ممنوعیت درمان اصلاحی در کانادا – مانی عظیم زاده

عبارتِ «کانورشن تراپی» که ترجمۀ تحت اللفظی آن درمان اصلاحی  است، روشی شبهِ علمی (به معنای غیرِ علمی و در تضاد با روش‌های علمی) است برای به اصطلاح درمانِ همجنس‌گرایی و دوجنس‌گرایی و تبدیلِ آن‌ها به دگرجنس‌گرایی. این درمانِ شبهِ علمی که در ظاهر از روش‌های روان‌شناختی، پزشکی و معنوی بهره می‌گیرد، در عمل با فشار آوردن به فردِ غیرِ دگرجنسگرا او را تحتِ فشارِ روانی و گاه جسمیِ زیادی قرار می‌دهد تا از داشتنِ گرایشِ جنسیِ خود دست بکشد و از هنجارهای معمولِ دگرجنس‌گرایانه پیروی کند.

درمان اصلاحی یکی از شیوه‌های به شدتِ آسیب‌زاست که از خطوطِ مشی و باورها و اعتقاداتِ ضدِ همجنسگرایانه و هنجارسازیِ دگرجنسگرایی پیروی می‌کند. درمان اصلاحی با وجودِ مخالفتِ بسیاری از پزشکان و روان‌شناسان، هنوز در برخی جوامع رایج است.

۷ ماهِ دسامبرِ سال ۲۰۲۱، مجلسِ سنای کانادا با تصویبِ سریع و خارج از روالِ عادیِ کارِ این مجلس، طرحِ ممنوعیتِ این به اصطلاح درمان را در کانادا تأیید کرد. این طرح با وجودِ اینکه در ماهِ ژوئنِ گذشته توسطِ بیش از نیمی از نمایندگانِ محافظه‌کار رد شده بود، این بار پس از پیشنهادِ رهبرِ موقتِ محافظه‌کاران در مجلسِ سنای فدرال موردِ بررسیِ سریع قرار گرفت و به سرعت تصویب شد. این طرح هفتۀ پیش پس از تصویب در مجلسِ عوامِ کانادا به مجلسِ سنا ارسال شده بود. در آن مجلس نیز اعضای محافظه‌کار پیشنهادِ بررسیِ سریع و خارج از دستورِ این طرح را داده بودند.

مطابقِ این طرح واداشتنِ افراد به درمان اصلاحی که منجر به تحملِ آسیب‌های روحی و فیزیکی خواهد شد، همینطور قرار دادنِ افراد زیرِ هجده سال تحتِ درمان اصلاحی در خارج از کشورِ کانادا، و همچنین درآمدزایی از این درمان و تبلیغِ آن ممنوع خواهد بود.

جالب است که این حرکتِ اعضای حزبِ محافظه‌کارِ سنا، به گفتۀ خودِ ایشان با هدفِ سیاسیِ مخالفت با حزبِ لیبرال انجام شده تا به مردم نشان دهد که این تنها حزبِ لیبرال نیست که قصدِ دفاع از شهروندانِ کانادایی و آزادیِ ایشان را دارد.

با وجودِ پیش‌قدم شدنِ حزبِ محافظه‌کار در تصویبِ سریع و خارج از روالِ معمولِ سنا، کمپینِ ائتلافِ زندگی در کانادا که مخالف با سقطِ جنین هستند و نفوذِ چشم‌گیری بر حزبِ محافظه‌کار دارد، تصویبِ این طرح را محکوم کرده است. گروه‌های محافظه‌کار و مذهبی‌های تندرو از موافقانِ جدیِ درمان اصلاحی هستند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *