ایران: حکم اعدام فعالان اقلیت‌های جنسی و جنسیتی را لغو کنید! ساره (زهرا) صدیقی همدانی و الهام چوبدار باید فورا آزاد گردند!

ژنو، ۸ سپتامبر ۲۰۲۲ – سازمان‌های حقوق بشری ایلگای جهانی، ایلگا آسیا  و شش رنگ (شبکه لزبین ها و ترنسجندرهای ایرانی) امروز اعلام کردند: ایران باید بلافاصله از موضع خود در رابطه با حکم اعدام فعالان اقلیت‌های جنسی و جنسیتی زهرا صدیقی همدانی (ساره) و الهام چوبدار عقب نشینی کند و تمامی اتهامات علیه آنان را لغو سازد.

لوز النا آراندا و توئیسینا ییمانیا براون، دبیران کل سازمان جهانی ایلگا گفتند: «ما از تصمیم غیرانسانی ایران در صدور حکم اعدام دو فعال حقوق اقلیت‌های جنسی و جنسیتی خشمگین هستیم. ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که این مجازات وحشیانه را آشکارا محکوم کند. هم‌چنین از سازمان ملل متحد و تمامی آژانس‌های بین‌المللی درخواست می‌کنیم برای جلوگیری از این جنایت، هر آنچه در توان دارند، در گستره کامل قوانین بین‌المللی، انجام دهند. این حکم باید لغو گردد. ساره و الهام باید آزاد شوند.»

در پایان آگوست ۲۰۲۲ ، دادگاه انقلاب ارومیه در استان آذربایجان غربی هر دو نفر را به اتهام «افساد فی الارض» به اعدام محکوم کرد و به وکلای آنها ۲۰ روز فرصت داد تا نسبت به این حکم درخواست تجدیدنظر کنند. همانطور که گزارش همجنس گرا هراسی تحت حمایت دولت سازمان ایلگای جهانی اشاره می کند، مفاد مبهم «افساد فی الارض» هیچ اشاره صریحی به گرایش جنسی، هویت و بیان جنسیتی یا ویژگی های جنسی ندارد، اما با این وجود در گذشته علیه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی استفاده شده است.

در پی اعتراض بین‌المللی در واکنش به این خبر، خبرگزاری قوه قضاییه ایران اعلام کرد که این حکم مربوط به اتهامات قاچاق زنان به کشور همسایه صادر شده است.

شادی امین، هماهنگ کننده شبکه شش رنگ (شبکه لزبین‌ها و ترنسجندرهای ایرانی) گفت: «این گونه اتهامات غیر قابل اثبات است. مقامات جمهوری اسلامی سابقه دیرینه‌ای در اتهام‌سازی علیه فعالان به‌قصد توجیه مجازات‌های فیزیکی دارند. برای همه ما روشن است که آنچه اتفاق افتاده است روند قانونی ندارد و همه اتهامات علیه فعالان باید رفع شود.»

احکام اعدام در ایران در ماه های اخیر شدت یافته است. گزارش ‌ها حاکی از آن است که مقامات ایرانی حداقل ۲۵۱ نفر را بین ۱ ژانویه تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۲ طی الگوهای کاملاً مستند شده اعدام‌ هایی که به ‌طور سیستماتیک در پی محاکمه های به شدت ناعادلانه اجرا میشوند، به اعدام محکوم کرده‌اند.

ایران یکی از شش کشور عضو سازمان ملل است که تا به امروز در آن مجازات اعدام همچنان مجازاتی قانونی برای اعمال جنسی همجنس‌گرایان است. همچنین پنج کشور دیگر عضو سازمان ملل وجود دارند که برخی منابع نشان میدهند که مجازات اعدام ممکن است برای رفتارهای همجنس‌گرایانه توافقی اعمال شود، اما در آن‌ ها قطعیت حقوقی کمتری در مورد این موضوع وجود دارد.

در سال ۲۰۱۷، شورای حقوق بشر سازمان ملل قطعنامه‌ای صادر کرد که در آن مجازات اعدام به عنوان اعمال ممنوعیت برای روابط توافقی همجنس گرایان (در کنار موارد دیگر) محکوم شد. این قطعنامه بر اساس گزارش دبیر کل سازمان ملل متحد آنتونیو گوترش بنا شده است ، که وی در آن تأثیر نامتناسب این قوانین بر گروه‌های مختلف و اثرات تبعیض‌آمیز آن بر اساس جنسیت یا گرایش جنسی را بررسی می کند.

ما از تصمیم غیرانسانی ایران در صدور حکم اعدام دو فعال حقوق اقلیت‌های جنسی و جنسیتی خشمگین هستیم. ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که این مجازات وحشیانه را آشکارا محکوم کند. هم‌چنین از سازمان ملل متحد و تمامی آژانس‌های بین‌المللی درخواست می‌کنیم برای جلوگیری از این جنایت، هر آنچه در توان دارند، در گستره کامل قوانین بین‌المللی، انجام دهند. این حکم باید لغو گردد. ساره و الهام باید آزاد شوند.

لوز النا آراندا و توئیسینا یمانیا براون، دبیران کل سازمان جهانی ایلگا

 

درباره زهرا صدیقی همدانی و الهام چوبدار

زهرا صدیقی همدانی (ساره)، ۳۱ ساله، ساکن اربیل عراق زندگی بود و از یک پلتفرم مجازی برای صحبت در مورد حقوق اقلیت های جنسی و جنسیتی استفاده می کرد. او در اکتبر ۲۰۲۱ در ایران، هنگام تلاش برای عبور از مرز برای درخواست پناهندگی در ترکیه دستگیر شد. او پس از اینکه به دلیل شرکت در مصاحبه با بی بی سی فارسی و صحبت در مورد وضعیت اقلیت های جنسی و جنسیتی در اربیل هدف قرار گرفت، مجبور به فرار شد.

او به عبور غیرقانونی از مرز و همچنین “ترویج همجنسگرایی” متهم شده است، اگرچه هیچ مدرکی برای اثبات این اتهامات ارائه نشده است. گزارشها حاکی از آن است که ساره مجبور به اعتراف به این «جرایم» شده است – احتمالاً از طریق اعمال شکنجه، از جمله نگهداری در سلول انفرادی و تهدید به سلب حضانت دو فرزندش.

الهام چوبدار ۲۴ ساله صاحب مغازه لباس عروس و دوست ساره است که با او در برخی از جلسات لایو اینستاگرام حضور داشت. پس از دستگیری ساره، همین اتفاق برای الهام افتاد که به اتهام تشویق به فساد و فحشا متهم شد.

در پایان آگوست ۲۰۲۲ دادگاه انقلاب ارومیه در استان آذربایجان غربی هر دوی آنها را به اتهام «افساد فی الارض» به اعدام محکوم کرد و به وکلای آنها تنها ۲۰ روز فرصت داد تا درخواست تجدیدنظر کنند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *