پروژه‌ی سلامت لزبین‌ها (L-Health) گامی حیاتی به سوی مراقبت‌های بهداشتی فراگیر برای لزبین‌ها

آیا در مورد پروژه‌ی سلامت لزبین‌ها چیزی می‌دانید:

این پروژه قدمی در جهت رفع نابرابری در حوزه‌ی سلامت برای لزبین‌هاست. 

در واقع L-Health تلاش می‌کند نابرابری‌هایی که در حوزه‌ی سلامت و پزشکی در اروپا وجود دارد را شناسایی کرده و سلامت لزبین‌ها رو افزایش بدهد. 

هدف این پروژه از یک طرف پایه‌ریزی یک دانش جدید در مورد نیازهای بهداشتی و وضعیت لزبین‌ها و از طرف دیگه بهبود عملکرد بالینی از طریق آموزش هدفمند متخصصان مراقبت‌های بهداشتی است.  

 

اما چرا لزبین‌ها در حوزه‌ی سلامت از شرایط نابرابری برخوردار هستند؟

لزبین‌ها در طول تاریخ در تحقیقات و مراقبت‌های پزشکی نادیده گرفته شده‌اند. یکی از دلیل این امر سوگیری‌های دگرجنسگرامحور در تحقیقات علمی است که فقط زنان همسوجنسیتی دگرجنسگرا را شامل می‌شود. به عبارتی لزبوفوبیا باعث شده تا این اشخاص در مطالعات علمی جایی نداشته باشند و در نتیجه دسترسی آن‌ها به امکانات سلامت و کیفیت این دسترسی به شدت کاهش پیدا کند.

اکنون پروژه L-Health با در نظر گرفتن همین مساله و به چالش کشیدن آن، سعی دارد این موضوع را اصلاح کند و دسترسی لزبین‌ها به این امکانات را بهبود ببخشد.

 

موانع و سوگیری‌هایی که لزبین‌ها در دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی دارند چه چیزهایی هستند؟

فقدان دانش و آموزش در میان متخصصان مراقبت‌های بهداشتی:  

خیلی از متخصص‌ها در مورد نیازهای سلامتی لزبین‌ها اطلاعات کافی ندارند و این مساله باعث نگرش‌های تعصب‌آمیز در این زمینه می‌شود.

نامرئی بودن و به حاشیه رانده شدن: لزبین‌ها اغلب در مراکز بهداشتی به دلیل تحقیقات ناکافی در خصوص زنانی که گرایش به همجنس خود دارند، نامرئی هستند.

لزبوفوبیا: لزبوفوبیا، و تبعیض علیه لزبین‌ها، به طور قابل توجهی دسترسی لزبین‌ها به مراقبت‌های بهداشتی را کاهش می‌دهد.

تجربیات منفی و بی اعتمادی: تجارب منفی از مراقبت‌های بهداشتی بسیاری از همجنس‌گرایان را به بی‌اعتمادی و عدم استفاده از خدمات مراقبت‌های بهداشتی سوق می‌دهد.

موانع و نابرابری‌های ساختاری: مشکلات و تبعیض‌های ساختاری منجر به پیامدهای بدتر سلامت و نابرابری‌های بهداشتی قابل توجهی برای لزبین‌ها می‌شود.

 

رویکرد L-Health در مواجهه با این مشکلات چه خواهد بود؟

 

شناسایی نابرابری‌های بهداشتی: قدم اول شناسایی مشکلات سلامتی در این زمینه خواهد بود.

ارزیابی متخصصان مراقبت‌های بهداشتی: شکاف‌هایی که در حوزه‌ی تحقیقات و نگرش محقیقن این حوزه وجود دارد بررسی خواهد شد.

مداخلات آموزشی: مداخلات لازم در روند تحقیقات صورت خواهد گرفت.

مهم:‌

اگرچه پروژه‌های دیگری در حوزه‌ی سلامت اشخاص ال‌جی‌بی تی+ صورت گرفته و پایه‌های اولیه این کار ریخته شده است ولی جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی+ در این پروژه‌ها به عنوان جامعه‌ای یکپارچه در نظر گرفته شده و نیازهای مخصوص به خود لزبین‌ها در این پروژه‌ها نادیده گرفته شده.

 

چاره‌ی کار باز هم رویکرد متقاطع

 

L-Health از یک چارچوب فمینیستی و متقاطع استفاده می‌کند و تشخیص می‌دهد که نابرابری‌های سلامت با محورهای مختلف تبعیض، از جمله هویت جنسیتی، گرایش جنسی، سن، وضعیت مهاجر، معلولیت، و سطح اجتماعی-اقتصادی ترکیب شده است. این رویکرد تضمین می‌کند که یافته‌ها و مداخلات پروژه فراگیر هستند و به واقعیت‌های متنوع زندگی همه‌ی لزبین‌ها صرف‌نظر از همه‌ی این جنبه‌ها می‌پردازند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *