نماهنگ "بهشت" و بازخوردهای آن در فضای مجازی

Googoosh

ملکه ی موسیقی پاپ ایران، گوگوش نماهنگی در حمایت از جامعه ی همجنسگرایان ایران منتشر کرد. او اولین ایرانی نام دار است که بر ضد همجنسگراستیزی موضع علنی برگزیده.

ویدیوی آخرین ترانه اش (بهشت) اولین بار در روز ولنتاین بر روی صفحه ی فیس بوک اش منتشر شد. این ویدیو یک زوج لزبین را که با هم در رابطه هستند نشان می دهد که هم از سوی جامعه و هم از طرف خانواده ی خود طرد می شوند.

نوید اخوان که نویسنده و کارگردان این نماهنگ است می گوید، این آهنگ توسط هزاران ایرانی چه از طریق آنلاین چه از ماهواره دیده شده است.

او می گوید: “عکس العمل هایی که تاکنون دیده ایم حیرت انگیز بوده است.” و ادامه می دهد: “خواندن کامنت ها و پیام های جامعه ی ال جی بی تی در فضای مجازی اشک احساس به چشمانم آورد.”

او اضافه کرد: “ما پیش از آغاز کار می دانستیم که این ویدیو به دلیل موضوعی که برگزیده میان ایرانیان بسیار جنجال برانگیز خواهد شد. به همین خاطر ما انتظار بازخوردهای منفی را هم داشتیم، ولی این مسئله من و گوگوش را چندان نگران نمی کرد.”

این ویدیو در مجموع بیش از 1.2 میلیون بار دیده شده. اخوان می گوید، دیدن برخورد جامعه ی ایران با همجنسگرایان او را به همکاری با گوگوش تشویق کرده است. “من به به شجاعت او برای برداشتن چنین قدم بزرگی برای حمایت از همجنسگرایان افتخار می کنم.”

در این میان وبسایت هایی هم در ایران بودند که گوگوش را به خاطر انتشار این ویدیو تقبیح کردند. انقلاب نیوز نوشت که گوگوش یک ضد انقلاب بوده که خودش را به سلطنت طلب ها و بهاییان فروخته است و در ادامه می نویسد، این ویدیو به منظور اشاعه ی فساد در جامعه ی ایران تولید شده. خبر آنلین نیز این کار گوگوش را ویدئوی وقیحانه نامید که با هدف رواج فساد ساخته شده.

دو بازیگر ایرانی که نقش این زوج را در ویدیو بازی کرده اند، پگاه فریدونی و یاسمین آزادی نام دارند. ویدیو از آغاز شخصیتی که فریدونی آن را بازی می کند را نشان می دهد که برای پارتنرش ابراز عشق می کند، پارتنرش کمی پیش از پایان ویدیو نمایان می شود.

“ته این راه روشن نیست، منم مثل تو می دونم” “نگو باید برید از عشق، نه می تونی نه می تونم” قسمتی از ترانه ی نماهنگ است.

در صفحه ی فیسبوک کامنت های مختلفی مشاهده می شود، به عنوان نمونه؛ “بیش از گذشته دوستت دارم، گوگوش”، “از تو انتظار چنین کاری را نداشتم.”

در دو سال اخیر، نام گوگوش به خاطر شروع به دلیل نمایش برنامه ی استعدادیابیش؛ آکادمی گوگوش، خبرساز شده است، یک شوی ایکس فاکتور که از طرف شبکه ی من و تو 1، از لندن پخش می شود.

برخلاف خوانندگان دیگر، گوگوش پس از انقلاب 1357 از ترک کردن ایران خودداری کرد و زندگی بی سروصدایی را در ایران برگزید. او نهایتاً در سال 2000 از ایران خارج شد و برای اولین بار پس از 21 سال خاموشی ترانه خواند.

این تاریخچه به محبوبیت او در میان ایرانیان داخل کشور افزوده است، چون می گویند بسیاری از خوانندگان که به تبعید رفته اند ارتباطشان را با واقعیت های ایران از دست داده اند. علاوه بر نسل های قبل جوانان نیز از طرفداران پروپا قرص گوگوش هستند.

شادی امین، فعال حقوق بشر که خود لزبین است و در آلمان زندگی می کند می گوید، بحث و گفت و گوهای فراوانی حول این ویدیو شکل گرفته که از حیث گستردگی قابل مقایسه با هیچ رویداد دیگری از این دست نیست. “وقتی من نماهنگ را دیدم، به مادرم زنگ زدم و گفتم، دیدی ویدیو رو؟ به او گفتم حالا می توانی سرت را بالاتر بگیری”. او می گوید؛ “ما انتظار تحولات عظمیم پس از پخش این ویدیو را نداریم ولی این ویدیو سکوت بسیاری از ایرانیان را شکسته است.”

امین می گوید؛ انتشار چنین نماهنگی از سوی گوگوش نشانه ی شهامت اوست.  “این ویدیو به لزبین ها و گی ها در ایران، بخصوص آنهایی که در شهرهای کوچک تر زندگی می کنند و احساس تنهایی می کنند و تصور می کنند تنها کسانی هستند که به همجنس خود گرایش دارند، می گوید، تو تنها نیستی.”

اقلیت های جنسی در ایران هم از سوی قوانین و حکومت تحت فشار هستند و هم از طرف جامعه، بخصوص محافظه کاران. بعضی از آنها با خطر مجازات های سنگین همچون؛ اعدام و حبس طویل المدت روبه رو هستند، بعضی هم مجبور به فرار از ایران شده اند.

 سعید کمالی دهقان – گاردین

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *