رژه افتخار در "قفس"

راهپیمایی افتخار استانبول یکشنبه این هفته در جو شدیداً امنیتی برگزار شد.
صدها مامور ضدشورش با سگ‌های ویژه، گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک‌آور دو انتهای خیابان را بسته بودند. در میدان تکسیم و جای جای خیابان برگزاری رژه ماشین آب‌پاش پلیس قرار گرفته بود.
یکی از فعالان حاضر در آن خیابان این تجربه را «رژه افتخار در قفس» توصیف کرد.

علیرغم ممنوع شدن این راهپیمایی تنها دو روز پیش از تاریخ موعد، برگزارکنندگان در آخرین لحظات موفق شدند با رایزنی تنها برای حضور در یک خیابان فرعی در مجاورت خیابان استقلال مجوز بگیرند. ظرف چند دقیقه صدها نفر در این خیابان جمع شدند.
برگزار کنندگان کاغذهایی به دیوار چسباندند که بر روی آن نوشته بود: «از اینجا یه هم‌جنس‌گرا رد شده»، «از اینجا یه ترنس‌زن رد شده»، «از اینجا یه اینترسکس رد شده»، … .
https://www.instagram.com/p/BkzREMcBRAA
پلیس با گاز اشک آور و طبق برخی شنیده‌ها با سگ‌های یگان ضدشورش به جمعیت حمله‌ور شد. به گزارش عفو بین‌الملل یازده نفر بازداشت و ساعاتی بعد آزاد شدند.شرکت‌کنندگان که برای حضور در بیرون از خیابان فرعی مجوز نداشتند توانستند دقایقی پیش از حمله پلیس اعلامیه خود را در چندین مکان بیرون از خیابان فرعی نیز بخوانند.
آن‌ها نشان دادند قدرت عشق از نفرت و قدرت همبستگی از ارعاب و سرکوب فراتر است. به گفته فعالان «مراسم پراید (افتخار) امسال تنها برای جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌آی نبود بلکه نمایش همبستگی تمام گروه‌های به‌حاشیه‌رانده‌شده و تحت سرکوب در حال حاضر ترکیه است.»

جزییات بیشتر:
https://www.amnesty.org/en/latest/news/2018/07/chasing-rainbows-in-istanbul/

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *