لایرا مک‌کی، خبرنگار لزبین به قتل رسیده در درگیری‌های ماه آوریل سال جاری در ایرلند شمالی

ایرلند شمالی ازدواج هم‌جنس‌ها و سقط جنین را قانونی کرد

ایرلند شمالی در کنار جرمزدایی از سقط جنین، در نیمه شب ۲۲ اکتبر ۲۰۱۹، مصادف با ۳۰ مهر ۱۳۹۸، ازدواج همجنسها را نیز قانونی کرد.

لایرا مک‌کی، خبرنگار لزبین به قتل رسیده در درگیری‌های ماه آوریل سال جاری در ایرلند شمالی

لایرا مک‌کی، خبرنگار لزبین به قتل رسیده در درگیری‌های ماه آوریل سال جاری در ایرلند شمالی

به گزارش «اشپیگل انلاین»، لایحه این تغییر قانون پیش از این در ماه جولای ۲۰۱۹ توسط نمایندگان مجلس عوام بریتانیا در لندن بررسی و تصویب شده بود. اکنون و با قانونی شدن ازدواج همجنسها و جرمزدایی از سقط جنین، ایرلند شمالی در امتداد انگلیس، ولز و اسکلاتلند چهارمین کشوری است که قانونی کردن ازدواج همجنسها و جرمزدایی از سقط جنین را در بریتانیا به سر انجام میرساند.

مجلس عوام بریتانیا تا دوشنبه این هفته ـ ۲۱ اکتبر ۲۰۱۹ ـ به مجلس ایرلند شمالی زمان داده بود تا این تغییر قانون را اعمال کند. لازم به ذکر است که دولت ایرلند شمالی از ژانویه ۲۰۱۷ دولت مستقل ندارد و به دولت مستقر در لندن وابسته است. مجلس ایرلند شمالی در بلفاست (Belfast)، ـ پایتخت ایرلند شمالی ـ دوشنبهی این هفته گرد هم آمد تا در مورد این قوانین جدید بحث و تصمیمگیری کند. به گزارش این رسانهخبری اولین ازدواجهای همجنسها قرار است در فوریهی سال ۲۰۲۰ انجام شوند.

بنا بر تصویب این لایحه و نهایی کردن مراحل قانونگذاری در مورد این دو قانون، مقررات اجرایی در مورد مراحل قانونی سقط جنین تا پایان ماه مارچ و مقررات مربوط به ازدواج همجنسها باید تا اواسط ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی آماده اجرایی شدن باشند.

به گزارش بیبیسی جهانی تا کنون سقط جنین در ایرلند شمالی فقط در صورت امکان خطر جانی و یا خطر مداوم سلامت جانی و روحی مادر در صورت ادامه بارداری قانونی بود.

حزب اتحادگرای دموکراتیک ایرلند شمالی با تصویب این قوانین به شدت مخالف بود. با توجه به نقش مهم این حزب در پارلمان تصویب این قوانین برای ایرلند شمالی بحثهای زیادی را برانگیخته بود.

به گزارش گاردین، سارا کنینگ (Sara Canning)، پارنتر لایرا مککی(Lyra McKee)، خبرنگار لزبین به قتل رسیده در درگیریهای ماه آوریل سال جاری، در مراسم دفن لایرا از ترزا می( Theresa Mary May)، نخست وزیر بریتانیا، خواسته بود که برای قانونی شدن ازدواج همجنسها در ایرلند شمالی تلاش کند. پس از این در ماه مه همین سال سارا کنینگ طی اطلاعیهای اعلام کرده بود که او در حقیقت این مطالبه را با یاد و خاطرهلایرا مککی مطرح کرده است. لایرا مککی در جریان ناآرامیها و تظاهرات در شهر لندندری در ایرلند شمالی کشته شده بود.

شش‌رنگ پیش از این خبر قتل لارا مک‌کی را  شبکه‌های اجتماعی خود انتشار داده بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *