فاکتورهای سلامت روان در جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌ قسمت دوم

قسمت دوم/ پرسش و پاسخ\

گروه‌های مختلف چگونه می‌توانند به بهبودی سلامت روان افراد ال‌جی‌بی‌تی کمک کنند؟

 

در میان افرادی که با جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌ در ستیز هستند یک نوع رفتار حیله‌گرانه وجود دارد.

این افراد عنوان می‌کنند که جامعه  ال‌جی‌بی تی ذاتا و اساسا افرادی ناراضی از گرایش و هویت خود هستند که با افسردگی و افکار خودکشی دست و پنجه نرم می‌کنند. بدون اینکه اشاره‌ای به فشارهایی که برشمردیم بکنند. یعنی عامل سرکوب و انزوای اجتماعی، فقر و استرس دائمی ناشی از هموفوبیا و ترنس فوبیا در جامعه و خشونت‌های مختلف را از معادله حذف می‌کنند

و نهایتا  به این نتیجه می‌رسند که جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌ را افرادی بیمار که دچار اختلال هستند تشکیل می‌دهند و با این تابوسازی‌ها از جامعه ال‌جی‌بی‌تی تصویری منفی برای کل جامعه می‌سازند.

  

چرا خانواده ال‌جی‌بی‌تی بیش از دیگران در معرض افسردگی، اضطراب و افکار خودکشی قرار دارند؟

زیرا در ایران در یک بستر و جامعه خشونت‌گر زندگی می‌کنند که دائما وجودشان را انکار می‌کند، تبعیض ها و خشونت های دائمی  و تابوی ناشی از جرم انگاری  و گره خوردن گرایش جنسی‌شان با اعدام و مجازات‌های قانونی به تنهایی یک موقعیت استرس‌زا و دردآور ایجاد می‌کند.

از طرفی  رویکرد هموفوبیک و ترنس فوبیک جامعه  و ستیزی که از کودکی با شخص وجود دارد می‌تواند رفته رفته در فرد نهادینه شود. این تناقض میان گرایش و هویت جنسیتی از یک طرف و اعتقادات و باورهایی که در فرد از کودکی نهادینه می‌شود موجب حس تنفر فرد از خود می‌شود و در ادامه می‌تواند به رفتارهای آسیب زننده به خود، افسردگی و افکار خودکشی بینجامد.

چگونه می‌شود بستری برای آشکارسازی فراهم کرد که به سلامت روان فرد ال‌جی‌بی‌تی‌ بیشتر کمک کند؟

در ایران به دلیل مسائل فرهنگی و قانونی موجود چالش‌ها و محدودیت‌های فراوانی در مقابل آشکارسازی وجود دارد. .

ابتدا وقتی فرد برای خانواده، دوستان یا نزدیکان‌اش آشکارسازی انجام می‌دهد انرژی عظیمی را که تاکنون برای سانسور و پنهان کردن بخشی از خود صرف می‌کرد، آزاد می‌شود. اگر پس از آشکارسازی مورد حمایت و پذیرش عزیزانتان قرار بگیرید در اعتماد به نفس  و عزت‌نفس شما بسیار تاثیر می‌گذارد.

اگر این آشکارسازی در نوجوانی و سنین بلوغ اتفاق بیفتد به شما کمک می‌کند که با اعتماد به نفس کافی جایگاه خود را در جامعه در آینده پیدا کنید. یاد می گیرید نیازهای خود را به نزدیکانتان در آینده منتقل کنید، یاد می‌گیرید از دیگران انتظار احترام گذاشتن به خود داشته باشید.

 

چگونه خانواده، مشاورین، روان‌درمان‌گرها، دوستان و… می‌توانند نقش حمایتگرانه در سلامت روان افراد ال‌جی‌بی‌تی که در سنین مختلف هستند داشته باشند و آن را بهبود ببخشند؟

 

اولین و مهمترین قدم آگاه کردن خود است.  یعنی شروع به مطالعه کردن و کسب آگاهی اما از مراجع و منابع درست و موثق. برای اینکه همه ی ما می دانیم که در ایران سیستم بر همه ی محتویات تولیدی نظارت دارد و آنچه که با ایدئولوژی آنها سازگار نباشد اجازه ی انتشار از کانال‌های رسمی ندارد.

یکی از این منابع برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر، خود جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌ هستند که معمولا با اشتیاق به سوالات پاسخ می‌دهند.

 

دو اینکه  در هر جایگاهی که هستید بسیار مهم است که نقش و تاثیر خودتان را به‌روی دیگر افراد جامعه بدانید. شما می‌توانید با افراد آسیب دیده ال‌جی‌بی‌تی‌ هم‌صحبت و حمایتگر باشید و در کم کردن این انزوا کمک کنید.

 

سه اینکه  اگر در محلی قرار گرفتید که فرد ال‌جی‌بی‌تی  در آن‌جا دچار مشکل یا خشونت قرار دارد به او نشان دهید که در کنارش هستید  و از او بپرسید آیا نیاز به کمک دارد؟ و تلاش کنید رنجش رو کمی التیام ببخشید.

 

مشاوران و روان‌درمانگران در ایران متاسفانه بسیار اطلاعات کمی دارند نباید فراموش کنیم که ما مشاورین و روان درمانگران پژوهشگر نیز هستیم. یعنی علاوه بر نقش مشاوره دائما باید اطلاعات خود را در زمینه‌های مختلف از نظر علمی به روز رسانی کنیم.

 

در انتها خانواده‌ها بدانند با منزوی کردن عزیزان‌شان که جزئی از خانواده رنگین کمانی  هستند و ایجاد محدودیت یا گرفتن وسایل ارتباطی آنها برای قطع کردن روابط‌شان نه تنها کمکی نخواهند کرد بلکه بسیار آسیب می‌زنند و آنها را از خود دور می‌کنند.

گرایش جنسی تغییر ناپذیر است.

 

برای اطلاعات بیشتر و کسب آگاهی می‌توانید به صفحه RAINBOWHELP@ در اینستاگرام سر بزنید و لینک جزوه راهنمای مشاوره هم جهت خواندن و یادگیری می‌توانید از اینجا  ذخیره کنید.

 

https://6rang.org/16356/

https://6rang.org/17887/

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *