیق ائتمکده‌دیر. بو اساس‌لار اینسان‌لارین آزاد یاشایاجاغی و اینسانی کرامت و برابر حقوق‌لارا صاحیب اولابیله‌جه‌یی فرقیلی بیر گلجک وعد ائتمکده‌دیر». 

۲۰۱۵ده ایستانبول فوروم اوتورومو، یوگیاکارتا اسا‌س‌لارینین رداکتورلارینین بیر نئچه‌سینین ایشتیراکی ایله ۵ گون بو شهرده اساس‌لارین یازیلماسیندان ۱۰ ایله یاخین زامان کئچمه‌سینی دیققته آلاراق اکسیک‌لرینی آراشدیریب فرقیلی اؤلکه‌لرین آکتیویست‌لرینین فیکیرلریندن فایدالانماق اوچون گرچکلشدی. شادی امین ده بو ایجلاسدا وار ایدی و بیر نئچه باشقا آکتیویست و فیکیر صاحیبی ایله بیرلیکده «جینسیتی بیان» اساسیندا یاشانان آیری‌سئچکیلیک‌لردن آد آپاریلماماسینی تنقید ائدیب دوزلتیلمه‌سینی ایسته‌دی. بو تکلیف، اینترسکس آکتیویست‌لر طرفیندن وئریلن بیر نئچه تکلیفین یانیندا، جینسی اؤزللیکلر اساسیندا گرچکله‌شن آیری‌سئچکیلیکلرین اؤنمینی اورتایا قویاراق، هر ایکی دییشیم یوگیاکارتا + ۱۰ دییشیمیمین اساسی اولدو.

 

قارشینیزداکی وئرسیا یوگیاکارتا اساس‌لاری‌نین ترجمه‌سی‌دیر کی ۲۰۰۶داکی ایلک رئداکسیونوندان ۱۰ ایل سونرا، ۲۰۱۶دا یئنی‌دن اوخونوب، دوزنلنمیشدیر و یوگیاکارتا + ۱۰ اساس‌لاری آدی آلتیندا شهرت قازانمیشدیر. بو ساحه‌ده‌کی دونیالیق دییشیم‌لردن دولایی و گرکتیگی زامان کسینلیکله گلجکده یئنی‌دن دوزنلمه و آراشدیریلماسی مومکوندور.

شش‌رنگ ایل‌لردیر یوگیاکارتا اساس‌لارینا دایاناراق، و بو اساس‌لاری ایرانداکی ل‌گ‌ب‌ت‌آی+ توپلومونون کرچگ ایستکلری و طلب‌لری ایله قارشیلاشدیراراق، بو ساحه‌نین آکتیویست‌لرینین یول بیرلیگی ایله، اینسانی و قیری اینسانی آیری‌سئچکیلیک‌لردن اوزاق بیر حیات اوچون موجادیله ائتمکده‌دیر. بیزیم فعالیتیمیزین مرکزی آزادلیق ایسته‌یینین قورومسال‌لاشماسی، بو توپلوم اوچون برابر حقوق و جینسی یؤنلیم، جینسیتی کیملیک، جینسیتی بیان و جینسی اؤزللیکلره دایالی آیری‌سئچکیلیک‌لرین اورتادان قالخماسی‌دیر و یارانان گلیشمه‌لردن و بو یئنی توپلومسال حرکتین الده ائتدیگی باشاریلاردان شادیق. عینی زاماندا داها اوزون بیر یولوموزون اولدوغونون دا فرقینده‌ییک و بو یولدا سیزین هامینیزا، بوتون‌ ال‌لره، قلم‌لره و آددیم‌لارا احتیاجیمیز وار.

 

گونجل ترجمه ایله، و بو اؤنملی سندده‌کی دقیق تورکجه تئریم‌لردن و سؤزلر قول‌لاناراق اؤز پاییمیزی آیری‌سئچکیلیگه قارشی و برابرلیک یولونداکی موجادیله‌ده دوزگون ایفا ائتمیشیک. 

اینسان حاقلاری تشکیلات‌لارینا، مئدیا و سیاسی تشکیلاتلارا اؤنملی توصیه‌لر

  • ایران ل‌گ‌ب‌ت‌آی+ توپلومونون حقوق‌لاری ایله ایلگی عضولرینیزی و آکتیویست‌لرینیزی معلوماتلاندیرماغا چالیشن.
  • یوگیاکارتا اساس‌لارینی بللی بیر شکیلده رسمی نماینده‌لرینیزه و یا سؤزچولرینیزه اؤیرتین.
  • ل‌گ‌ب‌ت‌آی+ توپلومو حاقدا موباحیثه‌لرده دوزگون و گونجل بیر دیل و اوسلوب قوللانین.
  • فرقیلی یؤنلیم‌لر و جینسی-جینسیتی کیملیک‌لری تشکیلاتینیزین ایچینده و ائشیینده رسمیته تانیییب، و ل‌گ‌ب‌ت‌آی+ توپلومونون طلب‌لری و ایستکلرینی اورتایا قویاراق بو توپلومون عضولرینه اؤز آرانیزدا گوونیلیر بیر اورتام یارادین.
  • یوگیاکارتا اساس‌لارینا دایاناراق بو توپلومون حقوق‌لارینی اؤزل اولاراق اؤز ایش، آکتیویته و پلانلارینیزا یئرلشدیرین.
  • بو ساحه‌نین متخصیص‌لری و آکتیویست‌لریندن دانیشمان اولاراق یاردیم ایسته‌یین.
  • ل‌گ‌ب‌ت‌آی+ آراشدیرماجی‌لاری و تشکیلاتلاری اؤز پلتفرم‌لارینیزدا تانیتین و اونلارلا دانیشاراق، معلوماتلاندیرما بوشلوغونو دولدورماق اوچون یئنی آددیم‌لار آتین.
  • اؤز تشکیلاتینیزدا بو توپلوما قارشی هر نوع آیری‌سئچکیلیگلی، شیددتلی و آلچالدیجی داورانیشا حساسلیق گؤسترین. 
  • بو مطالیبه‌لری ارکن، لوکس و گرکسیز گؤسترن سؤیلملره آچیق بیر شکیلده قارشی چیخین.
  • یوگیاکارتا اساس‌لارینی بو زامانا قدر قبول ائدیلمیش باشقا اینسان حاقلاری کیمین- عموم‌دونیا اینسان حقوق‌لاری بیانیه‌سی، اوشاق حقوق‌لاری حاققیندا عموم‌دونیا کنوانسیونو، مدنی-سیاسی و ایقتیصادی، ایجتیماعی و فرهنگی سؤزلشمه‌لری، ایشکنجه‌یه قارشی کنوانسیونو، قادینا هر نوع آیری‌سئچکیلیگه قارشی کنوانسیون، علیل شخص‌لرین حقوقو کنوانسیونی (اؤز احتیاج‌لاری اولان شخص‌لر)، ایرق آیری‌سئچکیلیک‌لرینه قارشی کنوانسیون- بلیرله‌دیغینیز سیاسیت‌لرده قوللانین.

پی‌دی‌اف وئرسیونونو یوکلمک اوچون: یوگیاکارتا و یوگیاکارتا+۱۰ اساس‌لاری

شش‌رنگ (ایرانلی لزبین‌لر و ترنسجندرلر شبکه‌سی)


بنەماکانی یۆگیاکارتا و یۆگیاکارتا +۱۰

جێبەجێکردنی یاسای نێودەوڵەتی مافی مرۆڤ لە پەێوەندی لەگەڵ خواستی ڕەگەزی،

 ناسنامەی جێندەری، دەربڕینی ڕەگەزی و تایبەتمەندییە  ڕەگەزییەکان

لە ڕاپەڕینی شۆڕشگێڕانەی “ژن، ژیان، ئازادی”، ئێمە بەڵگەنامە نێودەوڵەتییە گرنگەکەی یۆگیاکارتا و پرەنسیپەکانی یۆگیاکارتا ۱۰+ وەردەگێڕین بۆ ئازیزانی شەش ڕەنگ ڕۆژنامەنووس و گرووپی سیاسی و چالاکوانی بواری مافەکانی مرۆڤ بڵاو دەکەینەوە.

دەسەڵاتەوە مافە سیاسی و کۆمەڵایەتییەکانی تاقمە جۆراوجۆرەکانی پێشێل کردووە، بەتایبەتی گروپە نەتەوەیی و ئایدۆلۆژییکان و ژنان و کەمینەی ڕەگەزی و جێندەرییەکان. بۆ نموونە، جگە لە قەدەغەکردنی ڕێکخراو ، ئازادی ڕادەربڕین و کۆبوونەوە بۆ هەموو ئەندامانی کۆمەڵگا، سزای نامرۆڤانە لە لێدانی شەلاق تا سێدارەدان بۆ سێکسی ڕەزامەندی نێوان ھاوڕەگەزخوازان  و توندوتیژی سیستەماتیکی وەک رێک خستنەوەی جەستە و بە زۆر نەزۆک کردنی کەسە ترەنس تەنها نموونەیەکی کەمن لە پێشێلکردنی مافەکانی هاوڕەگەزخوازان+ ئێرانە،.

کۆمەڵگای پەلکەزێرینەێ +ئیران بۆ ماوەی دەیان ساڵە خەبات بۆ مافە سەرەتاییەکانی دەکات. ئەم هەوڵانە لە دەیەکانی سەرەتای ژیانیاندا بە شێوەیەکی بەرچاو تاکەکەسی بوون و لەسەر بنەمای یاساکانی ئێستا لە ئێراندا بوون بۆ نەهێشتنی جیاکاری و دامەزراندنی بوونی یاسایی تاکەکانی ترەنس. لە ماوەی سێ دەیەی ڕابردوودا چالاکوانانی ھاوڕەگەزخواز بە شێوەیەکی بەرفراوان و زۆرجار لە دەرەوەی وڵاتەوە لە رێگەی  دروست کردنی ڕێکخراو و بڵاوکردنەوەی وتار و بابەتی ڕوونکردنەوە و ڕۆشنگەری و بۆ ئەوەی ئەم خەباتە ڕوخسارێکی گشتگیر بدەنێ لەسەر بنەمای پرەنسیپە جیهانییەکانی مافی مرۆڤ.

ئەمڕۆ ئەم خەباتە و داواکارییەکانی هەموو ئەندامانی ئەم کۆمەڵگایە بە پلەی جیاواز دەگرێتەوە. گەیەکان و لێزبیەنەکان، دووڕەگەزخوازەکان، خەڵکی ترانسجێندەر و خەڵکی نێوان ڕەگەزەکان بە داواکارییەکانیان بەرەنگاری کۆماری ئیسلامی دەبنەوە و ئامادە نین لەوە زیاتر لە سێبەری یاسای جیاکاری زاڵ بن بەسەر ژیانیاندا.

نووسەرانی بنەماکانی یۆگاکارتا دەڵێن: “پرەنسیپەکانی یۆگاکارتا کۆمەڵێک پرەنسیپن کە تیشک دەخەنە سەر ئەوەی چۆن دەتوانین مافە جیهانییەکانی مرۆڤ لە پەیوەندی لەگەڵ کەمایەتییە ڕەگەزییەکان و جێندەرییەکاندا جێبەجێ بکەین. ئەم بنەمایانە ئەو ستانداردە جیهانییانە پشت ڕاست دەکاتەوە کە دەبێت حکومەتەکان پابەندی بن. ئەم بنەمایانە بەڵێنی سبەینێیەکی جیاواز دەدەن کە تێیدا مرۆڤەکان بە ئازادی بژین و لە ڕووی کەرامەتی مرۆڤی

 و مافەکانی مرۆڤەوە یەکسان بن.”

لە ساڵی ۲۰۱۵، کۆبوونەوەی کۆڕبەندی ئیستەنبوڵ کە پێکهاتبوو لە بەشێک لە یەکەمین ڕەشنووسانی بنەماکانی یۆگاکارتا بۆ ماوەی پێنج ڕۆژ لە شارەکە بەڕێوەچوو بۆ لێکۆڵینەوە لە کەموکوڕییەکانی ئەم پرەنسیپانە لە ماوەی دە ساڵی ڕابردوودا و بۆ پشتگیریکردنی پێشنیارەکانی چالاکوانانی وڵاتانی جیاواز لەم بارەیەوە. هەروەها شادی ئەمین لە کۆبوونەوەکەدا ئامادە بوو و لەگەڵ ژمارەیەک لە چالاکوانان و پسپۆڕان ڕەخنەیان لەباس نەکردنی هەڵاواردن   لەسەر بنەمای “دەربڕینی جێندەری” لەو پرەنسیپانەدا گرت و داوای چاکسازییان کرد. ئەم پێشنیارە لەگەڵ پێشنیارەکانی چالاکوانانی ئینتەرسێکس دەربارەی گرنگی ئاماژەکردن بە جیاکاری لەسەر بنەمای پێوەرە جێندەرییەکان بناغەی زیادکردنی هەردوو چاکسازییەکەی لە یۆگیاکارتا ۱۰+ دانا.

ئەم وەشانەی خوارەوە وەرگێڕانی بنەماکانی یۆگاکارتە، کە دوای دە ساڵ لە پەرەسەندنی سەرەتایی لە ساڵی ۲۰۰۶، لە ساڵی ۲۰۱۶ پێداچوونەوەی بۆ کراوە و پێداچوونەوەی بۆ کراوە و بە بنەماکانی یۆگیاکارتا ۱۰+ ناسرا. بە دڵنیاییەوە، بەهۆی ڕەوتی پێشکەوتنە جیهانییەکان لەم بوارەدا، و بەهۆی پێویستییەوە، دەکرێت لە داهاتوودا ئەم بنەمایانە دەستکاری و نوی بکرێتەوە،.

شەش ڕانگ چەندین ساڵە خەبات دەکات بە پشتبەستن بە بنەماکانی یۆگاکارتا و هاوتاکردنی لەگەڵ داواکارییە ڕاستەقینەکانی کۆمەڵگەی ئێل جی بی تی+ لەناو ئێراندا، بە هاوکاری چالاکوانانی ئەم بوارە، بۆ دروستکردنی ژیانێکی مرۆیی و ئازاد لە جیاکارییە نامرۆڤانەکانی ئێستا. ئێمە لە دڵی چالاکییەکانمانداین بۆ دامەزراندنی داواکاری ئازادی و مافی یەکسانی ئەم کۆمەڵگایە و نەهێشتنی هەموو جیاکارییەک لەسەر بنەمای خواستی ڕەگەزی و ناسنامەی جێندەری و دەربڕینی جێندەری و تایبەتمەندییە جێندێریەکان و ئێمە دڵخۆشین بەو پێشکەوتن و دەستکەوتانەی ئەم بزووتنەوە کۆمەڵایەتییە نوێیە بەدی هاتووە، لە کاتێکدا دەزانین هێشتا ڕێگایەکی دوورمان ماوە بۆ ڕۆیشتن. ئێمە پێویستمان بە هەمووتان هەیە، هەموو دەستەکان، پێنووسەکان، و هەنگاوەکان بۆ گرتنەبەری.

ئێمە هیوادارین کە بە وەرگێڕانی نوێ و بەکارهێنانی وشەی ورد بە زمانی فارسی لەم بەڵگەنامە گرنگەدا، ئێمە بەشداریمان کردبێت لە دروستکردنی قسەیەکی دژە جیاکاری و یەکسانیخوازی.

ڕێنمایی گرنگ بۆ ڕێکخراوەکانی مافی مرۆڤ و میدیا و ڕێکخراوە سیاسییەکان

  •               هەوڵ بدە بۆ بەرزکردنەوەی ئاستی هۆشیاری ئەندامان و چالاکوانەکانت دەربارەی مافەکانی کۆمەڵگەی LGBTQI+ئێران.
  •               بە دروستی بنەماکانی یۆگاکارتا فێری نوێنەرە فەرمیەکانت یان وتەبێژەکانت بکە.
  •               زمان و ئەدەبیاتی ڕاست بەکاربێنە لە گفتوگۆکانی نێوان کۆمەڵگەی LGBTQI+ دا.
  •               ناسنامەی جێندیری  و ڕەگەزی جۆراوجۆر لە ناوەوە و دەرەوەی ڕێکخراوەکەتدا بناسە و فەزای سەلامەت بۆ ئەندامانی ئەم کۆمەڵگەیە دابین بکە بۆ پێشنیار کردن  و داواکارییەکانی کۆمەڵگەی+LGBTQI.
  •               مافەکانی ئەم کۆمەڵگایە بە پێی بنەماکانی یۆگاکارتا لەخۆ بگرێت، بەتایبەتی لە ئەجێندا و چالاکییەکانت و پلانەکانی داهاتوو.
  •               داوای یارمەتی لە چالاکوانان و پسپۆڕان بکە وەک ڕاوێژکار.
  •               ڕێکخراوەکانی LGBTQI+ و توێژەران بناسە بۆ پلاتفۆرمەکانت و هەنگاوی جددی بنێ بۆ پڕکردنەوەی بۆشایی هۆشیاری لە ڕێگەی قسەکردن لەگەڵیان.
  •               هەستیار بە بەرامبەر هەر ڕەفتارێکی جیاکاری و توندوتیژی لە ڕێکخراوەکەتدا.
  •               بە ئاشکرا ڕووبەڕووی ئەو گفتوگویانە ببنەوە کە ئەم داواکارییانە بە پێشوەختە و گرنگ و نا پێویستدەزانن.

 

  •               جێبەجێکردنی پرەنسیپەکانی یۆگیاکارتا لە داڕشتنی سیاسەتەکانیاندا لەگەڵ بنەماکانی مافی مرۆڤ کە پێشتر قبوڵکرابوون وەک جاڕنامەی جیهانی مافەکانی مرۆڤ و پەیماننامەی جیهانی لەسەر مافەکانی منداڵان و پەیماننامەی مافە مەدەنی و سیاسییەکان و مافە ئابووری و کۆمەڵایەتی و کولتوورییەکان و پەیماننامەی دژی ئەشکەنجە و پەیماننامەی نەهێشتنی هەموو جۆرەکانی جیاکاری دژی ژنان و پەیماننامەی مافەکانی کەسانی خاوەن پێداویستی تایبەت،ڕێککەوتننامەی دژی جیاکاری ڕەگەزی لە دیاریکردنی سیاسەتەکانیاندا جێبەجێ بکەن.

دابەزاندنی فایلی پی‌دی‌ئێفی بنەماکانی یۆگیاکارتا و یۆگیاکارتا+١٠

شەش ڕانگ (تۆڕی لێزبیان و ترانسجێندەری ئێرانی)


تتناول مبادئ يوغياكارتا عددا واسعاً من معايير حقوق الإنسان الدولية وتطبيقها على قضية الميل الجنسي والهوية الجنسية. وتقدم هذه اللمحة العامة بياناً موجزاً لهذه المبادئ وعدداً من الأمثلة على تطبيقها.ترجى العودة إلى نصوص المبادئ للاطلاع على النص التفصيلي
لمحة عامة حول مبادئيوغياكارتا

تتناول مبادئ يوغياكارتا عددا واسعاً من معايير حقوق الإنسان الدولية وتطبيقها على قضية الميل الجنسي والهوية الجنسية. وتقدم هذه اللمحة العامة بياناً موجزاً لهذه المبادئ وعدداً من الأمثلة على تطبيقها.ترجى العودة إلى نصوص المبادئ للاطلاع على النص التفصيلي

المقدمة: تقرر المقدمة وجود انتهاكات لحقوق الإنسان بسبب الميل الجنسي والهوية الجنسية. وهي تنشئ الإطار القانوني الخاص بها، وتقدم تعريفاتٍ للمصطلحات الأساسية.
الحق في الانتفاع من حقوق الإنسان دوليا، والحق في المساواة وعدم التمييز، وحق الاعتراف بالشخصية القانونية: تضع المبادئ من 1 إلى 3 أسسَ عالميةِ حقوق الإنسان وتطبيقها على جميع الأشخاص دون تمييز، إضافةً إلى حق جميع الأشخاص في الاعتراف بهم أمام القانون.

مثال:

– إن القوانين التي تجرّم المثلية الجنسية تنتهك الحق الدولي في عدم التمييز (قرار لجنة حقوق الإنسان في الأمم المتحدة).
الحق في الأمان الإنساني والشخصي: تتناول المبادئ من 4 إلى 11 حقوق الإنسان الأساسية في الحياة وفي عدم التعرض للعنف والتعذيب، وفي الخصوصية، وفي الوصول إلى العدالة، وفي عدم الاحتجاز التعسفي.

أمثلة:
– مازالت عقوبة الإعدام مطبقةً في حالات النشاط الجنسي الرضائي بين البالغين من جنس واحد رغم قرارات الأمم المتحدة التي تؤكد على عدم إنزال عقوبة الإعدام في “العلاقات الجنسية بين بالغين متراضين”؛
– اعتقل 11 رجلاً في حانةٍ للمثليين، واحتجزوا لأكثر من سنة. وخلصت مجموعة الأمم المتحدة المعنية بالاحتجاز التعسفي إلى أن احتجاز هؤلاء الأشخاص خرقٌ للقانون الدولي مشيرةً بقلقٍ إلى أن “أحد السجناء توفي نتيجةً لاحتجازه تعسفاً”.
الحقوق الاقتصادية والاجتماعية والثقافية: تقرر المبادئ من 12 إلى 18 أهمية عدم التمييز في التمتع بالحقوق الاقتصادية والاجتماعية والثقافية، بما فيها حق العمل، والسكن، والضمان الاجتماعي، والتعليم، والصحة.

أمثلة:
– إن النساء السحاقيات ومن يجمعن بين نوعي الجنس يتعرضن لخطر التمييز المتزايد، وإلى الحرمان من المسكن، والعنف (تقرير مقرر الأمم المتحدة الخاص المعني بالحق في السكن الكافي)؛
– تواجه الفتيات اللواتي يظهرن ميلاً إلى بنات جنسهن التمييز والإقصاء من المؤسسات التعليمية (تقرير مقرر الأمم المتحدة الخاص المعني بالحق في التعليم)؛
-عبّر مفوض الأمم المتحدة السامي لحقوق الإنسان عن قلقه جراء القوانين التي “تحرّم إجراء جراحة تغيير نوع الجنس على من يجمعون بين نوعي الجنس، أو تفرض على من يحملون صفات الجنس الآخر الخضوع لهذه الجراحة خلافاً لإرادتهم”.

الحق في حرية الرأي والتعبير والاجتماع والتنظيم: تؤكد المبادئ من 19 إلى 21 على أهمية حرية المرء في التعبير عن نفسه، وعن هويته وميله الجنسي، دون تدخلٍ من جانب الدولة بسبب ميله الجنسي أو هويته الجنسية، بما في ذلك حق المشاركة السلمية في التجمعات والمناسبات العامة، وحق التواصل مع الآخرين في المجتمع.

مثال:

– حظرت السلطات تجمعاً سلمياً يدعو إلى المساواة في مجال الميل الجنسي والهوية الجنسية، وقامت الشرطة بمضايقة المشاركين وتخويفهم. كما راح متطرفون قوميون يطلقون شعارات مثل: “فلنضرب هؤلاء المثليين” و”سنفعل بكم ما فعله هتلر باليهود”. (تقرير مقرر الأمم المتحدة الخاص المعني بالأشكال المعاصرة من العنصرية والتمييز العنصري ورهاب الأجانب، وما يرتبط بها من عنف).
الحق في حرية التنقل وفي التماس الملجأ: يشدد المبدآن 22 و23 على حق الأشخاص في التماس الملجأ فراراً من الاضطهاد بسبب الميل الجنسي أو الهوية الجنسية.

مثال:
-يجب منح الحماية الممنوحة للاجئين إلى الأشخاص الذين يواجهون ما يدعو إلى الاعتقاد بخطر تعرضهم إلى الاضطهاد بسبب ميلهم الجنسي (توجيهات مفوض الأمم المتحدة السامي لشؤون اللاجئين).
حق المشاركة في الحياة الثقافية والحياة الأسرية:تتناول المبادئ من 24 إلى 26 حق الأشخاص في المشاركة في الحياة الأسرية، وفي الشئون العامة والحياة الثقافية في مجتمعهم، وذلك دون تمييزٍ بسبب الميل الجنسي أو الهوية الجنسية.

مثال:
-يقع على الدول واجب عدم التمييز بين العلاقات التي تقوم بين أشخاصٍ من جنسين مختلفين أو من جنسٍ واحد من حيث منح المزايا الناجمة عن الشراكة، مثل حق الشخص في تلقي الراتب التقاعدي بعد وفاة الشريك (قرار لجنة حقوق الإنسان في الأمم المتحدة).
حقوق المدافعين عن حقوق الإنسان: يقرر المبدأ 27 الحق في الدفاع عن حقوق الإنسان وتشجيعها دون تمييزٍ بسبب الميل الجنسي أو الهوية الجنسية. ويقرر أيضاً واجب الدول في كفالة حماية المدافعين عن حقوق الإنسان العاملين في هذه الميادين.

مثال:
– إن المدافعين عن حقوق الإنسان الذين يعملون على قضايا الميل الجنسي والهوية الجنسية في عددٍ من البلدان والمناطق حول العالم “يتعرضون للتهديد، وتتعرض بيوتهم ومكاتبهم للهجوم. ويجري الهجوم عليهم وتعذيبهم والإساءة إليهم جنسياً وتهديدهم بالقتل؛ بل يجري قتلهم فعلاً. ومما يثير قلقاً كبيراً بهذا الصدد الغياب شبه الكامل لجدية تعامل السلطات المعنية مع هذه الحالات”. (تقرير الممثل الخاص لأمين عام الأمم المتحدة حول المدافعين عن حقوق الإنسان).
الحق في التعويض والإنصاف والمحاسبة: يؤكد المبدآن 28 و29 على أهمية محاسبة منتهكي حقوق الإنسان وكفالة التعويض والإنصاف المناسبين لمن تنتهك حقوقهم.

مثال:
– عبّر المفوض السامي لحقوق الإنسان في الأمم المتحدة عن قلقه بشأن “الإفلات من العقاب في جرائم العنف ضد المثليات والمثليين وثنائيي الجنس ومن يحملون صفات الجنس الآخر” و”مسئولية الدولة عن توفير الحماية الفعالة”. وأشار المفوض السامي إلى أن “استبعاد المثليات والمثليين وثنائيي الجنس ومن يحملون صفات الجنس الآخر من هذه الحمايات خرقٌ واضح لقانون حقوق الإنسان الدولي، وهو أيضاً خرقٌ للمعايير العامة للإنسانية التي تشملنا جميعاً”.
التوصيات الإضافية: تورد هذه المبادئ 16 توصية إضافية موجهة إلى مؤسسات حقوق الإنسان على المستوى الوطني، وإلى الهيئات المهنية، والممولين، والمنظمات غير الحكومية، والمفوض السامي لحقوق الإنسان، ومنظمات الأمم المتحدة، وهيئات المعاهدات الدولية، والمقررين الخاصين، وغيرهم.

مثال:
-تنتهي المبادئ بإشارةٍ إلى مسئولية عدد واسع من الجهات المعنية عن تشجيع حقوق الإنسان وحمايتها، وعن إدخالها في عملها. وعلى سبيل المثال، وجّه بيانٌ مشترك قدمته في مجلس حقوق الإنسان في الأمم المتحدة ۵۴ دولة من أربعةٍ من مناطق الأمم المتحدة الخمس في ۱ ديسمبر/كانون الأول ۲۰۰۶ دعوةً إلى المجلس من أجل “إيلاء الاهتمام الكافي لانتهاكات حقوق الإنسان بسبب الميل الجنسي والهوية الجنسية”. ونوّه البيان بعمل المجتمع المدني في هذا الميدان. ودعا “جميع المقررين الخاصين وهيئات المعاهدات إلى مواصلة إدخال الاعتبارات الخاصة بانتهاكات حقوق الإنسان بسبب الميل الجنسي أو الهوية الجنسية ضمن مهمة كلٍّ منهم”. وكما يقرّ هذا البيان، ومثلما تؤكد مبادئ يوغياكارتا، فإن الحماية الفعالة لحقوق الإنسان هي من مسئوليتنا جميعاً في الحقيقة.

ترجمت من موقع يوغياكارتا 


یوگیاکارتاویوگیاکارتا+۱۰

کارمرز کَنگ میان اُستمانی راه و رهبندان و هکوک بشرئے ارتبات مان جنسی گراێشان، جنسیتی پَجّاران؛ جنسیتی درشان و هُب و هاسێن جنسی هێلان (ویژگی‌های جنسی)

انچش گندگا اێن  هُکوک بشرئے میان اُستمانئے رۆچ  و همےدرگتا گۆن اِنکلابی جُنز رۆچ ( جنێن، زند، آجویی)  نزیک اَنت، میان اُستمانی سند ارزشت‌مندێن رَهبند یوگیاکارتا و یوگیاکارتا+۱۰ائے  رَجانک و په آزیزێن شَش رنگئے بێل و ھَمراھان ؛ رَسانکدران؛سیاسی گل و جُهدکاران ھُکوک بَشرئے پِڑا شنگ کنێن.

اسلامی جمهورئے چه ھَما درائولا کُدرتئے مان دستا گِرگا، هکوک سیاسی و راجمانی مُکتلِپێن گروهانی و هاسکار گروهان، اتنیکی، اَکیدتی، جنێنان وجنسی وجنسیتی هُکوک پادئے چێرا اِشتگ.په نِمونَہ پێش چه اشی کہ تشکیلاتئے دێم دارگا ؛ھَبرکَنَگئے آزاتی و راجمانئے جم بئیگ په پهکێن چاگِردا،گئیر انسانی سِزا و آزارپُجاری چه شَلّاک ببیت یانکه اێدام، په رازیگێن جنسی رابته و هۆریا  میان دو همجنس تانکه دئولتی نپرتئے دئور دئیگ سیستماتکێن زپت و زۆر چُش کِہ پَہ زۆرێن جِنسیتی بَدَل کَنَگ هگیم کَنگ تَھنا چُنت نِمونہ چه ال جی بی تی+چاگِردئے ھُکوکئے پاد پِر دئیگ.

 

 

اێرانئے ال جی بی تی+چاگِردا چُنت دَہ اِنت  کہ په بُنکی هک و اۆبالانی دستا آرگا وڑ وڑێن درۆشمان جدوجهد کنگا اَنت.

اے جُھدان چه ائولی دهکا گێشتِر پَہ شکسے وڑا و گۆن استناد که رهبندانی اێرانئے تها هست‌اَنت پرک و پێران دور کنگ و ترنس مَردُمانئے کانونی ھَستی و زِندمانئے کبول کَنگ بوتَگ‌اَنت.

بَلہ مان گوَستَگێن سئے دَهکا یانکه ھمجنسگرایانئے کارکَنوکان گۆن مزنێن درۆشمێا، گێشتر ڈن چه مُلکا تشکُلانے پئیم کنگ و نبشتانکانے شِنگ و تالان کَنَگ مان جهانئے مردمان گێشترێن سرپدی و گۆن شیواریا دئیگ. اے جدوجهد گۆن هما سرێن مردمان که پهکێنانی اۆستئے مردم اَنت،  کہ اسولی پادگ میان اُستمانئے، ھُکوک بَشرا داتَگِش۰

مرۆچی اے جدوجهد،  اے اراده و لۆٹان، سهجێن  اے چاگِردئے  باسکان گۆن رَنگ پَہ رَنگێن دَرجهیان گۆن وت همراه کرتگ.

جنێن و مردێنێن ھَمجنسگرایان؛ دوجنسگرایان، تِرنس مَردمان؛ترنسجَندر و میان جنسی مَردُمان گۆن وتی اراده و لۆٹ و واھگان، اسلامی جُمھوریِش پَہ چالِش کَشِتَگ و دِگہ تئیار نه‌اَنت کہ گێشتر چَہ اشی آیانی زند( تبعیض آمیزین) کانون و رهبندانی دستئے چێرا ببیت.

لنَز آرۆکان اُسول یوگیاکارتایئے تئوزیا آ  گوَشنت:” اُسول یوگیاکارتا، مجموههئے چه هما اُسولان اِنت که چۆنکا کارمرز کنگ میان اُستمانی هکوک بشر ارتبات گۆن اکلییتان جنسی و جنسیتی په ما پکا کننت، اے اسول گواهی دات استانداردان جهانی که زلوری اَنت که دئولتان بایدێن په آییا پابند ببنت. اے اُسول دگه بانداێئے وشێن مستاگا دات که آییئے تها آزات تبێن انسان زند گوازێننت و چه نزر انسانی مزن‌مردیا هکوک و برابر همکئیاس اَنت۰

سال ۲۰۱۵ فوروم مان استانبولا،گۆن بهرے چَہ اَئولی یوگیاکارتائے اُسولا کساس پنچ رۆچ مان اے شهرا منند بَرجَم دارَگ بوت  تانکه نزۆریانے  اے اُسول که چُش گندگَ بیت نزیک ده سال چارگ و ٹپاسگ بوتگ جهدکارانی پێشنهادان که مُکتلِپێن رابته و مدّت بگر اَنت۰شادی امین ھَم  اے اِجلاسا ھئوار بوتگ و همراه گۆن دگه چُنت نَپَرا ؛کارکنوکان و سَاھِب نظران

(عدم زکر تبعیضئےبنیادا)  (جنسیتے بیانِ) اے اُسولئے تها نگد کنگ و لۆٹتگِش کہ پئیم و وَش بَکَننت۰

اے پیشنھاد گۆن اے دِگَہ پیشنھادان کَہ چَہ اینترسکسئے کارکنوکانئے (مېان جنسی مَردُم)نېمَگا کہ بستار و ارزشئے بیان کَنگ تبعیضئے گوشگ په بنیاد جسنی راهان ،  اےهما بنیادا گێش بنت هر دوێن اے اِسلاهات مان یوگیاکارتا +۱۰بوت۰

اے دێم  پَہ دێمێن نُسْکَہ یوگیاکارتائے اُسولئے رَجانک اِنت کہ دہ سال چَہ  اَئولی نز آرۆکان  کہ مان ۲۰۰۶بوتَت مَہ ۲۰۱۶سالا پَدا آییا پئیمش کرتگ وآییئے  نَکسانِش گِپتگ و پَہ یوگیاکارتا+۱۰ ناماوَر بوت۰

اَلّم کہ گۆن آسَرو جَھانئے بَدل بَئیگا اِنت مان اے میدانا و پَہ زَلورتئے

وَھدا اے اُسول ھَم دێمدئورا  هست‌انت شَش رَنگ بازێن سالے کہ گۆن اِتکّا پَہ یوگیاکارتائے اُسول و آیانی مَٹ کَنَگ گۆن ال جی بی تی +راستێن لۆٹ و واھَگان مَان اێرانا گۆن  ھئورے اے ھوزہ اے کارکنۆکان پَہ پِئیم

کَنَگ یَکّ انسانئے زِندئے دُور چَہ ھَلاپ انسانی تَبعیضان

جَنگ و جێڑه کَنت۰

مئے پَھکێن کارانی بُن و اساس پَہ نَھادینَہ وبُنیاد کَنگ اِنت آزاتئے واھَگ و برابرێن ھُکوک پَہ اے چاگِردا و چَہ بئین بَرَگ پَھکێن تَبعېضان کہ جنسی گرایش؛جنسیتی پجار؛جنسیتی بیان و جنسی سِپَتان  بارئوا بوتگ   و چَہ اے دَست کَپتَگێن دێمرئوی  و  اے  نۆکێن راجی  جُنزَگئے دَستاروکان گَلێن؛بلہ اے گَپّا ھَم سَرپَدێن کہ ما را مَزَنێن راھے دێما اِنت۰ انچێن راھے کہ پَہ آییئے پێش بَرگا ما پَہ شمُا پَھکان؛پَہ شُمئے دَستان وشُمئے کَلَمان و شُمئے

کَدَمانی مَدّتا مُھتاجێن۰

ما را اُمێت اِنت کہ گۆن پَہ رۆچێن

رَجانک و دَکێکێن پارسی کَلَمات مان اے مُھِمێن سَندئے تَھا وتی بهر په گپ و ترانئے جۆڑ کنگا  کہ  تَبعیضئے هلاپا و پَہ برابری لۆٹئے نێمگا برئوێن.

مُھِمێن سۆج پَہ ھُکوک بَشرئے سازمانان؛رَسانہ ھان و اے دَگہ سیاسی تَشَکُلاتان۰۰

-پَہ نێمَگ وُتی اعضائے آگاھی بُرز

بَرگا  پَہ ال جی بی تی +چاگِردئے ھَکوکا جُھد بِکنێت۰

یوگیاکارتائے اُسولا بہ وُتی نَمایندَگان و رَسمی سُھَنوران پَہ آشکارێن وَجھی تالیم بَدئیێت۰

دُرُستێن  و پَہ رۆچێن زوبان وادبیاتی  تها گَپ و گُپتانئے کہ ال جی بی تی+چاگِردئے بارئوا اَنت کارمَرز کنێت۰

وَڑ وَڑين گرایش و پجاران جنسی وجنسیتیا  وُتی تَشکیلاتئے دَرا و تَھا پَہ رَسمیت جاہ بیارێت و گۆن بَیان کَنگ ال جی بی تی +چاگردئے واھَگ و لۆٹان یَک دِلگۆشدارێن جاگَہ اے پَہ اے چاگردِئے اعضایا وُتی تَھا پئیما بِکنێت۰مَشمول کَنَگ  اےچاگِردئے ھُکوکا پَہ اَساس یوگیاکارتائے اُسولا پَہ ھاسێن وَجھئے مَان وُتی کارو دستورانی تھا و وتی دێمی برنامهان تها بلێن

چه پَھکێن کارکَنۆکان وکارزانۆکان مان اے مئیدانا؛ چۆ کہ مُشاورئے  مَدّت بِگپت۰

ال جی بی تی +تشکلات و پژوھشگِرانا مان وتی پِلَتپُرمان مُعَرَپی بِکَنێت وگۆن ھَبر کَنگ  گۆن آیان پَہ دِلّێن  کَدمی پَہ پُر کَنَگ  اے آگاھیئے نُکسانا بِزوریت۰

ھَر پئیمێن تَبعېضی  ؛ھِژم  والائێن و

کَم کَنۆکێن رَپتاری کہ  اے چاگَردئے

بارئوا مَان وتی تَشکیلاتئے تَھا حَساس ببیت۰

دێم ھَر پئیمێن گَپ و ھَبَرانی کہ اے واَھگ و لۆٹان زوت و لوکس گئیر زَلوری  زانت انت بوشت ایت۰

یوگیاکارتائے اُسولا انچش کہ آ دِگَہ کبول کرتگێن ھُکوک بَشرئے اُسولان  چُش کہ جَھانی ھُکوک بَشرئے اعلامیہ و جھانی  چُکّانئے ھُکوکئے کُنوانسیون؛شھرے وسیاسی ھُکوک؛اقتصادی و راجدَپتری ھُکوکئے کرارداد؛لَٹ وکُٹئے پَھریزئے کُنوانسیون؛چَہ بێن بَرَگ ھرپئمێن تبعېض ھَلاپ جَنێنانے کُنوانسیون

معلولێن مَردُمانے ھُکوک کنوانسیون؛(ھَما مَردُم کہ ھاسّێن نیازش ھست)ھَلاپ تبعیض نژادی   کُنوانسیون؛ مان وتی سیاستانی

شۆھازا کارمَرز بکن اَنت۰

شَش رَنگ(لزبێن و ترسنجندرانئے شَبَکہ)

پی دی افئے دانلود یوگیاکارتا ویوگیاکارتا+ ۱۰ اُسو

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *