اعتصاب غذای مهره بارکزی در برلین؛  فریادی برای حقوق بشر و جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌+ در برابر طالبان

مهره بارکزی، زن ترنس و فعال حقوق بشر  و مدافع حقوق جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو افغانستان است، ششمین روز تحصن و اعتصاب غذای خود را در برلین پشت سر می‌گذارد. او در این اقدام، خواستار به رسمیت شناخته شدن «آپارتاید جنسی و جنسیتی» در افغانستان، شناسایی نسل‌کشی هزاره‌ها، قطع کمک‌های مالی به حکومت طالبان و محاکمه این گروه است.

بارکزی به طرح شکایت کشورهای کانادا، استرالیا، آلمان و هلند از طالبان در دیوان بین‌المللی دادگستری، بالاترین مرجع قضایی جهانی، به دلیل «نقض فاحش و سیستماتیک» حقوق زنان در افغانستان اشاره کرده و از این کشورها می‌پرسد: «چرا باید به طالبان فرصت داده شود؟» او معتقد است که در سه سال گذشته، طالبان به اندازه کافی شناخته شده‌اند و دیگر نباید به آن‌ها فرصتی داده شود.

در نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، شکایت از طالبان اعلام شد و این گروه شش ماه فرصت دارد تا پاسخ خود را به دیوان بین‌المللی دادگستری ارائه دهد. این کشورها همچنین از حکومت طالبان خواسته‌اند که در این مدت، رویکرد خود را نسبت به زنان تغییر دهد.

در مقابل، حکومت طالبان این اقدام را «بی‌جا» توصیف کرده و ادعا نموده که در افغانستان «تبعیضی» وجود ندارد. این وضعیت، ضرورت توجه و اقدام فوری برای حمایت از حقوق بنیادین همه افراد، به ویژه جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو را مورد تاکید قرار می‌دهد.

طی سه سال گذشته، طالبان به استناد «قانون امر به معروف و نهی از منکر» که بر اساس فرمان رهبر این گروه تصویب شده، ده‌ها فرد ال‌جی‌بی‌تی+ را به جرم رابطه با همجنس در ملاعام مجازات کرده و تعدادی از اعضای این جامعه را پس از دستگیری زندانی کرده است. این قانون، روابط همجنس‌گرایانه را با عناوین «سحاق» و «لواط» جرم‌انگاری کرده و شهروندان افغانستان را به خودداری از این رفتارها تهدید به مجازات‌های غیرانسانی می‌کند.

در حالی که بر اساس اصل ۱۰ یوگیاکارتا، هر فرد حق دارد از شکنجه و رفتار یا مجازات خشن، غیر‌انسانی  یا  تحقیرآمیز، به ویژه به دلایل مربوط به گرایش جنسی و هویت جنسیتی، مصون باشد، اما وضعیت حقوق بشر در افغانستان به شدت نگران‌کننده است.

سازمان شش‌رنگ ضمن محکوم کردن این جنایت‌ها، خواهان واکنش جامعه جهانی و نهادهای حقوق بشری علیه نقض آشکار حقوق بشر در افغانستان و اقدام فوری برای حفاظت از حقوق و امنیت اعضای جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو می‌باشد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *