«جنسیت X» در پاسپورت های آمریکایی

به گزارش سایت رسمی دولت آمریکا و خبرگزاری های دیگر نظیر سی‌ان‌ان و ان‌بی‌سی از ۱۱ آپریل سال ۲۰۲۲ شهروندان آمریکایی می‌توانند برای نخستین بار همانند شهروندان کانادایی، استرالیایی و نیوزلندی گزینه X یا بی‌جسیت را در کنار F به معنای زن و M به معنای مرد به منظور درج در پاسپورت‌های خود انتخاب کنند. این وعده از ماه جون سال گذشته داده شده بود و خبر قانونی شدن آن در ۳۱ مارچ امسال که روز مشاهده‌پذیری افراد ترنس بود منتشر شد.

طبق گزارش‌ها تخمین زده می‌شود که در آمریکا حدود ۱.۲ میلیون فرد با هویت جنسیتی «غیردوگانه» یا نان‌باینری و حدود ۴ میلیون «بیناجنسی» یا اینترسکس وجود دارند و در ۱۴ ایالت می‌بایست جراحی تطبیق جنسیت انجام شده باشد تا این افراد بتوانند جنسیتی را که از کودکی در اسناد رسمی‌شان درج شده است تغییر بدهند. 

این رویداد که جسیکا استرن Jessica Stern نماینده‌ی دیپلماتیک حقوق اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در آمریکا از آن به عنوان برداشتن یک قدم «بسیار مهم» یاد می‌کند، حاصل یک نبرد حقوقی نسبتاً طولانی در آمریکا است. در سال ۲۰۱۵ دانا زیم Dana Zzyym به عنوان یک بیناجنس، وقتی می‌خواست پاسپورت خود را دریافت کند و هویت جنسی‌اش تایید نشد، درخواست کرد گزینه‌ی دیگری غیر از مرد و زن  در اختیارش بگذارند اما با مخالفت روبرو شد و نتوانست به جلسه‌ی بین المللی بیناجنسی‌ها در مکزیک سفر کند. او به خاطر این محرومیت به دادگاه شکایت کرد. 

استرن در مقاله‌ی جو یورکابا  Jo Yurcaba  که در سایت NBC News منتشر شده‌است می‌گوید: واقعیت جامعه به ما نشان می‌دهد که هویت‌ها، بیان‌ها و گرایش‌های جنسی گوناگونی وجود دارد و همه‌ی انسان‌ها همیشه در دو دسته زن و مرد قرار نمی‌گیرند و برای ما این به‌روزرسانی ضروری است چرا که واقعیت حضور اجتماعی افراد ترنسجندر، بیناجنسی و نان باینری و در کل تمامی افرادی که با این نظام دوگانه جنسی و جنسیتی منطبق نمی‌شوند نشان می‌دهد که طیف گسترده‌ای از انسان‌ها وجود دارند که می‌بایست به عنوان شهروند شناسایی شوند. بنابراین هدف از این کار نه ارائه‌ی یک تعریف تازه و یا دادن امتیاز، بلکه صرفاً برای شناسایی بهتر صاحبان پاسپورت و به رسمیت شناختن حق زندگی آن‌هاست. 

البته باید گفت همچنان مشکلات و چالش‌هایی وجود خواهد داشت. به عنوان مثال گواهینامه  رانندگی یا دیگر مدارک هویتی می‌بایست با این طرح هماهنگ شوند و عده ای نیز معتقدند که بهتر است همانند  کشوری چون هلند اساساٌ جنسیت را ازکارت‌های شناسی حذف کنند اما بدون شک این گامی که کشور آمریکا در راستای عدالت اجتماعی بیشتر بر خواهد داشت می‌تواند مزایای بسیاری  داشته باشد و توجه افراد بیشتری را نسبت به این موضوع جلب کند.

در سایت دولت آمریکا آمده است: بعد از بررسی‌ها و شنیدن نظرات متخصصان، خانواده  رنگین کمانی‌ها و عموم مردم به این نتیجه رسیدیم که در راستای آزادی، کرامت و برابری انسانی می‌بایست اجازه دهیم این گروه اجتماعی نیز بتوانند آزادانه بیان جنسی و جنسیتی متناسب با واقعیت زندگی خود را به نحو قانونی داشته باشند. 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *