همجنسگراستیزی در ماه افتخار؟

اکران انیمیشن «سال نوری» (Lightyear) شرکت دیزنی به دلیل داشتن یک صحنه‌ی کوتاه بوسه میان دو زن لزبین تا به اینجا در امارات، کویت و مالزی ممنوع شده است.

دفتر تنظیم رسانه وزارت فرهنگ و جوانان امارات در حالیکه سینماهای این کشور وعده‌ی به نمایش گذاشتن این فیلم را داده بودند در توئیتی بدون اشاره به جزئیات، اعلام کرد که سال نوری روز پنجشنبه به نمایش در نخواهد آمد و علت آن را نقض استانداردها و محتوای نامناسب برای به نمایش درآمدن عمومی در سینماهای ایالت متحده عربی عنوان کرد.

در بسیاری از کشورهای اسلامی خاورمیانه روابط همجنسگرایانه جرم‌انگاری شده و مجازات اعدام دارند. در دبی ممکن است برای گرایش جنسی همجنس‌خواهانه  ده سال و در ابوظبی چهارده سال حکم زندان صادر کنند. اگرچه چنین پیگردهایی به ندرت گزارش می‌شوند

همچنین متاسفانه اقداماتی از این دست در کشورهای مختلف مسبوق به سابقه بوده است. به عنوان مثال کمی پیش‌تر نمایش فیلم «جاودانه‌ها» (The Eternals) و همچنین دکتر استرنج در چند جهان دیوانگی (Doctor Strange in the multiverse of Madness) در عربستان و کشورهای دیگری نظیر چین به دلیل حضور شخصیت‌های ال‌جی‌بی‌تی‌آی+ ممنوع یا محدود شدند.

این در شرایطی‌ست که انواع فیلم‌ها و انیمیشن‌های بشدت خشونت‌بار برای کودکان و نوجوانان به راحتی در این کشورها در دسترس هستند. این ترس و نگرانی دولت‌های مستبد از عشق و گرایش جنسی متفاوت انسان‌ها و برای حفظ نظم موجود نشان از ضرورت مناسبات حفظ مناسبات دگرجنسگرایانه و هترونورماتیو برای منافع اینان دارد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *