خراب‌کاری سایبری برای مقابله با ما

در روزهای گذشته به چند صفحه اینستاگرام فعال در حوزه کنشگری جنسیت حملات گسترده‌ سایبری صورت گرفته است. این اولین باری نیست که نیروهای اطلاعاتی و امنیتی و دستجات لات و لمپن با حملات سایبری اقدام به حذف و بستن صفحات افراد و رسانه‌ها در فضای مجازی می‌کنند. صفحاتی که در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی، حقوق زنان و همین‌طور حقوق افراد جامعه ال‌جی‌بی‌تی فعال هستند. موضوعاتی که می‌تواند خط و مشی سیاست‌هایی را که حکومت بر پایه‌های آن استوار است، به نقد کشیده، آگاهی رسانی کرده و تغییر ایجاد کند و اساس این مناسبات را به لرزه درآورد.

اینگونه اقدامات را در هک صفحه عقیل عبیات، حملات سازماندهی شده به شادی امین که فراخوان آن در کانال های تلگرامی ارتش سایبری و صفحاتی که نظریات هموفوب و ترنس فوب را تبلیغ و حول آن سازماندهی می کنند، داده شده بود، ایجاد پیج های با نام های مشابه برای تشکل های معتبر جامعه ال جی بی تی و از جمله شش رنگ را شاهد بوده ایم و در این باره هشدار داده ایم.

باندهای لات و هموفوب و ارتش سایبری، کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی خود قرار حمله به فعالین این حوزه را تنظیم و سازماندهی شده به  فحاشی، تشویق به تخریب و ریپورت صفحات ال‌جی‌بی‌تی و فعال در زمینه حقوق بشر می‌پردازند. یکی از این صفحات با نام سورنا.دارک ادعا می‌کند که موفق به حذف صفحات ال‌جی‌بی‌تی در اینستاگرام شده است و موفقیت خود را در استوری با جملات توهین‌آمیز علنی می‌کند.

به‌تازگی صفحه «امیرا ذوالقدری » فعال حقوق اقلیت‌های جنسی/جنسیتی مورد هجوم ارتش سایبری قرار گرفته و همزمان با بسته شدن صفحه اینستاگرام او، صفحه چند تن از فعالان دیگراین حوزه نیز مورد هجوم ارتش سایبری بوده است.

امیرا در توصیف حمله‌ها می گوید: «​​. به صورت ممتد داشتم، پیام‌‌های خشونت آمیز از سمت صدها اکانت‌ ناشناس در تلگرامم دریافت می‌کردم. این پیام ها تا به امروز ادامه داشته‌اند و حاوی محتوایی‌هایی مانند تشویق به خودکشی، •تهدید به قتل، ربایش و تجاوزبه  من در کانادا، تشریح قتل و تجاوز خانواده‌ام در ایران، عکس سوزاندن پرچم شش رنگ، پرچم اسرائیل، سمبل های فمینیزم، عکس خودم با طناب دار و …. هستند.»

او در ادامه می‌افزاید: «بعد از گذشت چند وقت از شروع حملات متوجه هویت یابی گروهی برخی از اکانت‌ها تحت عنوان ضد نجاست، کوسه‌های آتشین، دکتر استاپ، جبه النفره، وینچسترز، آنتی لگبت_لگبت …  شدم. به غیر از نام ‌ها و عبارت های مشابه در بایو، بسیاری از آنها نیز عکس ها یا اموجی هایی در پروفایل شان استفاده می کردند که مشترک بود. مثل عکس هیتلر، پرچم نازی، علامت نئونازی‌های ایران، عکس خامنه‌ای، عکس رئیسی، عکس های ترسناک، عکس کوسه، عکس افرادی که برای من ناشناخته هستند، اموجی موآی و…آنها همچنین زبان مشترکی داشتند. از عبارت و جمله بندی های شبیه به هم استفاده میکردند. بسیاری از پیام ها کپی شده بودند و هیچ کدام در محتوا فراتر از دیگری نمی‌رفتند و حتی غلط های املایی و نگارشی مشترک داشتند.»

باید این حملات را محکوم کرد و نگذاریم قربانیان این حملات تنها بمانند. 

می دانیم کهاین تمهیدات، اتفاق جدیدی نیست و موج این حملات از چندی پیش آغاز شده و فعالین و یا فعالیت های حوزه های دیگر را هم در برمی گیرد. برای مثال چندی پیش در سالگرد شلیک سپاه به هواپیمای اوکراینی، اینستاگرام، هشتگ #من_هم_شمعی_روشن_خواهم_کرد را حذف کرد که با اعتراضات گسترده در پی آن، مجبور شدند، هشتگ را برگردانند.

طی روزهای گذشته نیز همزمان با سفر «ابراهیم رئیسی»، رئیس‌جمهور وقت ایران به روسیه، که تصاویری از او در حال خواندن نماز در کاخ کرملین در رسانه‌ها خبرساز شد، صفحه اینستاگرام کمدین معروف «زینب موسوی» معروف به «امپراطور کوزکو» که در ویدئویی این حرکت رییسی را به تمسخر گرفته بود، با گزارش‌های دسته‌جمعی گروه های فشار سایبری وابسته به حکومت از دسترس خارج شد. این اقدامات نشان دهنده این است که شبکه‌های اجتماعی نقش موثری در آگاهی‌رسانی عمومی ایفا می‌کنند و این حاکمیت را نگران کرده  و وادار به اقدامات خرابکاری اینچنینی می‌کند.

بایستی وسیعا سیستم رسیدگی و بررسی اینستاگرام، لااقل در بخش فارسی آن را مورد پرسش و پاسخگویی قرار داد. به همین دلیل از دوستان داوطلب که به زبان انگلیسی تسلط دارند می خواهیم چنین متون اعتراضی را ترجمه و برای نهادهای ذیربط ، رسانه ها و بخش شکایات اینستاگرام ارسال کنند.لطفا ما را در جریان اقدامات‌تان و نتایج آن بگذارید. متون ترجمه شده را برای ما هم ارسال کنید، تا در رایزنی های خود از آنها بهره بگیریم.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *