جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی+ پاکستان با الهام از جنبش هند تونست به بخشی از حقوقش دست پیدا کنه پس ما هم‌ میتونیم

آیا فکر می‌کنید این تنها شما هستید که به خاطر گرایش جنسی، هویت جنسیتی و یا بیان جنسیتی‌تان احساس متفاوت بودن دارید؟

 

آیا این احساس متفاوت بودن سبب انزوای شما شده است؟ آیا فکر می‌کنید تنها هستید و به تنهایی هم قادر به تغییر جهان نیستید؟ 

ما با مجموعه‌ی «جهان دیگری ممکن است» آمده‌ایم تا به شما بگوییم که نه شما تنها هستید و نه رویای جهان دیگر ناممکنه! 

 

پس بیایید مروری کنیم بر تاریخ مبارزات اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در پاکستان.

 

کشوری که اعضای جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی+ در آن تحت شدیدترین تابوهای اجتماعی به سر می‌برند و به مانند ایران با جرم‌انگاری و پیگرد قضایی رو به رو هستند. 

در سال‌های اخیر «هیجرا»ها در پاکستان به عنوان «جنس سوم» به رسمیت شناخته شده و حتی از معدود کشورهایی است که برای آن‌ها کارت شناسایی تحت این عنوان صادر شده.

 

اما هیجراها چه کسانی هستند؟ 

به اشخاص ترنس، اینترسکس و همه‌ی کسانی که خودشون را در دوگانه‌ی زن/مرد تعریف نمی‌کنند در پاکستان هیجرا گفته میشه. هیجراها شاید مانند خیلی از اعضای این جامعه خود را تنها احساس کنند اما قریب به نیم میلیون از جمعیت پاکستان رو تشکیل می‌دهند!

علیرغم اینکه هیجراها در پاکستان به رسمیت شناخته می‌شن اما این به این معنی نیست که همجنسگراها و بقیه‌ی اعضای جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی+ و حتی خود هیجراها در این کشور زندگی راحت و بی‌دردسری دارند.

 

این وضعیت برای همجنسگراها سخت‌تر هم هست. چرا که هیجراها حداقل به پشتوانه‌ی قانون چهره‌ی اجتماعی دارن، ولی همجنسگراها همچنان در پستو و مجبور به سانسور خودشون هستن و این هم باعث شکاف حتی بین خود اعضای این جامعه شده.

 

 

سارا سهیل، کوییر فمینیست مستقل پاکستانی در این زمینه به شش‌رنگ گفته: «این قانونی بودن امتیاز زیادی برای هیجراها نداشته و این اشخاص همچنان از خانواده و جامعه طرد میشن و تاکید کرده وضعیت این اشخاص قبل از استعمار پاکستان توسط بریتانیا به مراتب بهتر بوده».

 

 

 

اما اعضای جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی+ به خصوص اشخاص ترنس به همراه فعالین حقوق بشری و فمینیست‌ها با سازماندهی‌های داخلی و استفاده از اهرم‌های فشار بین‌المللی به دولت پاکستان تونستند وضعیت مشاهده‌پذیری این اشخاص رو بهتر کنند، که نمونه‌اش به رسمیت شناخته شدن «جنس سوم» در سل ۲۰۰۹ بود.

جنبش پاکستان که از جنبش اقلیت‌های جنسی و جنسیتی هند خیلی الهام گرفته در سال ۲۰۱۸ هم قانونی حمایتی تصویب کرد که بر اساسش باید از افراد با هویت جنس سوم در مدارس و محیط کاری در برابر خشونت و تبعیض حمایت بشه.

 

این‌ها فقط گوشه‌هایی از جنبش اقلیت‌های جنسی و جنسیتی پاکستان هست. دانستن این تاریخ‌ها خیلی مهمه، همانطور که پاکستان از هند الهام گرفت و امیدوارتر به مسیرش ادامه داد، این تاریخ‌ها برای ما هم می‌تونه آموزنده و راه‌گشا باشه. 

 

مثلا شما با خواندن متن کامل «جهان دیگری ممکن است؛ پاکستان» خواهید دید که بدون استفاده از فشارهای بین‌المللی مسیر این موفقیت‌های به دست اومده در این جنبش می‌تونست خیلی طولانی‌تر از اینی که هست باشه. 

 

با مراجعه به سایت شش‌رنگ می‌تونید علاوه بر پاکستان، تاریخ مبارزات اقلیت‌های جنسی و جنسیتی آلمان، تورکیه، نپال و هند رو هم بخونید. 

پس با ما همراه باشید.

 

تمكن مجتمع المیم+ في باكستان من الحصول على بعض حقوقه بإلهام من الحركة الهندية

لذلك يمكننا أيضا

 

هل تعتقد أنك الوحيد الذي يشعر بالاختلاف بسبب ميولك الجنسية أو هويتك الجندرية أو تعبيرك الجندري؟ هل هذا الشعور بالتكون مختلف يجعلك معزولاً؟ هل تعتقد أنك وحيد وأنك غير قادر على تغيير العالم بنفسك؟ 

نحن مع المجموعة«عالم آخر ممكن»جئنا لنخبرك أنك لست وحدك و كما أن الحلم بعالم آخر ليس مستحيلاً! 

 

لذا دعونا نلقي نظرة على تاريخ صراعات الأقليات الجنسية والجنسية في باكستان.

 

بلد يعيش فيه أفراد مجتمع المیم+ في ظل أشد المحرمات الاجتماعية ومثل إيران يواجهون التجريم والملاحقة القضائية.

في السنوات الأخيرة تم الاعتراف بـ «الهیجرا» باعتبارهم «جنسً الثالثً» في باكستان بل إنها واحدة من الدول القليلة التي أصدرت بطاقات هوية تحت هذا العنوان.

لكن من هم الهیجرایون؟

يُطلق على اشخاص العابرین/ات وثنائي/ة الجنس وكل أولئك الذين لا يعرّفون أنفسهم ضمن ثنائية الأنثى/الذكر یذکرونهم باسم الهیجرا في باكستان. یمکن قد يشعر الهیجرایون بالوحدة مثل العديد من أعضاء هذا المجتمع، لكنهم يشكلون ما يقرب من نصف مليون من سكان باكستان!

على الرغم من حقيقة أن الهیجرایون معترف بهم في باكستان فإن هذا لا يعني أن المثليين/ات و ألاعضاء الاخرین من مجتمع المیم+ وحتى الهیجرایون يتمتعون بحياة مريحة وخالية من الهموم في هذا البلد.

هذا الوضع أكثر صعب بالنسبة للمثليين/ات. لأن الهیجرایون یتمکنون من وجه اجتماعي على الأقل بدعم القانون، لكن المثليين/ات ما زالوا في وضعهم ومجبرين على فرض الرقابة على أنفسهم، وهذا ما أحدث فجوة حتى بين أفراد هذا المجتمع.

سارة سهيل، ناشطة نسوية كويرية مستقلة من باكستان، قالت لشش‌رنگ في هذا الصدد: «إن هذه الشرعية ليس لديها الكثير من المزايا للهیجرایون، ولا يزال هؤلاء الأشخاص مرفوضين من الأسرة والمجتمع، وأكدت أن وضع هؤلاء الأشخاص كان كثيرًا أفضل قبل استعمار باكستان من قبل البريطانيين».

 

مع ذلك، تمكن أعضاء مجتمع المیم+، وخاصة الأشخاص العابرين/ات، جنبًا إلى جنب مع نشطاء حقوق الإنسان والنسويات، من تحسين ظهور هؤلاء الأشخاص من خلال المنظمات الداخلية واستخدام أدوات الضغط الدولية على الحكومة الباكستانية، مثل الاعتراف بـ «الجنس الثالث» فی عام ۲۰۰۹.

كما أصدرت حركة باكستان التي استوحت كثير من حركة الأقليات الجنسية والجندرية في الهند أصدرت قانون حماية فی عام ۲۰۱۸ ، والذي بناءً عليه يجب حماية الأشخاص ذوي الهوية الجنس الثالث ضد العنف والتمييز في المدارس وأماكن العمل .

 

هذه ليست سوى أجزاء من حركة الأقليات الجنسية والجندرية في باكستان. من المهم جدًا معرفة هذه التاريخ، کما باكستان استلهمت من الهند وواصلت طريقها بمزيد من الأمل هذه التاريخ يمكن أن یكون مفيد ویفتح الطريق لنا أيضًا. 

 

على سبيل المثال من خلال قراءة النص الكامل لـ «عالم آخر ممكن؛ باكستان» سترى بدون استخدام الضغوط الدولية لكان طريق هذه النجاحات التي حققتها هذه الحركة أطول بكثير مما هو عليه الآن. 

 

من خلال زيارة موقع شش‌رنگ تستطيع بالإضافة إلى باكستان، اقرأ تاريخ نضالات الأقليات الجنسية والجندرية في ألمانيا، توركيا، نيبال والهند. 

لذا ابقی معنا.

 

 

پاکیستان ل‌گ‌ب‌ت+ توپلومو، هیندیستان حرکاتیندان ایلهام آلاراق بعضی حقوق‌لارینی الده ائتمه‌یی باشاردی

بیز ده باشارا بیلریک



 

جینسی یؤنلیم، جینسیتی کیملیک و یا جینسیتی بیانیزدان دولایی فرقیلی حیس ائدن یئگانه شخص اولدوغونوزو دوشونورسونوز؟ بو فرقیلی حیس ائتمک یالنیزیغا چکیلمه‌نیزه سبب اولموش؟ یالنیز اولدوغونوزو و تک باشینیزا دا دونیایی دییشه‌مه‌یه‌جاغینیزی دوشونورسوز؟ 

بیز «باشقا بیر دونیا مومکون‌دور» توپلوسو ایله سیزه یالنیز اولمادیغینیزی و باشقا بیر دونیانین خیالینین مومکون اودلوغونو دئمک اوچون گلدیک. 

او زامان گلین پاکیستان‌داکی جینسی و جینسیتی آزینلیق‌لارین موجادیله تاریخینه بیر باخاق.

ایران کیمین موناسیبت‌لری جورم ساییلان و محکمه طرفیندن تعقیبه آلینان و ل‌گ‌ب‌ت+ توپلومونون عوضولری‌نین چوخ شیددتلی سوسیال تابولار آلتیندا یاشادیغی بیر اؤلکه‌دیر پاکیستان دا. 

سون ایل‌لرده «هیجرا»لار پاکیستان‌دا «اوچونجو جینس» اولاراق رسیمیته تانیندیلار و حتی پاکیستان آز سایی‌دا اؤلکه‌لردن ساییلیر کی اون‌لارا کیملیک کارتی وئرمیش. 

اما هیجرالار کیملردیر؟

اینترسک و ترنس شخص‌لره و عمومیتله اؤزونو قادین/کیشی ایکیلیسینده تانیملامایان شخص‌لره پاکیستان‌دا هیجرا دئییرلر. هیجرالار تک باشینا اؤزلرینی یالنیز حیس ائده بیلرلر اما پاکیستانین یاری میلیون جمعیتینی هیجرالار تشکیل ائدیر!

اما پاکیستانین هیجرالاری رسمیته تانیماسی، ائشجینسل‌لرین و دیگر ل‌گ‌ب‌ت+ توپلومونون عوضولری و حتی هیجرالار اؤزونون بو اؤلکه‌ده راحات و پرابلمسیز بیر حیات یاشادیق‌لاری آنلامیندا دئییل. 

بو وضعیت ائشجینسل‌لر اوچون داها دا چتین‌دیر. نییه کی هیجرالار قانونا دایاناراق توپلومدا رسیمیته تانینیرلار اما ائشجینسل‌لر هله ده گیزلی بیر شکیلده اؤزلرینی سانسور ائتمکده‌لر و بو دا بو توپلومون عوضولری‌نین آراسیندا آیریلیغا سبب اولموش. 

سارا سهیل، پاکیستانلی مستقیل کوییر فمینیست شش‌رنگله دانیشیغیندا دئییر: «بو قانونی اولماق هیجرالار اوچون چوخ آوانتاژی اولمادی و بو شخص‌لر هله ده توپلوم و عاییله طرفیندن رد ائدیلمکده‌لر و پاکیستانین وضعیتی بریتانیانین موستملکچیلیگیندن اول چوخ داها یاخشی ایدی.»

اما ل‌گ‌ب‌ت+ توپلومو، خصوصی ایله ترنس شخص‌لر، فمینیست‌لر و اینسان حقوق‌لاری آکتیویست‌لری ایله بیرلیکده، داخیلی تشکیلاتلانما و بین‌الخالق باسقی‌لاردان قول‌لاناراق بو شخص‌لرین گؤرونوشونون داها یاخشی اولماسینی ساغلایا بیلدیلر. اؤرنه‌یی ۲۰۰۹ ایلینده «اوچونجو جینس» اولاراق رسمیته تانینماسی بونلاردان بیری‌دیر. 

هیندیستان حرکاتیندان چوخ ایلهام آلان پاکیستان حرکاتی ۲۰۱۸ ایلینده دستکله‌ییجی بیر قانون تصدیق ائتدی که اونا گؤره اوچونجو جینس شخص‌لر مکتب‌لرده و ایش یئرلرینده زوراکیلیق و آیری‌سئچکیلیک قارشیسیندا قورنمالی‌لار.

بونلار پاکیستان جینسی و جینسیتی حرکاتین تکجه قیسا بیر بؤلومودور. بو تاریخ‌لری بیلمک چوخ اهمیتلی‌دیر. نئجه کی پاکیستان هیندیستان‌دان ایلهام آلدی و داها اومودلو یولونا دوام ائتدی، بو تاریخ‌لر بیزه ده معاریفلندیریجی و یول گؤسدریجی اولا بیلر.

میثال اولاراق سیز «باشقا بیر دونیا مومکون‌دور، پاکیستان» اوخویاراق گؤرجک‌سینیز کی بین‌الخالق باسقی‌لار اولمادان الده ائدیلن باشاریلاری الده ائتمک چوخ داها اوزون سوره بیلردی.  

شش‌رنگ وب‌سیته‌سینه گئدیب پاکیستان‌دان سونرا آلمانیا، تورکیه،‌نیپال و هیندیستانین دا جینسی و جینسیتی آزینلیق‌لار تاریخینی اوخویا بیلرسینیز. 

بیزمیله یول‌بیر اولون…

 

پاکستانئے ال جی بی تی+راجمانا چَه هندُستانئے جُنزا دلبڈی رَست و تُوانتی وُتی هَکّ و اۆبالانی بَهرێئے رَسگا سۆبێن ببیت گۆڑا ما هم تۆانێن

 

 

بارێن شُما پِگرَ کَنێت که تهنا شُمائێت که بابَت وُتی جنسی دِلکشی و جنسیتی پَجّارو جنسیتی دَرشانا؛ شُما را  دَگه پئیمێن مارُشتی هَست ؟بارێن اے دَگه پئیمێن وجُتائێن مارُشت سئوب بوتَگَنت که شُما تهنا ببیت؟شُما پِگرَ کنێت که تهنائێت و و تهنایی شُما را اے کُئدرَت نێست که دُنیایا بَدل بِکَنێت؟

ما گۆن «دَگه جَهانی هَم بوتَ کَنت» جَمانکا ؛یَهتَگێن که شُمارا بگوشێن که شُما تهنا نَهێت و  دِگه جَهانئے واهَگ هَم  دِگه نَبَیَگی نَهِنت؟

گۆڑا بیائێت که یَک چارَگی پَه پاکستانی جنسی و جنسیتی اکَلیتانی جیڑه وکۆشِستا بِکَنێن.

یَک کِشورے که ال جی بی تی چاگرد مَه آییا سَکْ ترێن راجمانی تابوا زِندَگی کَنت و چُش که اێران گۆن جُرم زانتی و کَضایی پئیگیری دێم پَه دێم اَنت. 

مَه گۆستَگێن سالان «هیجرا»یان مَه پاکستانا چُش که  «سئیمے جنسیت»پَه رسمیّت پَجّاه آرَگ بوتَگنت و چَه هَما کمێن کشورانی که پَه آیان شناسایی کاگَد هَم ؛ گۆن همی پَجّارا پئیم کَنگ بوتَگ.

بَله اے هیجرایان کئے اَنت؟

ترنس ؛اینترسکس و دُرستێن مَردُمان که وَتا مَه اے جَنێن /مَردێنی دوگانه یا تآریپَ نَکَننت مان پاکستان هیجرا گۆشَگَ بَنت.هیجرایان هَم  چُش که بازێنی چَه اے چاگِردئے باسکان وَتا تهنا اِحساس کَننت ؛بله کَم و گێش نێم میلیون  چَه پاکستانئے مُچے اَنت.

گۆن اشے که هیجرایان مان پاکستان پَه رسمیت پَجّاه آرَگ بوتَگنت بله اشے مآنا اے نَهنت که همجنسگرایان و اێدَگه ال جی بی تی چاگِردئے باسکان و تُری هیجرایان وَت هَم مان اے کِشوَرا راهتێن و بی پَرێشانێن  زِندے دارَنت.

اے جاوَر پَه همجنسگرایان هَم سَکّ تِرنت،چِیا که هیجرایان کانونی پُشتپانیا دارَنت و آیانا یَک راجمانی چِهرَئے هَست ؛بله همجنسگرایان اَنگّت مَان یَک گِستاهی  تَها اَنت و مجبوراَنت که وَتا سانسور بِکَنَنت و اشے هَم یَک شَمی آیانئے وُتی دَرنَیاما هَم  پئین کُرتَگ. 

 

سارا سُهیل ؛پاکستانے آزاتێن کوئیر فمنیست اے بارئوا شَش رَنگا گۆشتَگ:«اے کانونی بَیَگ بازێن امتیازے پَه هیجرایان نَبوتَگ و اے مَردُمان اَنگَت چَه کهۆل و راجئے نێمَگا رَد کَنگَ بَنت و آ  هَنچُش هم گۆشێت که اے مَردُمانی جاوَر پێش چَه پاکستانئے استعمارا پَه بریتانیایی دَستا ؛گِهتر چَه اَنّون بوتَگ.

بله ال جی بی تی چاگِردئے باسکان ؛هاس ترنس مَردُمان هَمراه گۆن هُکوک بَشری کارکنۆکان و فمنیستان گۆن تۆکی سازماندهی و میان اُستمانی   زۆر وزِراب و پَشار پَه پاکستانئے دئولَتا تۆانتَگ که اے مَردُمانی گِندَگ بَئیَگ و مَنّگئے  جاوَرا گِهتِر بِکَننت؛ که آییئے مِسال «سئیپمے جنسئے» پَجّاه آرَگ مان 2009 ئے سالا اَت. 

پاکستانئے جُنز که چَه جنسی و جنسیتی اَکلیتانئے جُنز؛مان هِندوستانا؛ باز  الهام گِپتَگ؛مان 2018 ئے سالا هَم کانونی پُشتپانی مَنَگّ بوت کَه آییئے رِدا بایَدنت که چَه مَردُمانی که آیانا  سئیُمے جنسئے پَجّار هَست مان وانَگجاه وکارجاگَاها هِژم وپَرک وپێرئے دێما پُشتپانی ببیت.

اے تهنا یَک کُنجے چَه جنسی و جنسیتی اَکلیتانئے جُنز مان پاکستان اَت.اے راج دَپتَرئے زانَگ باز مُهم اِنت.اَنچۆ که پاکستان چَه هِندا اِلهام گِپت و اُمێتواروُتی راها دێما بَرگ اِنت؛اے تاریخان پَه ماهم تۆانَنت که وَشێن تآلیم بِبَنت که  مئے راها آسانَ کَنَنت. 

مِسال  شُما  گۆن  «دَگه جَهانی بوتَ کَنت؛پاکستان»کاملێن مَتنئے وانَگا؛گِندێت که بے؛ میان اُستمانی  زۆر وزِراب و  پَشارانے کارمَرز کَنگا اے دَست کَپتَگێن  سَرسۆبی  مان اے جُنزا  تۆانت دْراج مُدَّت تِر  چَه اشے که هَست  ببیت.  

گۆن شَش رَنگئے سایتئے چارَگا شُما هَم تۆانێت پاکستان و هَم اێدگَه جنسی و جنسیتی اَکلیتانئے جُهد و جِدالا مان آلمان؛تُرکیه؛نپال و هند بۆانێت.

گڑا گۆن ما هۆر ببیت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *