ازدواج زوج لزبین روی پشت‌بام شهرداری شهر تیرانای آلبانی تلاش برای برابری در کشورهایی با اکثریت مسلمان

یکشنبه ۲۰ می ۲۰۲۴ «آلبا احمدتاج» و «ادليرا مارا» زوج لزبین اهل آلبانی، با برگزاری یک مراسم عروسی نمادین و غیر رسمی روی پشت بام دفتر شهردار شهر تیرانا پایتخت این کشور پیامی قدرتمند برای جامعه محافظه‌کار و مسلمان آلبانی فرستادند.

 ازدواج همجنس‌گرایان در آلبانی با اکثریت مسلمان قانونی‌ نیست و به رسمیت شناخته نمی‌شود اما آلبا و ادلیرا با هدف جلب توجه جامعه جهانی به نقض حقوق جامعه ال‌جی‌بی‌تی+ در آلبانی، با لباس‌های سفید بلند در مقابل محرابی قرار گرفتن.

 مهمانان با گلبرگ‌های سفید از آن‌ها استقبال کردند و با پایان یافتن مراسم، آلبا و ادلیرا یکدیگر را بوسیدند و فرزندان دوقلوی سه ساله‌ی خود را در آغوش گرفتند.

«آلبا» پیش از مراسم گفت: «جامعه‌ی ما به‌شدت مردسالار و همجنسگراهراس است. این رابطه‌ی خصوصی ماست، چرا جامعه باید در آن دخالت کند؟»

یک‌روز قبل خبر این ازدواج در شبکه‌های اجتماعی مطرح و جنجال برانگیز شده بود. پلیس  به دلیل بروز درگیری‌های احتمالی این منطقه را تحت پوشش و  محاصره خود درآورد.

آنها همچنان برای داشتن حقوق برابر تلاش می‌کنند و به دادگاه مراجعه کرده‌اند تا به عنوان والدین مشترک دخترانشان به رسمیت شناخته شوند. اگر دادگاه آلبانی این درخواست را رد کند، آن‌ها قصد دارند پرونده خود را به دادگاه حقوق بشر اروپا در استراسبورگ ارجاع دهند.

«مارا»، مادر بیولوژیکی فرزندان، می‌گوید: «ما مبارزه را متوقف نمی‌کنیم. دختران ما سزاوار این هستند که هر دوی ما را در اسناد رسمی داشته باشند.»

ازدواج نمادین و غیر رسمی زوج لزبین آلبانی اگر چه قدم مهم و جسورانه‌ای به خصوص در کشوری با اکثریت مسلمان بود اما  باری دیگر نشان داد که اعضای جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی+ در برابر قانون از حقوق یکسانی برخوردار نیستند و حق ازدواج و تشکیل خانواده از اعضای این جامعه به صرف گرایش جنسی و هویت جنسیتی‌شان گرفته شده است. حقی که بر اساس اصل ۳۱ یوگیاکارتا دولت‌ها موظف به تامین آن هستند. 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *