خبر کوتاه است: «هرات، مزار شریف، کابل…افغانستان سقوط کرد.»

در شرایطی به سر می‌بریم که افغانستان در سرعت عجیبی به دست طالبان افتاده است. با سقوط افغانستان و افتادنش به دست نیروهای طالبان، حالا کورسوهای امید و تغییر وضعیت در این کشور برای بسیاری به تاریکی زده است. جهان بین‌الملل به شکلی بی‌عمل به این وضعیت نگاه کرد و افغانستان را با طالبان تنها گذاشت. ما نیز بهت زده چونان همکاران و دوستان همرزمان افغانستانی‌مان به سرعت این تحولات نگاه می‌کنیم و نگران وضعیتی هستیم که افغانستان در این غفلت جهانی با آن رو به رو است. ما جامعه بین المللی را نسبت به وضعیت شهروندان افغانستان که حالا، دوباره، به اسارت طالبان گرفته شده‌اند، مسئول می‌دانیم.

در این میان جمهوری اسلامی این تحولات را بیشتر به عنوان فرصت می بیند و تا کنون نیز بارها در خفا و یا آشکار حمایت از نیروهای طالبان را در دستور کار داشته است.

بی‌شک جامعه مدنی و مترقی سیاسی، زنان، جامعه ال جی بی تی، فعالان پیشرو و در کل،  جامعه مدنی افغانستان، به شدت از این تحولات سریع و ناعادلانه به بی‌رحمانه‌ترین شکل ممکن ضربه خواهد خورد. ما نیز نگران جان‌هایی هستیم که زین پس بیشتر باید در زیر سایه ترس و تهدید طالبانی زندگی کنند. جامعه جهانی نسبت به این وضعیت مسئول است.

 

در شرایطی که افغانستان یکی از معدود کشورهای جهان است که برای رابطه دو همجنس مجازات اعدام دارد و به خاطر رویکرد فاجعه آمیز طالبان نسبت به حقوق بشر و تجربه نقض آشکار آن، بسیار نگران زنان و جامعه ال جی بی تی افغانستانی هستیم. همینطور نگران پناه‌جویان و آوارگان جنگی افغانستان، نگران دختران جوانی هستیم که به صورت سازماندهی شده مورد خشونت جنسی توسط طالبان قرار گرفته و می‌گیرند.

آرتمیس اکبری، کنشگر حوزه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی از افغانستان در این رابطه به شش‌رنگ می‌گوید:«جامعه ال‌جی‌بی‌تی افغانستان یک قشر به حاشیه رانده شده به معنای واقعی است. چه در بین مردم و چه در بین رسانه‌ها. هیچ رسانه‌ای در مورد نگرانی‌ها و ترس های جامعه ال‌جی‌بی‌تی از آمدن طالبان نمی گوید. از ترس زنان، اقلیت های دینی و قومی  می‌گویند اما حرفی از جامعه ال‌جی‌بی تی نیست. وظیفه ما این است که از طریق تریبون هایی که داریم برای رساندن صدای این جامعه که صدایی ندارند استفاده کنیم.»

در چنین شرایطی است که ما، شش‌رنگ (شبکه لزبین‌ها و ترنسجندرهای ایرانی)، ضمن اعلام همبستگی با مردم افغانستان، و مردم ایران که تحت فشار بی تدبیری و بی مسئولیتی جمهوری اسلامی زیر بار فشار مرگ و بیماری کرونا به سر می برند، تصمیم گرفتیم برگزاری دومین جشن مجازی افتخار جامعه ال جی بی تی ایران، که قرار بود در ۲۲ آگوست برگزار شود، را به تعویق بیندازیم. در همینجا از تمام کسانی که برای برگزاری این مراسم در کنار ما بوده و با ارسال پیام و ویدیو زحمت کشیدند تشکر می کنیم و برگزاری این مراسم را به زمان مناسب‌تری موکول می‌کنیم.

امیدواریم شاهد تغییر این وضعیت و بهبود اوضاع  به نفع مردم هر دو کشور باشیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *