روز جهانی مطبوعات و سهم جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی+ از رسانه

مجمع عمومی سازمان ملل متحد، سوم ماه می را به عنوان روز جهانی آزادی مطبوعات اعلام کرده است. این روز برای افزایش آگاهی در مورد اهمیت آزادی رسانه‌ها و یادآوری وظیفه دولت‌ها برای احترام و حمایت از حق آزادی بیان مندرج در ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر ۱۹۴۸ انتخاب شده است.

سازمان بین‌المللی گزارشگران بدون مرز با هدف دفاع از آزادی مطبوعات و حمایت از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران، در گزارش سالانه خود در سوم می (۲۰۲۳)، وضعیت آزادی مطبوعات در ایران و سایر کشورهای خاورمیانه را فاقد جایگاه مناسب ارزیابی کرده بود.

ایران در میان ۱۸۰ کشور جهان با کسب رتبه‌ی  ۱۷۷ و پس از کشورهای کره‌شمالی، چین و ویتنام در آخر فهرست آزادی مطبوعات قرار دارد. رتبه‌ای که در مقایسه با سال‌های گذشته پایین‌تر نیز رفته و وخامت وضعیت آزادی مطبوعات در ایران را به خصوص بعد از انقلاب ژینا (مهسا) امینی به نمایش می‌گذارد. 

علیرغم اینکه بر اساس اصل ۱۹ یوگیاکارتا هر کسی صرف نظر از گرایش جنسی و یا هویت جنسیتی خود حق آزادی بیان  و عقیده دارد که شامل آزادی جستجو، دریافت و انتشار هر گونه اطلاعات و افکار از جمله گرایش جنسی و هویت جنسیتی در رسانه را نیز شامل می‌شود، اما در قوانین جمهوری اسلامی هرگونه فعالیت حول جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌+ ممنوع و جرم تلقی می‌شود و از این رو شاهد هیچ گونه اطلاع‌رسانی حول حقوق و مطالبات اعضای جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی+ در داخل ایران نیستیم. 

مساله‌ای که جای خالی آن با حضور فعال فعالین و اعضای جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی+ در رسانه‌های خارج از ایران، به ویژه بعد از انقلاب ژینا، و پرداختن به موضوع اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در رسانه‌ها -اگرچه ناکافی و همچنان نیازمند طی مسیری طولانی است- اما تا حدودی جای خود را باز کرده است. 

فعالین و متخصصین این حوزه در این سالها برای مشاهده پذیر شدن جامعه کوییر و طرح مسایل این جامعه بسیار تلاش کردند و  سعی کردند از هر فرصتی برای حضور در رسانه بهره ببرند. تولیدات تلویزیونی با تمرکز بر جامعه ال‌جی‌بی‌تی+ ایران مثل مستند بچه ‌های رنگین کمان ساخته‌ی آرام بلندپز کمک شایانی به شناخت این جامعه از خودش و همچنین جامعه از ما کرده است.

از نمونه‌های  اخیر نیز «میان شما» که توسط شش‌رنگ تهیه و از شبکه‌ی ایران‌اینترنشنال منتشر شد و یا «اسفنج» که از شبکه‌ی صدای آمریکا پخش می شود می‌توان نام برد.

شما کدام عضو جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی+، فعال حقوق اقلیت‌های جنسی و جنسیتی و یا برنامه‌ای در خصوص جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی+ می‌شناسید که می‌توانید از آن به عنوان شخص تاثیرگذار یاد کنید؟

شش‌رنگ ضمن تاکید بر اهمیت خبررسانی و خبرگذاری آزاد و بر اساس اصول و معیارهای بین‌المللی، این روز به همه‌ی خبرنگارانی که صدای مردم، به خصوص اعضای جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی+ را هستند تبریک می‌گوید. 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *