"هم‌جنس‌گرایی بیماری نیست"؛ اعلام موضع رسمی انجمن روان‌پزشکان هند

رئیس انجمن روانپزشکان هند درباره بیانیه اخیر این انجمن گفت: «معتبرترین منابع روانپزشکی در جهان هم‌جنس‌گرایی را از فهرست بیماری‌ها حذف کرده‌اند.» (Photo: istock)

اعلام موضع شفاف و قاطع از سوی برترین نهاد مرتبط با بهداشت روان در این کشور می‌تواند زندگی بسیاری از کودکان، نوجوانان و جوانان را از سردرگمی و بی‌پناهی نجات دهد.
پزشکان و فعالان ال‌جی‌بی‌تی‌کیو ابراز امیدواری کرده‌اند که این بیانیه در پایان دادن به درمان‌های اصلاحی گرایش جنسی به کار آید.

به گزارش هندوستان تایمز، انجمن روانپزشکان هند (Indian Psychiatric Society (IPS)) که بزرگ‌ترین انجمن متخصصان بهداشت روان در این کشور به شمار می‌رود، برای نخستین بار موضع خود را در خصوص هم‌جنس‌گرایی اعلام کرد و از ۳۰۰۰ عضو خود خواست دیگر “هم‌جنس‌گرایی را بیماری ندانند”.
در سال ۲۰۱۶، این انجمن برای رسیدگی به مسائل خاص افراد لزبین، گی، بایسکشوال، ترنس‌جندر و کوییر گروهی تشکیل داد. این نخستین موضع‌گیری و بیانیه این انجمن پس از این اقدام است. این اطلاعیه از این جهت مهم است که برخی روانپزشکان در هند از روش‌هایی برای تغییر همجنس‌گرایان استفاده می‌کنند.
دکتر آژیت بهیده (Dr Ajit Bhide) رئیس این انجمن با انتشار ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی گفت:
«این حرکت قدمی در مسیر صحیح است… برخی افراد دگرجنس‌گرا نیستند و ما هم نیازی به سرزنش آن‌ها نداریم، نیازی به مجازات و یا طرد کردن آن‌ها نداریم.»
وی افزود:
«گرایش جنسی یا  تمایل جنسی فرد هر چه باشد، مادامی که هیچ فرد دیگری آسیب نمی‌بیند، افراد باید اجازه داشته باشند این گرایش را در عمل داشته باشند.»

حذف نگاه پزشکینه مقدمه پایان دادن به تبدیل‌درمانی

پزشکان و فعالان ال‌جی‌بی‌تی‌کیو از بیانیه انجمن روانپزشکان استقبال کرده و ابراز امیدواری کرده‌اند که این بیانیه در متوقف کردن درمان‌های اصلاحی گرایش جنسی به کار آید.

پارلمان اروپا درمان گرایش به همجنس را محکوم کرد

دکتر کِرسی چاودا (Dr Kersi Chavda) از مدیران این انجمن که با مسائل عاطفی افراد ال‌جی‌بی‌تی‌کیو سر و کار دارد گفت:
«این بیانیه موضع رسمی ما در خصوص هم‌جنس‌گرایی است، و اعلام می‌کنیم که هم‌جنس‌گرایی بیماری نیست و نباید با آن به مثابه یک بیماری برخورد شود. این اولین بار است که ما یک موضع رسمی منتشر می‌کنیم.»
دکتر بهوشان شوکلا (Dr Bhooshan Shukla)، روانپزشک، در اینباره گفت:
«این اولین بار است که انجمن روانپزشکان هند علنا در بیانیه‌ای قاطع درباره هم‌جنس‌گرایی اعلام موضع کرده است. حال انجمن باید همه اعضایش را با جدیت تمام مطلع کند تا به درمان‌های اصلاحی و تبدیل‌درمانی پایان دهند.»

حمایت روانپزشکان هند از جرم‌زدایی از هم‌جنس‌گرایی

عمر مبارزات علیه ماده قانونی ۳۷۷ از قوانین جزایی هند که هر شکی از رابطه جنسی غیر پنیس-واژن را فارغ از اینکه رضایتمندانه است یا خیر جرم‌انگاری می‌کند، امروز حدود دو دهه عمر دارد.
طوماری در دادگاه عالی هند در سال ۲۰۰۱ توسط بنیاد ناز، سازمان غیردولتی فعال در زمینه اچ‌آی‌وی/ایدز آغاز شد و در نهایت به تغییر این بخش از قانون در سال ۲۰۰۹ شد و به این ترتیب این ماده قانونی دیگر افراد بالغ رضایتمند را شامل نمی‌شد. گروه‌های مذهبی هندو، مسیحی و مسلمان به این اقدام اعتراض کردند که منجر به بازگشت قانون به حالت اولیه در سال ۲۰۱۳ شد. این عقب‌گرد بار دیگر توسط فعالان به چالش کشیده شد و کارزارهایی به دیوان عالی هند برده شد.

جرم‌زدایی از رابطه جنسی همجنس‌گرایانه در دیوان عالی هند بررسی می‌شود
الهام از “گاندی” برای مبارزه با جرم‌انگاری هم‌جنس‌گرایی

ویکرام داکتر (Vikram Doctor)، از فعالان گروه حمایت از ال‌جی‌بی‌تی‌ها در بمبئی در خصوص بیانیه رسمی انجمن روان‌پزشکان هند گفت:
«این اتفاق باید ۲۰ سال پیش می‌افتاد. باز هم خوشحالم که امروز این کار صورت گرفته است. این بیانیه در دادگاه عالی برای مقابله با دیدگاه‌هایی که از نظر مذهبی حامی جرم‌انگاری هم‌جنس‌گرایی هستند استدلال موثری خواهد بود.»
در سال ۲۰۱۴ در یک نظرسنجی تک‌سوالی از اعضای انجمن روانپزشکان هند مشخص شد که ۸۳٪ آنان خواهان جرم‌زدایی از هم‌جنس‌گرایی هستند. این نظرسنحی پس از آن صورت گرفت که رئیس این انجمن در آستانه خداحافظی از سمت خود هم‌جنس‌گرایی را «غیرطبیعی» خوانده بود.
این نظرسنجی در کنفرانس سالانه انجمن روانپزشکان هند در شهر پونه در ژانویه ۲۰۱۴ و توسط یک نهاد مدنی حقوق اقلیت‌های جنسی انجام شد.
از ۲۶۲ روانپزشکی که حاضر شدند به این سوال پاسخ دهند ۸۳/۵ درصد خواستار لغو ماده قانونی ۳۷۷ در قانون جزایی هند برای مجاز شمردن روابط جنسی خصوصی و رضایتمندانه بیان افراد بالغ، فارغ از گرایش جنسی یا هویت جنسیتی یا جنس بیولوژیکی‌شان بودند. در این میان ۱۲/۲٪ مخالف لغو جرم‌انگاری از «اعمال جنسی خلاف طبیعت» از جمله هم‌جنس‌گرایی در قانون جزایی بودند. در همان زمان بود که ضرورت اعلام موضع شفاف و علنی انجمن روانپزشکان هند درباره هم‌جنس‌گرایی توسط مسئولان این انجمن مطرح شد.
اعلام موضع شفاف و قاطع از سوی برترین نهاد مرتبط با بهداشت روان در این کشور می‌تواند زندگی بسیاری از کودکان، نوجوانان و جوانان را از سردرگمی و بی‌پناهی نجات دهد. در شرایطی که قانون هم‌جنس‌گرایی را همچنان به عنوان جرم می‌شناسد، بسیاری از این افراد مکانی امن برای مراجعه و شناختن خود و طرح مسائل و نگرانی‌هایشان ندارند. حمایت متخصصان پزشکی و روانشناسی قادر است ضمن ایجاد این فضای امن بستری فراهم کند که این افراد از حقوق بشر خود در دسترسی به خدمات بهداشتی و سلامت محروم نمانده و تمامیت جسمی و روانی آن‌ها در محیط‌های درمانی حفظ شود.

پی‌نوشت: برای مشاهده بیانیه انجمن روانپزشکی هند درباره همجنس‌گرایی به لینک زیر مراجعه کنید:
https://indianpsychiatricsociety.org/wp-content/uploads/2020/06/IPS-HGS-0311-LGBT-Position-Statement-11-06-2020.pdf

شش‌رنگ در شبکه‌های اجتماعی‎:

2 پاسخ

تعقیب

  1. […] حدود دو ماه پیش انجمن روانپزشکان هند از رفع نگاه پزشکینه نسبت به هم‌جنس‌گرایی حمایت کرد. […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *