شخصیت‌های ال‌جی‌بی‌تی در محصولات دیزنی

فیلم جدید دیزنی که  توسط پیکسار منتشر شده است،  یک  شخصیت آشکارا کوییر را نمایش می‌دهد.این یک اتفاق بزرگ در محصولاتی از یک کمپانی مثل دیزنی است.

انیمیشن «به پیش» ( Onwards) یک دنیای فانتزی که در آن‌ جن و پری و شخصیت‌های خیالی در دوره‌ای از زندگی‌شان که دیگر جادو منسوخ شده را به تصویر می‌کشد.در ساکنان این شهر شخصیت‌های کوییر هم به چشم می‌خورند.

صداپیشه افسر اسپکتر ( Specter)، لِنا وایت، اولین زن لزبین برنده جایزه امی، از تجربه آشکارسازی خود برای این شخصیت الهام گرفته است.

 در یک صحنه از فیلم، اسپکتر کاری را انجام می‌دهد که هیچ شخصیت دیگری از پیکسار قبلاً انجام نداده است: او به طور معمول و آسوده به رابطه همجنسگرایانه خود اشاره می کند. سایه اولین شخصیت در یک فیلم انیمیشنی  دیزنی است که در یک خط دیالوگ به صراحت به کوییر بودنش اشاره می‌کند.

 

 این اتفاق  یک لحظه تاریخی برای دیزنی است زیرا سال‌هاست به دلیل کمبود شخصیت‌های کوییر که در فیلم‌هایش به راحتی قابل تشخیص باشند، مورد انتقاد شدید  قرار می‌گرفته است.  به گفته گروه حمایت از رسانه‌ ها ( GLAAD)، استودیوی والت دیزنی ضعیف‌ترین سابقه در نمایش دادن و به رسمیت شناختن  تنوع جنسی و جنسیتی از بین تمام استودیوهای اصلی فیلم که این گروه از سال ۲۰۱۲ردیابی کرده، داشته است.

 

 جهان سینمایی مارول اولین شخصیت کوییر خود را در “انتقام جویان: پایان بازی” در سال ۲۰۱۹ در قالب یک مرد ناشناس که در صحنه ملاقات گروهی ظاهر شده بود و به طور تصادفی از قرار ملاقات با مردان نام می برد، نشان می دهد.

 

 در قسمت  “ظهورِ اسکای‌واکر” در سال ۲۰۱۹ در فیلم حماسه “جنگ ستارگان” با اولین لحظه کوتاه اما مشهودِ بوسه دو زن مواجه می‌شویم.، 

 حقیقت آن است که، اگرچه استودیوهایی همچون  دیزنی  از «منفی انگاری جامعه  کوییر» دور شده‌اند اما غالبا شخصیت‌های ال‌جی‌بی‌تی فقط برای طرفدارانی با چشمان تیزبین قابل مشاهده هستند.  در میان کارتون های سینمایی اخی، زوج هایی که  لزبین به نظر می‌آيند  در پس زمینه “داستان اسباب بازی ۴” (۲۰۱۹) و “در جستجوی دُری ” (۲۰۱۶) مشاهده شده‌اند.

 

 در انیمیشن «زوتوپیا» محصول سال ۲۰۱۶ یک زوج بز کوهی با سبک زندگی متفاوت را نشان می‌دهد . پس از آنکه برخی تماشاگران به نام خانوادگی مشترک این دو بز کوهی نر در فیلم اشاره کردند، جَرد بوش ، یکی از کارگردانان، تایید کرد آن‌ها یک زوج متاهل همجنسگرا هستند.

 

 اما گاهاً با ورود این  فیلم ها به بازارهای بین المللی، این صحنه ها سانسور و حذف  می شوند.  گزارش شده است که روسیه صحنه افسر سایه (Spector) در انیمیشن”به‌پیش” را با جایگزینی کلمه “دوست دختر” با “شریک” سانسور کرده است.  همچنین گزارش شده است که این فیلم به علت ارجاع به کلمه ی “دوست دختر” در کشورهایی از جمله کویت، عمان، قطر و عربستان سعودی  اجازه پخش نگرفته است.

بازنمایی  معنادار جامعه کوییر از جهت تاثیری که با دیدن انعکاس زندگی و واقعیت هایمان در تلویزیون بر نحوه نگا‌همان روی مامی گذارد،بسیار مهم است.  کودکان  ال‌جی‌بی‌تی و کسانی که در خانواده‌های کوییر بزرگ می‌شوند شایسته دیدن تجربیات خود در فیلم های خانوادگی و نمایش‌های تلویزیونی هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *