سال‌ها از لغو بیماری‌انگاری افراد ترنس می‌گذرد آیا شما نیز به این تفکر اشتباه پایان داده‌اید؟

۱۸ ژوئن تاریخی مهم در تاریخ جنبش اقلیت‌های جنسی و جنسیتی و به خصوص تاریخ مبارزه‌ی افراد ترنس است. در ۱۸ ژوئن سال ۲۰۱۸، سازمان بهداشت جهانی ترنسجندر بودن را از رده‌ی «بیماری‌های روحی-روانی»‌ خارج کرد. 

اشخاص ترنس که سال‌ها تحت عنوان «بیمار» تبدیل به سوژه‌ای درمانی شده بودند، این بار نیز در نتیجه‌ی مبارزه‌ی این جامعه و انجام تحقیقات بدون سوگیری توانستند این هویت جنسیتی را از رده‌ی بیماری خارج کنند. اما این به معنای پایان تبعیض، فشار و سرکوب علیه اعضای این جامعه نبود!

علیرغم اینکه طبق رویکرد جدید، ترنسجندر بودن، تنها نوعی عدم تطابق جنسیتی است که در صورت تمایل خود فرد؛ قابلیت دریافت خدمات پزشکی را داراست، اما اشخاص ترنس در طول سالیان دراز و حتی بعد از خارج شدن این هویت جنسیتی از رده‌بندی بیماری و به رسمیت شناخته شدن در بسیاری از کشورها، همچنان تحت جراحی‌های سخت و غیر قابل بازگشت قرار می‌گیرند. 

گزارش «شکنجه در لباس درمان؛ آزار گسترده جامعه ال­‌جی‌­بی‌­تی+ از طریق درمان­‌های اصلاحی در ایران» که پیش‌تر توسط شش‌رنگ تهیه شده بود شامل روایت‌هایی از آزار و اذیت اعضای جامعه ال‌جی‌بی‌تی+ در ایران در قالب درمان است که همسو با سیاست‌های جمهوری اسلامی به بازوی سرکوب اعضای این جامعه تبدیل شده‌اند. 

شما این گزارش را می‌توانید به زبان مادری خود (تورکی، کوردی، عربی) نیز از سایت شش‌رنگ مطالعه کنید. 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *