اعتراض کنشگران اجتماعی و فعالان حوزه ال‌جی‌بی‌تی به نفرت‌پراکنی قطب‌الدین صادقی

گروهی از کنشگران ایرانی حوزه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی، فعالان مدنی و هنرمندان، در اعتراض به نفرت‌پراکنی قطب‌الدین صادقی علیه جامعه ال‌جی‌بی‌تی (همجنسگرایان، دوجنس‌گرایان و افراد ترنسجندر)، بیانیه‌ای منتشر کرده‌اند.


این بیانیه با امضای اولیه ۷۰ امضاکننده منتشر شد و تا این لحظه توسط ۴۲۰ نفر در پلتفرم دادخواست امضا شده‌است. در این بیانیه برسیاست جداسازی محوطه تئاترشهر با ارجاع به جامعه ال‌جی‌بی‌تی (کوئیر) اعتراض شده است. امضاکنندگان بیانیه می‌گویند «ما رها نخواهیم شد اگر از تکه‌های پیکر ما، دیگری ساخته شود و در بند بماند»
قطب‌الدین صادقی چندی پیش در گفتگو با هنرآنلاین گفته بود: «محیط پیرامون تئاتر شهر تهران، مکانی برای حضور اراذل و اوباش، خلافکاران و دگرباش‌ها شده است که قداست فرهنگی این مجموعه را رعایت نمی‌کنند.»
امضاکنندگان این بیانیه به این رویکرد ضد انسانی اعتراض کرده‌ و خواسته‌اند این افراد در مقابل اظهارات خود پاسخگو شوند. مطالبه اصلی این بیانیه این است که بیش از این «در برابر این ننگ و داغ ننگسازی اجتماعی حول جامعه ال‌جی‌بی‌تی و دیگر گروه‌های تحت تبعیض و سرکوب سکوت نشود و گروه‌های اجتماعی متفاوت به نفرت‌پراکنی علیه جامعه کوییر اعتراض کنند.»
این‌بار نیز هنرمندان، کنشگران جامعه کوییر و فعالان مدنی در مقابل نفرت‌پراکنی علیه جامعه ال‌جی‌بی‌تی، متحدانه در کنار هم ایستاده‌اند و موضع خود را اعلام و مشخص کرده‌اند. این انسجام و اتحاد می‌تواند راهی دلگرم‌کننده را نوید دهد که در آن، گروه‌های مختلف جامعه در مقابل تبعیض و بی‌عدالتی و سرکوب گروه‌های در حاشیه، سکوت نمی‌کنند.
بازتاب این بیانیه در رسانه‌های فارسی زبان خارج از ایران، از جمله بی‌بی‌سی فارسی و ایران‌اینترنشنال و … باعث بازتاب کم سابقه این اعتراض و افزایش حامیان آن شد.
شش‌رنگ، از همه شما دعوت می‌کند تا در این حرکت جمعی و اعتراض اجتماعی همراه شوید.

متن کامل این بیانیه را ادامه بخوانید:

بیانیه جمعی کنشگران جامعه ال جی بی تی به همراه هنرمندان علیه دیگری‌سازی جامعه کوئیر حول فضای تئاتر شهر 

جمعی از کنشگران جامعه ال جی بی تی، فعالان مدنی و سیاسی، خبرنگاران و هنرمندان طی بیانیه‌ای، اعتراض خود را به قطب الدین صادقی، مدرس و کاگردان تئاتر در ایران، در مورد دیگری‌سازی جامعه ال جی بی تی در رابطه با جداسازی فضای حول تئاتر شهر به وسیله اشاعه داغ ننگ علیه جامعه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی را طی بیانیه‌ای اعلام کردند.

 

این بیانیه که به امضا‌های اولیه بیش از هفتاد فعال مدنی، هنرمند، کنشگر جامعه ال جی بی تی و روزنامه‌نگار درآمده‌است، در وبسایت درخواست منتشر شده‌است. در متن این بیانیه آمده‌است: «رویکرد قطب الدین صادقی در این مورد ادامه سیاستی است که در عین جرم‌انگاری حیات همجنسگرایی، بیمار انگاشتن جامعه ال‌جی‌بی‌تی و پزشکینه کردن هویت ترنس همواره با سیاست حذف و به حاشیه راندن این گروه اجتماعی، این بخش از جامعه را دائما با  داغ ننگ مواجه می‌کند. تابو و داغ‌ ننگ هایی که قرار است هر مساله و مشکلی را، از ویروس کرونا تا  واکسن کرونا تا فضای ناامن شهری را به جامعه ال‌جی‌بی‌تی ربط دهد. داغ ننگی که گویا هرگاه قافیه تنگ شد، به کار می‌آید و با فریاد وانفسا در همدستی شوم با حکومت، جامعه ال‌جی‌بی‌تی را ، مسبب اصلی یا دست کم  یکی از عوامل معضلات اجتماعی معرفی می‌کند.»

 

در خبری که در ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ منتشر شده است به نقل از قطب الدین صادقی در دفاع از سیاست جداسازی فضای تئاتر درج شده است: ««محیط پیرامون تئاتر شهر مکانی برای حضور اراذل و اوباش، خلاف‌کاران و دگرباش‌ها شده است که قداست فرهنگی این مجموعه را رعایت نمی‌کنند. باید حریم مجموعه تئاتر شهر مشخص شود، اتفاقات شرم‌آوری در اطراف این بنا رخ می‌دهد.»

 

پس از انتشار این خبر بخشی از جامعه ال جی بی تی در شبکه‌های اجتماعی و در اتاق‌های کلاب‌هاوس شروع به اطلاع رسانی کردند. کنشگران جامعه ال جی بی تی معتقد هستند که نظرات قطب الدین صادقی در این مورد، ادامه سیاست‌های جمهوری اسلامی در راستای انگ‌سازی حول جامعه ال جی بی تی و پنهان کردن مشکلات ریشه‌ای در پس این داغ ننگ‌هاست.

 

این کنشگران ضمن اعتراض به این سیاست‌ها رو به جامعه کنشگران سیاسی، مدنی و فعالان رسانه حرف می‌زنند و می‌گویند: «ما ضمن اعتراض به این رویکرد ضد انسانی و البته نه تازه، ضمن پاسخگو کردن این افراد  یادآور می‌شویم که تاریخ نشان داده‌ است که به حاشیه رانده شدگانی چون جامعه ال‌جی‌بی‌تی و فرودستان اجتماعی و اقتصادی این سیاست‌ها، همدستی‌ها و سکوت‌ها را از یاد نخواهند برد.  مطالبه ما، جمعی از کنشگران جامعه ال‌جی‌بی‌تی (کوئیر)، فعالان مدنی و هنرمندان از کنشگران مدنی، هنرمندان و فعالان سیاسی و رسانه‌ای اینست که: «بیش از این در برابر این انگ و ننگ‌سازی اجتماعی حول جامعه  ال‌جی‌بی‌تی (کوئیر) و دیگر گروه های تحت تبعیض و سرکوب  سکوت نکنند.  «ما» رها نخواهیم شد اگر از تکه‌های پیکر»ما» «دیگری» ساخته شود و در بند بماند.

برای امضای این بیانیه روی لینک بزنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *