“فکر کردم زن است، اما ترنس از آب درآمد” آغاز هولناک سال ۲۰۱۸ برای زنان ترنس در ترکیه

اشکان ک. متهم به قتل کریستینا، ترنس‌زن مهاجر در ترکیه (تصویر بالا)، در توضیح شب جنایت به پلیس گفت:

«فکر کردم زن است، اما ترنس از آب درآمد.»

 

یک مرگ مشکوک، دو خودکشی و نه حمله برخاسته از نفرت (یک مورد منجر به قتل) در سه ماهه نخست ۲۰۱۸، آغازی هولناک برای زنان ترنس در ترکیه رقم زد.
 
به نقل از پمبه حیات، سازمان فعال در حقوق ترنسجندرها در ترکیه[۱] نه حمله برخاسته از نفرت و یک مورد مرگ مشکوک در چهار شهر آنکارا، استانبول، مرسین و آدانا و دو خودکشی در شهرهای ازمیر و استانبول به ثبت رسیده است.

علاوه بر زنان ترنس ترک، قربانیان از میان زنان ترنس مهاجر نیز بوده‌اند. جزییات این رویدادها را در زیر می‌خوانید.

نه حمله برخاسته از نفرت

ترنس‌زنی که در پنجم دسامبر ۲۰۱۷، در زونگولداک، شهری در حاشیه دریای سیاه، مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود که پس از انتقال به بیمارستان در حیاط بخش اورژانس رها شده بود. وی که به بیمارستان دیگری منتقل شد پس از یک ماه بستری در آی‌سی‌یو جان خود را از دست داد.
در ۲۴ام ژانویه ۲۰۱۸،
ترنس‌زنی در اسکندرون از توابع استان هاتای ترکیه، از سوی فردی که خود را مشتری رابطه جنسی جا زده بود مورد اصابت ضربات متعدد چاقو قرار گرفت.
در ۲۳ فوریه ۲۰۱۸،
دو زن ترنس که یکی از آنان از فعالان حقوق ترنس‌ها و از اعضای سازمان پمبه حیات بود مورد حمله قرار گرفتند.
در شب ۸ مارس،
بدن بی‌جان ترنس‌زنی به نام کریستینا* در هتل‌آپارتمان محل اقامتش در استانبول پیدا شد. وی پنج سال پیش از خشونت و سرکوب خانواده‌اش به ترکیه گریخته بود، همان شب با قاتل آشنا شده بود. متهم به قتل که یک مرد ایرانی به نام اشکان ک. شناسایی شده، در توضیح جنایت خود به پلیس گفت[۲]:
«فکر کردم زن است، اما ترنس از آب درآمد.»
در صبح روز ۱۲ مارس،
ترنس زن دیگری به نام جانسو ساکن آدانا در خیابان توسط فرد ناشناسی مورد ضربات چاقو قرار گرفت. وی به بیمارستان منتقل شد و بهبود یافت.
در عصر ۱۲ مارس،
فرد مهاجمی در آنکارا با پرتاب بطری شیشه خودرو ترنس زن دیگری به نام سیلا را شکست.
در روز ۱۳ مارس،
فرد ترنسجندری به نام کیویلجیم آرات،‌ فعال حقوق ال‌جی‌بی‌تی‌آی، در استانبول مورد حمله و سرقت قرار گرفت.
در روز ۱۵ام مارس،
ترنس‌زنی در آنکارا سوار بر خودرو راهی پمپ بنزین بود که توسط پلیس متوقف شد. به محض نشان دادن اوراق شناسایی به پلیس، با برخورد خشونت‌بار پلیس مواجه شد. پلیس درب خوردرو را به روی او بست و او را در خودرو حبس کرد. زمانی که این ترنس‌زن به این رفتار پلیس اعتراض کرد، پلیس که درخواست نیروهای کمکی داده بود شروع به ضرب و شتم وی کرد.
این فرد که بی‌دلیل مورد خشونت پلیس قرار گرفته بود در حالی که بنزینی را که خریده بود به روی خود ریخت، می‌گفت خودم را آتش می‌زنم.
پلیس همانطور که او را کتک می‌زد گفت: «همان بهتر که امثال شما بسوزند و بمیرند».
در روز ۲۸ مارس،
شب‌هنگام زن ترنسی به نام سراپ از سوی دو نفر مورد حمله قرار گرفت. در این حمله استخوان بینی و دندان او شکست و قدرت بینایی خود را به طور موقت از دست داد.

خودکشی دو ترنس‌زن به نام‌های الیف و آسو

تصویری که از آسو، ترنس‌زن قربانی ترنس‌هراسی منتشر شده است. وی در اثر فشار خانواده و اطرافیان خودکشی کرد.

الیف، ترنس‌زنی که بخاطر هویت جنسیتی‌اش مجبور به ترک کار شده بود و تحمل فشار از سوی خانواده را نداشت، خودش را از پشت بام خانه دوست‌پسرش در ازمیر به پایین پرتاب کرد.
همزمان در استانبول ترنس‌زن دیگری به نام آسو پیش از آنکه خود را از پشت‌بام به پایین بیاندازد با دوستانش تماس گرفت و گفت که به زندگی‌اش پایان می‌دهد. پیش از خودکشی آسو، برادر بزرگ او مانع از آن شده بود که وی به سر مزار پدر و مادرش برود و آسو را تهدید به قتل کرده بود.

مرگ شبهه‌انگیز ترنس‌زنی به نام نفس

در ۱۰ مارس، تن بی‌جان ترنس‌زنی به نام نفس در خانه‌اش در آنکارا پیدا شد. زمانی که او را پیدا کردند در چارچوب در کابلی به دور گردنش پیچیده شده بود و در ابتدا به عنوان خودکشی به پلیس گزارش شد. اما با توجه به اظهارات شاهدان و صحنه حادثه مرگ او مشکوک به نظر می‌رسد.

تلاش برای ثبت جرایم برخاسته از نفرت

بر اساس گزارش مشترک سازمان دیده‌بان حقوق بشر، پمبه حیات و کائوس گ ل، در سال ۲۰۱۷ مجموعا ۱۴ حمله و یک قتل برخاسته از نفرت (نسبت به ترنس‌ها) به ثبت رسید. در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۸ نیز یک مرگ مشکوک، دو خودکشی و نه مورد حمله برآمده از نفرت -که یک مورد قتل برخاسته از نفرت اعلام شده- تا کنون گزارش شده است.
ممنوعیت هرگونه فعالیت درباره اقلیت‌های جنسی در آنکارا و حکم دادگاه در تثبیت این ممنوعیت و رد اعتراض سازمان‌های فعال حقوق ال‌جی‌بی‌تی در ترکیه، کار را برای فعالان اقلیت‌های جنسی و اعضای این جامعه بسیار دشوار کرده است. در این میان وضعیت عده زیادی پناهندگان ترنسجندر در این کشور که علاوه بر مشکلات معیشتی، با مشکلات ناشی از ناآشنایی به فرهنگ و زبان دچار هستند ممکن است وخیم‌تر شود.
سازمان‌ کائوس گ ل تحقیقی برای ثبت حملات برخاسته از نفرت بر اساس گرایش جنسی و هویت جنسیتی به راه انداخته است تا با تنظیم گزارشی د راین خصوص مسیر تنظیم قانون حمایتی در برابر جرایم برخاسته از نفرت علیه اقلیت‌های جنسی را در ترکیه هموار کند.


* در خبرهای پیشین که به نقل از سایت هبرلر ترکیه منتشر شد، از مقتول (بر اساس گفته‌های صاحب پانسیون محل وقوع جرم) به عنوان یک ترنس ایرانی نام برده شده بود. در حالی که بررسی مدارک شناسایی فرد توسط پلیس ترکیه مشخص کرد وی اهل آذربایجان بوده است. انجمن پمبه حیات پرونده حقوقی این جرم را دنبال می‌کند.

منابع:
۱. http://www.pembehayat.org/haberler.php?id=1695
۲. http://www.pembehayat.org/haberler.php?id=1666

مرتبط:
https://6rang.org/8849/

https://6rang.org/3376

https://6rang.org/4711

1 پاسخ

تعقیب

  1. […] برخاسته از نفرت (یک مورد منجر به قتل) علیه ترنس‌زنان در ترکیه به وقوع پیوست. با انتقال مسئولیت دریافت و مصاحبه پناهجویان از سازمان […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *