تصویب قوانین ضد ال‌جی‌بی‌تی+ در گرجستان تهدیدی برای دموکراسی و حقوق بشر در اروپا و جهان

پارلمان گرجستان در اقدامی بحث‌برانگیز، قانونی را تصویب کرد که حقوق جامعه ال‌جی‌بی‌تی+ را به شدت محدود می‌کند. این قانون که با مخالفت گسترده فعالان حقوق بشر و جامعه بین‌المللی روبرو شده است، ممنوعیت ازدواج همجنس‌گرا، فرزندخواندگی توسط زوج‌های همجنس‌گرا، نمایش عمومی روابط ال‌جی‌بی‌تی+ در رسانه‌ها و همچنین محدودیت در دسترسی به خدمات تطبیق جنسیت را در بر می‌گیرد.

 

 

رئیس‌جمهور گرجستان، سالومه زورابیشویلی، با وجود مخالفت با این قانون، نتوانست از تصویب نهایی آن جلوگیری کند و حزب حاکم “رویای گرجی” با اکثریت قاطع در پارلمان، این لایحه را روز گذشته ۳ اکتبر ۲۰۲۴ به تصویب رساند.

این قانون جدید که شباهت زیادی به قوانین محدودکننده حقوق افراد ال‌جی‌بی‌تی+ در روسیه دارد، نگرانی‌های جدی را در مورد وضعیت حقوق بشر در گرجستان و همچنین چشم‌انداز پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا برانگیخته است. منتقدان معتقدند این قانون، آزادی‌های فردی و دموکراتیک را در گرجستان محدود کرده و به تبعیض علیه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی دامن می‌زند.

شالوا پاپواشویلی، رئیس پارلمان گرجستان، از این قانون به عنوان دفاع از “ارزش‌های سنتی” یاد کرده است، اما فعالان حقوق بشر آن را نقض آشکار اصول جهانی حقوق بشر می‌دانند.

تصویب این قانون، اصول بنیادین اعلامیه جهانی حقوق بشر و اصول یوگیاکارتا در مورد حقوق اقلیت‌های جنسی و جنسیتی را نقض کرده و عملاً چندین اصل کلیدی از اصول یوگیاکارتا مانند حق برابری، حق آزادی بیان، حق تجمع مسالمت‌آمیز و حق عدم تبعیض را نقض می‌کند و به وضعیت حقوق بشر در گرجستان آسیب  زده و عقب‌گردی بزرگ برای این کشور به حساب می‌آید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *