برای دانستن مزه دریا، چشیدن جرعه ای از آن کافیست – به مناسبت تظاهرات عظیم ایرانیان در برلین

همبستگی، مقاومت، پیروزی

به مناسبت تظاهرات عظیم ایرانیان در برلین

برای دانستن مزه دریا، چشیدن جرعه ای از آن کافیست

در روزها و هفته‌های اخیرو به‌ویژه پس از قتل ژینا(مهسا) امینی، تصاویری از خشونت آشکار و عنان گسیخته دستگاه سرکوب جمهوری اسلامی در مقابل چشمان جهانیان به نمایش گذاشته شد. این تصاویر به ما درکی روشن از جنایاتی که در زندان‌ها و در خفا بر جوانان و مردم معترض روا می‌دارند را نیز نشان داد.

دیدن این جنایات و وقاحت و دروغگویی مسئولان فاسد و شریک در جنایت خشم همه ما را برانگیخت. خشمی که انگیزه ما برای تداوم این نبرد، در خیابان‌های شهرهای مختلف و همچنین در خارج از ایران است.

نیکا شاکرمی، سارینا اسماعیل زاده و حدیث نجفی و غزاله چلاوی و دهها دختر جوان و شجاع، آرزوهایشان را در خیابان‌های ایران با شعار: زن، زندگی، آزادی، فریاد زدند و با جانشان بهای آزادی و یک زندگی انسانی را پرداختند.

جامعه ال‌جی‌بی‌تی (همجنسگرایان، دوجنسگرایان، افراد ترنس، اینترسکس و…) در این اعتراضات، به عنوان جامعه ای که بیش از چهار دهه است که از سرکوب و خشونت و تنفرپراکنی سیستماتیک دولتی رنج می برد، در بین خیل جمعیت چه در خیابان های شهرهای ایران و چه درتبعید و مهاجرت حضوری همدلانه و همبسته داشته است .

ما، بدن‌های به حاشیه رانده شده، ما که عشق و سبک زندگی‌مان و بیان جنسیتی‌مان در چهارچوب‌های تنگ و عقب‌مانده ذهنیت مردسالارانه و دگرجنسگرا محور حاکم نمی‌گنجد، ما که عشق و انتخاب‌هایمان جرم‌انگاری شده و هر روزنه امیدی برای آینده‌مان بسرعت به تاریکی بدل گشته، به خیابان آمده‌ایم تا بگوییم:  دمکراسی‌ در ایران تنها زمانی محقق خواهد شد، که به مطالبات و خواسته‌های تمام ستم‌دیدگان این سالها رسیدگی کند و حقوق اساسی آنها را تضمین و هر گونه تبعیض و خشونت علیه آنان را جرم‌ دانسته و برای آن مجازات تعیین کند.

این امر ممکن نیست، اگر که از همین امروز، نه تنها اعضای این جامعه در مباحث مرتبط دخالت داده شوند، بلکه مطالبات بر حق ما نیز، بخشی از مطالبات عظیم و زیرپا گرفته شده همه مردم ایران باشد. از مطالبات اتنیکی، تا آزادی های مدنی و سیاسی تا حقوق اقلیت‌های دینی و عقیدتی تا حقوق زنان و لغو تبعیض سیستماتیک بر آنها، از مطالبات کارگری، تا حقوق افراد دارای معلولیت و کودکان تا …

آری، ما، جامعه ال‌جی‌بی‌تی+ ایران، از همه شما می‌خواهیم که از تجربیات گذشته درس بگیریم. امروز نقد و طرح صریح موازین و معیارهای حقوق بشری‌مان، برای آینده ایران، با هیچ توجیهی نباید منکوب شود.

“وحدت کلمه”، اینبار تحت عنوان “اتحاد” چنانچه برای مقابله با آزادی بیان ما به کار آید، بار دیگرشعاری برای تحمیل یک نظر و یک گروه بر جامعه است. ما از تنوع، تکثر و مناسباتی دمکراتیک دفاع کرده و تمام تلاش خود را برای ایجاد فضایی در این راستا به کار خواهیم گرفت.

ساره صدیقی همدانی و الهام چوبدار هنوزبه اتهام ترویج همجنسگرایی، در بند و در انتظار بررسی احکام اعدامشان هستند. نیکا و سارینا و حدیث و صد‌ها عزیز دیگر، جانشان را برای یک تغییر بنیادین فدا کرده‌اند. ما در مقابل این جا‌ن‌ها و نسبت به هزاران زندگی تباه شده، مسئولیم.

دستهایمان را بالا می‌گیریم و با این شعار همبستگی خود را با همه آنهایی که در این شبها و روزهای گذشته، آسمان ایران را غرق ستاره کردند، اعلام می‌کنیم.

قسم به خون مهسا، قسم به خون نیکا، تمومه کار شما

آزادی و رهایی، شادی و زندگانی، حق ماست، حق ماست

شش‌رنگ (شبکه لزبین‌ها و ترنسجندرهای ایرانی)
بیست و دوم اکتبر ۲۰۲۲ مصادف با سی‌ام مهرماه ۱۴۰۱

 

 

 

هاوپشتی، بەرگری، پیرۆزی

 

ڕاگەیەنراوی شش ڕنگ(تۆڕی لێزبیەن و ترانسەکانی ئێران)

بە بۆنەی خۆپیشاندانی مەزنی ئێرانیان لە بەرلین

بۆ زانینی تامی دەریا، تامکردنی قومێکی بەسە

 

لەم ڕۆژانە و هەفتانەی دواییدا بەتایبەتی دوای کوشتنی ژینا (مەهسا) ئەمینی، وێنەگەلێک لە تووندوتیژیە ئاشکرا و بێپەردەکانی دەزگای سەرکوتگەری کۆماری ئیسلامی لەبەردەم چاوی جیهان نمایش کرا، ئەم وێنانە هەروەها تێگەیشتنێکی ڕوون و ئاشکرامان بۆ ئەو تاوانانەی کە لە زیندانەکان و بەنهێنی بەرامبەر گەنجان و خۆپیشاندەران ئەنجامیان داوە، دەخاتە بەرچاو.

بینینی ئەم تاوانانە و قەباحەت و درۆکردنی بەرپرسە گەندەڵ و پیسکارەکان و شەریکەکانی تاوان، تووڕەیی هەموومانی وروروژاند. ئەو توڕەییەی کە هانی ئێمە دەدات بۆ بەردەوامبوونی ئەم شەڕە لەسەر شەقامەکانی شارە جیاوازەکان و هەروەها دەرەوەی ئێران.

نیکا شاکەرەمی، سارینا ئیسماعیل زاده و حدیس نجفی و غزاله چلاوی و دەیان کچی گەنجی قارەمان بە دروشمی ژن ، ژیان ، ئازادی ،ژیانێکی شایستە و ئازاد بۆ مرۆڤ و خەونەکانی لەسەر شەقامەکانی ئێران هاواریان کرد.

 

کۆمەڵگەی ئێڵ جی بی تی (هاوڕەگەزخواز، لێزبیەن، دووڕەگەزخواز، ترانس، ئینتەرسکس و هتد) لەم خۆپیشاندانانەدا بە ناونیشانی کۆمەڵگایەک کە زیاتر لە چوار دەیەیە توشی سەرکوت و توندوتیژی و ڕق و کینەی سیستەماتیکی دەوڵەتی بووەتەوە، هەم لە شەقامەکانی شارەکانی ئێران لەگەڵ خەڵکانی چینەکانی تر و هەمیش لە ڕیزی ئاوارەکان و تاراوگەنشینەکاندا لە خۆپیشاندانەکانی دەرەوەی وڵاتدا ئامادەییان هەبووە و هەیە.

 

ئێمە جەستە پەراوێزخراوەکان، ئێمە کە خۆشەویستی و شێوازی ژیان و دەربڕینی ڕەگەزیمان لە چوارچێوەی تەسک و دواکەوتووی عەقڵییەتی پیاوسالاری و جیاڕەگەزخوازتەوەریدا ناگونجێت، ئێمە کە خۆشەویستی و بژاردەکانمان بە تاوان دەناسرێن و هیواکانمان بۆ داهاتوومان بە خێرایی بە تاریکی و نائومێدی گۆڕاوە،  دێموکراسی لەئێراندا تەنیا کاتێک دەستەبەر دەبێت کە ئەگەر ئاماژە بەداواکاری و داخوازییەکانی هەموو چەوساوەکان بکات، لەماوەی چەند ساڵێکدا مافە بنەڕەتییەکان دەستەبەر بکات و هەر جۆرە هەڵاواردن و تووندوتیژییەکی بەرامبەریان بە تاوان بناسرێت و سزایان بۆ ببڕێتەوە.

 

ئەم فرمانە ئەگەری نییە، ئەگەر لە ئەمڕۆوە نەک هەر تەنیا ئەندامانی ئەم کۆمەڵگەیە لە کێشە پەیوەندیدارەکاندا بەشدار بکرێن، بەڵکو داواکاری لەسەر مافەکانی ئێمە ببنە بەشێکن لە داواکاریە زۆر گەورە و بنەرەتەکانی هەموو ئێرانییەکان، لەداواکارییە ڕەگەزییەکانەوە، تا ئازادیە مەدەنی و سیاسییەکان تا مافی کەمینە ئایینی و ئایدیۆلۆژییەکان بۆ مافەکانی ژنان و هەڵوەشاندنەوەی جیاکاری سیستماتیک بەرامبەریان، لە داخوازیەکانی کرێکارانەوە، بۆ مافەکانی کەسانی کەمئەندام و منداڵان و…

بەڵێ، ئێمە وەکو کۆمەڵگای ئێڵ جی بی تی+ لە ئێران داوا و تکا لە هەمووان دەکەین کە لە ئەزموونەکانی ڕابردووەوە فێربن، ئەمڕۆ نابێت بە هیچ پاساوێک ڕەخنەیی ڕاشکاوانە و پێشنیاری ورد و گوتاری بەجێ، پێوەرەکانی مافی مرۆڤ بۆ داهاتووی ئێران بخرێتەڕوو، وە نابێت و ڕەوا نییە ئەمە بە هیچ پاساوێک سەرکووت بکرێت.

 

“یەکپارچەیی وشە” ، ئەمجارە لەژێر ناونیشانی “یەکێتی”ئەگەر بۆ بەرپەرچدانەوەی ئازادی ڕادەربڕینمان بەکار بهێنرێت ئەوا جارێکی تر بانگەشەیەکە بۆ سەپاندنی بۆچوونێک و دنیابینییەکی بەرتەسکی گروپێک بەسەر کۆمەڵگادا، ئێمە بەرگری لە فرەیی و ڕەنگاوڕەگی  پەیوەندییە دیموکراسییەکان دەکەین و هەموو هەوڵێک دەدەین بۆ ئەوەی کەش و هەوایەک لەم ئاڕاستەیەدا بهێنینە ئاراوە.

سارە سدیقی هەمدانی و ئیلهام چۆبدار هێشتا بە تۆمەتی بانگەشەکردن بۆ هاوڕەگەزخوازی، لە زینداندان و چاوەڕێی پێداچوونەوەی سزای لەسێدارەدانیان دەکەن، نیکا و سارینا و هەدیس و سەدان ئازیزی دیکە بۆ گۆڕانکاریەکی ڕیشەیی گیانیان بەخت کردووە، ئێمە بەرپرسیارین لەم گیانانە و سەبارەت بە هەزاران ژیانی وێرانکراو، خۆمان بە بەرپرسیار دەزانین.

ئێمە دەست بەرز دەکەینەوە و بەم دروشمە هاودەنگی خۆمان لەگەڵ هەموو ئەو کەسانەی کە لە شەو و ڕۆژەکانی ڕابردوودا ئاسمانەکانی ئێرانیان بە ئەستێرە نەخشاندووە، ڕادەگەیەنین.

 

قەسەم بە خوێنی مەهسا، قەسەم بە خوێنی نیکا، هەموو کاری ئێوە

ئازادی و ڕەهایی، شادی و ژیان، مافی ئێمەیە، مافی ئێمەیە  

 

شش‌رنگ (شبکه لزبین‌ها و ترنسجندرهای ایرانی)
بیست و دوم اکتبر ۲۰۲۲ مصادف با سی‌ام مهرماه ۱۴۰۱

 

دایانیشما، دیرنیش، قلبه

شش‌رنگ‌ین بیانیه‌سی (ایرانلی لزبین‌لر و ترنس‌جندرلر شبکه‌سی)

ایرانلی‌لارین برلین‌ده‌کی بؤیوک تظاهراتی مناسیبتینه

دنیزین دادینی آنلاماق اوچون، اوندان بیر داملا ایچمک یئترلی‌دیر

 

سون گونلر و هفته‌لرده، اؤزللیکجه ژینا (مهسا) امینی‌نین قتلیندن سونرا، جمهوری اسلامی‌نین آچیق و سینیر تانیمایان زوراکیلیغی‌نین گؤرونتولری دونیانین گؤزو اؤنونه سریلدی. بو گؤرونتولر بیزه حبیس‌خانالاردا و گیزلی شکیلده اعتیراضچی گنج‌لره و میلته قارشی ائدیلن جینایت‌لری ده عینی زاماندا گؤسترمکده‌دیر.

بو جنایت‌لری گؤرمک و بو جینایت‌ده اورتاق اولان فاسید مسئول‌لارین یالانلاری و اوزسوزلوغو هامیمیزین غضبیمیزی اویاندیردی. بو غضب فرقیلی شهرلرین خیابان‌لاریندا و همچنین ایران‌دان کناردا بو موجادیله‌نین دوامی اوچون موتیواسیامیز اولدو.

 

نیکا شاکرمی، سارینا اسماعیل زاده و حدیث نجفی و غزاله چلاوی و اونلارجا باشقا گنج و جسارتلی قادین؛ قادین، یاشام، آزادلیق سلوقانی ایله ایران‌ین خیابان‌لاریندا آرزولارینی قیشقیردیلار و جانلاری ایله آزادلیق و اینسانی بیر حیاتین قیمتینی اؤده‌دیلر.

ل‌گ‌ب‌ت‌آی+ توپلومو (ائشجینسل‌لر، بی‌سکسوال‌لار، ترنس شخص‌لر، اینترسکس‌لر و…) بو اعتیراض‌لاردا، قیرخ ایلدن چوخدور دولتین سیستماتیک باسقی، زوراکیلیق و نفرت سؤیلمینین آجیسینی یاشایان بیر توپلوم اولاراق، ایستر ایران شهرلری‌نین خیابان‌لاریندا ایستر ده سورگون‌ده و گؤچ‌ده توپلولوق‌لار آراسیندا ائمپاتیک و دایانیشما ایله ایشتیراک ائتدیلر.

بیز، اؤتکیلشدیریلمیش بدن‌لر، سئوگی و یاشام طرزیمیز و جینسیتی ایفاده‌میزآتاارکیل و هئترونرماتیو ذهنیتین گئریجی و باغلی چرچیوه‌لرینه سیغمایان بیز، سئوگی و سئچیملریمیز کیریمینالیزه اولموش بیز و گلجه‌یه اولان هر اومود باجاسی سرعتله قارانلیغا چئوریلن بیز؛ ایران‌دا «دموکراسی تکجه بوتون ظلم آلتیندا یاشایان‌لارین طلب‌لری و ایستکلری دیقته آلیندیغیندا و اونلارین اساس حقوق‌لارینین گارانتی ائدیلمه‌سی و اونلارا قارشی هر نوع آیری-سئچکیلیک و زوراکیلغی جرم تانیان و اونون ایچین جزا اویقولایان بیر سیستم‌ده گرچکلشه‌جک‌دیر» دئمک اوچون خیابان‌لارا گلدیک.

و بو مساله، ائله بو گوندن، بو توپلومون عضولری‌نین بو موباحیثه‌لرده ایشتیراکینی ساغلامادان و بوتون ایران میلتی‌نین بؤیوک و آیاقلانانان طلب‌لری‌نین یانیندا بو توپلومون حقلی طلب‌لری ده بو طلب‌لرین بیر پارچاسی اولاراق  اورتایا قویولمادان گرچکلشمه‌یجکدیر. ائتنیکی طلب‌لردن سیاسی و مدنی طلب‌لره قدر، دینی و دوشونجه آزینلیق‌لاریندان قادین حقوق‌لارینا قدر و اونلارا قارشی اولان سیستماتیک آیری-سئچکیلیک‌لرین پوزولماسی، ایشچی‌لرین طلب‌لریندن، علیل‌ شخص‌لرین و اوشاقلارا قدر و…

بلی، بیز ایرانین ل‌گ‌ب‌ت‌آی+ توپلومو، گئچمیش تجروبه‌لردن درس آلمانیزی ایسته‌ییریک. بو گون ایران‌ین گلجه‌یی اوچون اینسان حاقلاری اؤلچولری و استانداردلارینی اورتایا قویماق و تنقید ائتمک هئچ بیر سببدن دولایی گؤز آردی ائدیلمه‌مه‌لی.

«سؤز بیرلیغی» بو دفعه «بیرلیک» آدی آلتیندا بیان آزادلیغی‌نین قارشیسینی آلماق اوچون قول‌لانیلیرسا، بیر فیکیر و بیر قوروپون باخیشینی بیر توپلوما زورلاماق دئمک‌دیر. بیز فرقیلی‌لیغی، چوخلولوغو و دموکراتیک موناسیبت‌لری مودافیعه ائدیب و بئله بیر اورتام یاراتماق اوچون بوتون گوجوموزو قول‌لاناجاییق.

ساره صدیقی همدانی و الهام چوبدار هله ده ائشجینسل‌لیغی یایقینلاشدیرماق اوچون حبیس‌ده اعدام حوکمو گؤزلمک‌ده‌لر. نیکا و سارینا و حدیث و یوزلرجه باشقا عزیزیمیز، جانلارینی اساسلی بیر دییشیم اوچون وئردیلر. بیز بو الدن گئتمیش جان‌لارا قارشی و مین‌لرجه محو ائدیلمیش حیاتا قارشی مسئولیت داشییریق.

ال‌لریمیزی قالدیریب و بو سلوقان‌لا گئچن گئجه‌لر و گون‌لرده ایرانین گؤی اوزونو اولدوزلاندیران بوتون اینسان‌لارلا دایانیشمامیزی اعلان ائدیریک.

مهسانین قانینا، نیکانین قانینا آند اولسون کی، ایشینیز بیتدی

آزادلیق و اؤزگورلوک، سعادت و حیات، بیزیم حاق‌قیمیزدیر، بیزیم حاق‌قیمیزدیر

شش‌رنگ (ایرانلی لزبین‌لر و ترنسجندرلر شبکه‌سی)

۲۲ اکتبر ۲۰۲۲ تصادف ائدیر ۳۰ مهر ۱۴۰۱
 

دْرؤت شما را بات

پَہ ایرانیانی مزن ترېن و شئوکترین تظاھرات مان گُوَستَگین ۵۰ سالا وَش یَھتے۔ 

 تْرَمپی چَہ زِر ئے آپا چَشئگ، پہ دریائے آپئے تامئے زانئگا بسّ انت، وحشی ېن لٹ و کُٹ، زشتی و درؤگ بندئگ، سِلکارېن مَستران کہ  چہ ژینا-مھسائے کؤشئےجنایتانی شریکی ئا رند، مئے درستانی ھِژم چِست کُرت، ھژمے کہ پہ اے جېڑہ ئے دېما برئگا مان شھر شھرئے خیابانان و ڈنّ چہ اېرانا پہ ما دلبڈّی یے بوت۔ 

نیکا شاکرمی سارینا اسماعیلزادہ حدیث نجفی غزالہ چلابی و  دِگہ جُوانېن و مَتُرسېن دُھت وُتی واھگ و آرزوانا مان ایرانئے ھیابانانی تھا گؤن شعار “جنین، زند، آجوئی” کوکار اش جَت و گؤن وُتی جانانی دَئیگا وُتی آجوئی بَھایا ءُ یَک انسانی زِندیا داتِش۔ 

ایران ئے ال جی بی تی چاگِرد:

ھمجنسگرا و تْرنس  ونانباینوری و اینترسکس ئے مردمان مَہ اے زھرشانیان مان  چاگِردے  کہ گېش شَہ چَھار دَھہ اِنت کہ چَہ پادمالی و ھُشونت و سیستِماتیکېن نَپرَت پَراکنی ئا رَنج ء کَّش انت  مان اے مزنېن جَمعیتا چہ مَہ ایرانئے ھَیابانان چِہ ڈن چَہ ایرانئے ھیابانانی تَھا مَاں  جَلاوَتَنی ءُ دَرمُلکیا

یَک ھَمدلین و ھَمبَستَگېن ھؤریی و ھمراھی داشتَگ انت۔ 

ما پَہ یَک کِرّ و گوئرے چَگَل داتَگېن جانان، کہ مئی دؤستی و زِندَگی ئے داب ءُ و مئی جنسیت ئے دَرشان و  بیان مَہ پَدمَنتَگین و تَنکّین مَردسالارانہ ېن ءُ دِگر جنس گرائین زندبُنیادی چارچوبا ھَمدَپ نَھنت، ما کہ مئی دؤستی و  پَسُندان جُرم  ھسابا یایَنت، و ھر اُمیتے ئے پْریشکے پہ مئی آیندہ ئا ھنچؤ زوت گؤن تَھاریا بَدَلء بیتہ کہ ھَیابانان یَھتَگېان بُگُؤشین کہ دِموکراسی مَہ ایرانا تھنا ھما وھدی  دستا کَپیت کِہ اے سالانی تمامېن سِتَمدیدَگین مَردُمانی ھَک و واھَگانی سَرا رَسیدَگی ببیت و آیانی اساسی ھکوک نہ اے کہ تیار کَنگ و ضمانت کَنَگ بِبَنت بَلکین ھَم زپت و زؤرے کہ آوانی سرا  بیت انت،  جُرم انگاری بہ بنت۔ 

ھان، ما ایرانئے ال جی بی تی پلاس ئے مُچّی شَہ شما پَھکان ءَ لوٹېن کہ شَہ پیسَرِیگېن تَجرُبَیان دَرس بِگِریت۔ 

مئے تُپاکی ئے کلمہ

تپاکی ئے کلمہ اگر پَہ دېم پہ دېمی گؤن مئی بیانئے آزاتیا پَہ کار گِرَگ ببیت گوڈا پدا یَک بَرے دِگہ یک شعاری پَہ زؤرانسری یَک دگہ مُچّی ئے نظر و ھیال اِنت۔ 

ما چَہ تنوع،تَکثُر، و اے دِگہ دئودموکراسی مُناسبَتان پشتیبانی کَنېن و وُتی تمام جُھد ءُ تلاشا پَہ یک چاگردے ئے جؤڑ کنئگا  ھمے بارَئوا کارمرزء کنېن۔ 

زهرا (ساره) ھمدانی و الھام چوبدار ھنگَت پَہ ھمجسگرایی ئے دیمبَری ئے تُھمتا مَہ بَندءُ زندان ئے تھا وتی حکمئے  اېلان بوئگئےانتظارا انت۔ 

نیکا ءُ ساریناءُ ھدیث ءُ سَد دگہ عزیزین مَردُم کہ وُتی جانا پَہ یَک بنیادی ھکّے ئے بَدل بَیَگا داتش، ھنو ما پہ اے جانان و ھزاران دگہ جان ءُ زندے کہ نېست ءُ تباہ بوتَگ انت، ذمّہ وار ءُ وُتی دستانا بُرز ءَ کنین ءُ گؤن ای شعارا وُتی ھمبستگیا گؤن پَھک آیانی کہ مَہ ای گْوئستگین شپ و روچان ایرانی آزمانا پُر چہ استارش کورت گُوشین کہ:

کَسم پَہ مھسا ءُ نیکایی ھونا کہ اشانی کار ھلاسِنت

آجوئی و رھایی و شادی و زندگی مئی ھَکؔ اِنت۔

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *