لغو رژه افتخار تفلیس پس از حمله گروه‌های راست افراطی به مراکز سازماندهی آن

سازمان‌دهندگان رژه افتخار در گرجستان، پس از حمله خشونت‌آمیز گروه‌های راست افراطی به مقر فعالان ال‌جی‌بی‌تی و روزنامه نگاران،این رویداد را لغو کردند. به نظر می‌رسد  نخست‌وزیر کشور گرجستان  راهپیمایی افتخار را عامل این حملات می داند.

 فیلم و عکس‌ها  نشان می‌دهد که معترضان ضد همجنسگرایان در یک ساختمان سه طبقه  نقشه  ورود به مرکز رژه افتخار تفلیس در پایتخت گرجستان برنامه ریزی می کردند، این در حالیست که در محلی دیگر مردانی با ریش بلند و در لباس منتسب کشیشان،  ۲۰ روزنامه نگار را مورد ضرب و شتم قرار دادند. ایلیا توالیاشویلی، اپراتور دوربین برای کانال یک صداوسیمای ملی گرجستان و تونیکه مَنداری،  روزنامه نگار رادیو آزاد اروپا / رادیو آزادی از افرادی هستند که به دلیل جراحات وارده نیاز به مراقبت پزشکی پیدا کردند.گزارش‌هایی از حمله معترضین با چاقو به خبرنگاران نیز منتشر شده است.

ایراکلی گاریباشویلی، نخست وزیر وقت گرجستان، روز دوشنبه ادعا کرده  که سازمان دهندگان راهپیمایی افتخار این خشونت‌ها را برانگیخته‌اند و گفته است: “برگزاری چنین تظاهرات‌هایی در مکان‌های عمومی که منجر به مخالفت مدنی شود، ” غیرمنطقی “است. 

برگزارکنندگان متعاقبا اعلام کردند که راهپیمایی برگزار نمی‌شود.  آنها همچنین خاطر نشان کردند که : “جنگی علیه جامعه مدنی و ارزشهای دموکراتیک در جریان است .” 

“اقدامات دولت به وضوح نشان داده است كه آنها نمی خواهند وظیفه نظارتی خود را انجام دهند.  بی کفایتی مسئولین حکومتی، سلامتی  و زندگی شهروندان گرجستانی  را به خطر انداخته است.”

 

 این اولین بار نیست که رژه افتخار در تفلیس، شهری با اجتماعات ال جی بی‌تی زنده و پر جنب و جوشش با خشونت مواجه می‌شود. جامعه‌ای که خشونت بر علیه همجنسگرایان به رهبری سیاستمداران فوق محافظه کار و رهبران کلیساهای ارتدکس را نیز دیده است.

 

 در سال ۲۰۱۳، کشیشان هنگام حمله به رژه افتخار در تفلیس  شعار “نه به همجنس گرایان” سر دادند.این اقدام  سازمان دهندگان را مجبور به مخفی کردن نگه داشتن آن کرد.

  این خشونت تلاش های دولت گرجستان-که به دنبال روابط مستحکم تر با اروپا است- برای تقویت اعتبارات دموکراسی خواهانه و حقوق بشری تضعیف کرده است.

 شش سال طول کشید تا در سال ۲۰۱۹ راهپیمایی افتخار در تفلیس با نام  “راهپیمایی وقار و عزت” به خیابان ها بازگشت. “جورجیا تاباگاری” مدیر برگزاری این رژه گفت: “راهپیمایی افتخار همیشه بحث برانگیز است.” وی همچنین با اشاره به ناکارآمدی فعالیت های دولت در خصوص مبارزه با همجنسگراستیزی گفت: “اما تا چه مدت می‌توان پنهان شد؟”

 

 با وجود مبارزه علیه این رویدادها، برنامه‌های جامعه ال جی بی تی طی چند سال گذشته به صورت مسالمت آمیز برگزار شده بود و خشونت دوشنبه گذشته نشانه عقبگرد بود.  طبا غاری مدیر اجرایی برگزاری رژه افتخار گرجستان  گفت: “ما شاهد یک شکست بزرگ دولتی هستیم.”

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *