یوهان فلودروس همجنسگرا و گروگان مبادله شده سوئدی، اتهامش چه بود؟

یوهان فلودروس (Johan Floderus) یکی از گروگان‌های آزاد شده‌ی سوئدی که با حمید نوری مبادله شده است، هنگام ورود به استکهلم، به دوست پسرش تقاضای ازدواج داد که این موضوع خبرساز شد.

همجنسگرا بودن یوهان فلودروس گمانه‌زنی‌ها را در خصوص نقش گرایش جنسی وی به عنوان طعمه‌ای مناسب در گروگان‌گیری او توسط جمهوری اسلامی و با توجه به جرم‌انگاری روابط همجنس‌خواهانه در ایران، افزایش می‌دهد. 

دولت سوئد در مورد مبادله‌ی حمید نوری که به دلیل مشارکت در کشتار زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷، در سوئد به حبس ابد محکوم شده و در حال گذران حبس خود بود، با یوهان فلودروس توضیح نداده است که آیا گرایش جنسی این شخص نقشی در دستگیری وی و فشار بر دولت سوئد داشته یا خیر؟ مقامات سوئد همچنین در مورد اینکه چرا احمدرضا جلالی، از گروگان‌های در معرض خطر اعدام، از گزینه‌های استرداد نبوده، حرفی نزده است. اما شش‌رنگ معتقد است جمهوری اسلامی چه در خصوص فعالین و دستگیرشدگان داخل ایران و چه در مورد توریست‌های غربی و افراد دو تابعیتی که به عنوان گروگان از آن‌ها استفاده می‌کند، در موارد متعددی از گرایش جنسی این اشخاص به عنوان عاملی جهت فشار مضاعف علیه آن‌ها استفاده کرده است. 

یافته‌های گزارش تحقیقی «جنگ علیه جسم و جان» که پیش‌تر توسط شش‌رنگ منتشر شده بود، نشان می‌دهد که نفرت‌پراکنی علیه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی توسط مقامات بلند پایه جمهوری اسلامی ایران به خشن‌تر شدن جرایم بی‌عقوبت علیه این جامعه دامن زده است و اعضای این جامعه هدف جنایت اذیت و آزار مبتنی بر جنسیت قرار دارند که یکی از مصادیق جنایت علیه بشریت است.

به نظر می‌رسد همجنسگرا بودن یوهان فلودروس یکی از دلایل دستگیری و پنهان‌کاری حول پرونده‌ی این شخص است. در چنین شرایطی سفر توریستی این افراد به ایران علیرغم هشدار دولت‌های مطبوعشان در عدم سفر به ایران، تنها در خدمت ایجاد بستر مناسب برای تداوم سیاست گروگان‌گیری جمهوری اسلامی است. 

شش‌رنگ ضمن ابراز نگرانی مجدد نسبت به وضعیت دستگیر شدگان متعلق به جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌+ در خلال جنبش ژینا، از سازمان‌های حقوق بشری ایرانی و بین‌المللی می‌خواهد که با افزایش فشار به جمهوری اسلامی در خصوص توقف نفرت‌پراکنی و نقض حقوق اعضای این جامعه برای پایان دادن به جرم‌انگاری رابطه همجنسگرایانه و لغو مجازات اعدام برای عشق و رابطه دو همجنس تلاش کنند.

 

شش‌رنگ ( شبکه‌ی لزبین‌ها و ترنسجندرهای ایرانی) 

۱۹/۶/۲۰۲۴

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *